Blog Archive

Friday, August 26, 2016

Presidendikandidaadid Haapsalu raudteest


Kunagi ootasime me valget laeva, mis tooks õnne õuele. Nüüdseks on laevad rauast ja künnavad laineid ka Rohukülast Heltermaale (pildil aga hoopis Hiiumaa taga ehk maailma lõpus!) Tõsi, Rene saatis küsimused rongi kohta, mainides seda kui Haapsalu rongi ehk siis raudteed. Kuidas mõtisklevad aga asja üle presidendikandidaadid?


Küsimus oli siis seisukoha kohta Haapsalu raudtee taastamisest.
Vaatame ja mõtiskleme sõnade ja lausete tähenduse üle!?

Reformierakonna presidendikandidaat Siim Kallas. Haapsalu raudtee taastamine on luksusprojekt, mille majanduslikku tasuvust on raske kalkuleerida. Aga kes on öelnud, et me ei võiks endale pisut luksust lubada? Olen selle poolt. Haapsalu raudteel on natuke sümboli väärtust. Koos kuulsa raudteejaama ja idüllilise Haapsalu linnaga on see raudtee üks tervik. Miks mitte huvitavate turismirongide poolt kasutatav? Selliseid ronge sõidab Hispaanias, Šveitsis, Šotimaal. Muidugi paraneb ka Läänemaalaste ühendus Tallinnaga.

Lisatud nende vastused, kes oma vastuse siis ka saatnud hetkeks. Tegemist sellega, kuidas mina saan aru vastusest.
Ärgem unustagem inimest! Siim Kallas oli pikaaegne transpordivolinik Euroopas, nüüd õppejõudd ülikoolis. Mida tal on öelda oma rahvale ja valijale?

Tõepoolest, isegi majanduslikku tasuvust ongi raske kalkuleerida, eriti kui Eesti Raudtee võtab numbreid laest. Või kui raudtee peaks ehitama eraettevõtja, kelle jaoks on sees tulevikus ka kasum ehk siis lisakulu riigile.
Küll aga on sõna luksus siinkohal õige vaid osaliselt. Tõepoolest, raudtee peaaegu vaid reisirongidele on osaliselt luksus. Sõita luksuslikumalt, kui seda on auto või buss. Teisest küljest tekib aga määramatu hulk (mida ei saa ka kalkuleerida) positiivsust, olgu siis valgus pimedal ajal, töötegemise või hoopiski lõõgastumise "kasu", keskkonnahoid jpm. Aga ehk meie inimesed ehk valijad ongi luksust väärt? Nii umbes viie esimese jagu? Sümbol on Haapsalu koos oma vaksaliga tõepoolest, see lause näitab, et Siim oskab natuke ka asju näha ja mõista. Järgnev aga kisub suunurgad allapoole, sest turismirongide puhul on just RE poolt juhitav valitsus vait kui sukk. Sest neid ei huvita ei turismirongid ega ka mitte auruvedur Kaspar, ei turismi arendamine üldse ega ka mitte ajalugu (Lavassaare muuseum nt).
Muidugi, Siimu tõsiseltvõetavus kukub kolinal ka tänu RB-le. Kaheteeline kiirraudtee ei ole Eestile tarvilik, piisaks üheteelisest regionaalraudteest. Et ta transpordivolinikuna eiras selle projekti kuritegelikkust ja samas ka sõnagi ei öelnud Haapsalu (Võru) raudtee kohta, ei saa teda ka tõsiselt võtta. Ammugi siis riigi esimese mehe kandidaadina.

 Sotsiaaldemokraatliku Erakonna presidendikandidaat Eiki Nestor. Olen teatavasti ülikoolis transporti õppinud ning kõik õpitu pole veel peast läinud. Seetõttu ütlen lihtsa tõe logistikast – raudtee saab olla tasuv juhul, kui kaupa või siis reisijaid vedada vähemalt 400 kilomeetri kaugusele. Haapsalu raudtee toetajad ei peaks sellest teadmisest kurvastama, sest nii Eestis kui mujal Euroopas sõidavad rongid sageli mitte seetõttu, et see oleks tasuv, vaid seetõttu, et  valijad seda soovivad. Kui Eesti valijad seda soovivad, siis Haapsalu raudtee ongi olemas.

Kurb.  Sest valijad soovivad seda ammu,. aga valijad on olulised vaid enne valimisi. Ka SDE jaoks. Kelle ridades onvaid paar raudtee toetajat, erakond tervikuna on ühistranspordi surm ja 4-realiste maanteede mootor. Kõik suunatud maavarade jm raiskamisele.
Muidugi oli küsimus veidi ka vale, sest jutt peaks käima Rohuküla raudteest. Nestor, justkui rahvamees, peaks hiidlasena siiski ise tulema selleni, et mainida jutus ka Hiiumaad. Paraku, ju pole siis teema oluline ega südamelähedane. Populism, mis muud.


Keskerakonna presidendikandidaat Mailis Reps. Regionaalselt tasakaalus arengu tagamiseks pean ülioluliseks riigi infrastruktuuri arendamist kogu Eestis. Toetan kindlasti Haapsalu raudtee taastamist. Mul on väga kahju, et see küsimus on avalikkuse tähelepanust hoolimata siiani lahendamata. Tõenäoliselt tuleb see vajalik investeering ette võtta laenuraha toel, sest vastasel juhul räägime Haapsalu raudteest veel aastaid ilma igasuguste tulemusteta.
Minu hinnangul tuleb senisest märksa jõulisemalt investeerida ka Tallinn-Pärnu ja Tallinn-Tartu maantee neljarealiseks ehitamisse. Transpordivõrgustiku arendamine aitab elavdada majandust, parandab inimeste liikumisvõimalusi ning suurendab liiklusohutust. Ühtlasi leian, et riigil tuleb tagada tasuta parvlaevasõit Hiiumaa ja Saaremaa elanikele, kes on täna mandrielanikega võrreldes ebavõrdses olukorras.

Kolmest seni parim jutt. Sest jutu esimene lõik on konkreetne ja selge.
Teine lõik on aga taas kurvastav 4-realiseks ehitamine ei edenda majandust mitte mingil moel, kui vast ehitamise protsess välja arvata. Et seda aga teevad eraettevõtjad, mitte riiklik TREV, tähendab see vaid maksumaksja rahade suurt laristamist. Muide, ka mingist liiklusohutusest ei saa rääkida, sest see on enamus ikkagi juhtides kinni, mitte sõiduradade arvus.
Küll aga meeldib mulle tasuta transpordi jätkuv propageerimine, sest meie ühistranspordis on piletisüsteem vaid röögatu eelarvega kulu.

Näis, kas teised kandidaadid ka vastavad. Helme ja EKRE seisukohta me küll teame, aga vastus oleks ikkagi oluline.


No comments:

Post a Comment