Monday, July 17, 2017

Mõeldes Pärnu - Lelle rongbussile....


Kas 2019 a. hakkab Pärnust Lelle sõitma selline buss?


Muidugi võib siinkohal küsida, kuidas rahapuuduses riik kavatseb sellise röögatu RB valmis ehitada ja toimima panna? Aga on selge, et riik omast ei tagane ja RB üle vaielda on mõttetu. See kas tuleb või kukub läbi. Esimene variant läheb meile kallimaks maksma, teise kahjud ehk elame üle. Kui riik mõtleks oma inimestele ja ka nende maksudele, teeks ta RB sellisena, nagu seda ehitama peaks. Aga seni pannakse nätakas ühele raudteeühendusele....

Kui lähtuda Pärnu raudtee puhul esimese asjana rahalisest vaatenurgast ja tõepoolest on meil raha vähe, siis on muidugi selge, et selle raudtee kulu on väga suur võrreldes kasutajate arvu. Ja kui ta nagunii peaks olema määratud sulgemisele, siis on paras aeg teha seda praegu ja mitte kulutada ligi 30 miljonit vindumise jätkamiseks. Selle 30 miljoniga saaks juba Koidula - Valga raudteel korraliku liikluse avada ja palju mõttekamalt. Kahjuks või õnneks? Kuidas võtta...

Kui aga kaob Pärnu rong, siis mis edasi? Ainuke mõnevõrra hea asi selle juures saab olema ühe rongikoosseisu (1,5) vabanemine. Reisijaid on Pärnu raudteel tõepoolest vähevõitu ja sellel on laias laastus 4 põhjust:

1. raudtee ei jätku Pärnust Riiani.
2. raudtee ei läbi ühtegi suuremat asulat.
3. siiani puuduvad praktiliselt igasugused bussiveo juurdeveoliinid (puhas ametnike ja riigi tegemata töö).
4. peatuse asukoht Pärnus ei ole parim (mõnevõrra võiks raudteele positiivselt mõjuda peatuse viimine Oja-Raba tänava kanti).

Nii et kõik need, kes nüüd kurdavad, sulgemise otsust teada saades, pidanuks juba varem, kui sellest korduvalt räägiti, küsima, MIKS kümnetest kohtadest ikka veel ei saa bussidega Pärnu rongidele? See võinuks olla üks VÕIMALUS tagada Pärnu rongidele hoopis parem TÄITUMINE! ja siis olnuks juba hoopis raskem selle raudtee sulgemisotsust teha!

Aga teades, kui viletsasti organiseeritakse meil (maakondlikku) bussiliiklust, on aeg juba praegu mõelda, kuidas tagada liiklemisvõimalused siis, kui 2019 tõepoolest enam Pärnu rongi ei ole. Ja kas see ei võiks olla ehk isegi Pärnu ja Lelle vahele jäävate kohtade jaoks parem lahendus? Muidugi, kui keskenduda ümberistumisele, siis see pole kunagi ideaalne variant, kuid võib olla sellele ligilähedane.
Kas panna käiku rongidega seotud lisabussid mõni kord päevas Eidaperest Lelle? Või proovida vaadata Eidaperest kaugemale?

Üllatusega saab tõdeda, et Vändra ja Pärnu vahel on käigus üle 10 bussi päevas, Vändrast Tallinna aga vaid kaks!? Kas tõesti tahab keegi väita, et rohkem pole vajagi? Väga kahtlen, pigem sõidetakse praegu ülipalju autodega või vähemalt nendega Viluvereni, kus siis rongile istuda. Muide, Järvakandi ja Rapla vahel liikleb 5 bussi, olenevalt päevast, neist kaks ongi needsamad Vändra - Tallinn bussid. Kui nüüd aga hakata mõtlema asulatele ja küladele, mis jäävad Pärnu ja Eidapere (Lelle) vahele, siis on asi absoluutne absurdikoomika. Isegi Sindil ei ole otseühendust Tallinnaga, Paikusest, Torist ja Seljast rääkimata!!! Ja siinkohal on rongbussil igal juhul rohkem lootust, kui omaaegsel Haapsalust Riisipere sõitnul. Sest seal oli tegelikult üpris hea bussiliiklus niigi olemas, vänderdav ja läbimõtlemata rongbuss hääbus, siin aga pole bussiliiklust ÜLDSE! Seepärast ei tohi kindlasti keskenduda vaid Eidapere ühendamisele vaid vaadata liini tervikuna.

Lelles on hetkel peatumas 11 rongi, neist siis 3 (suvisel ajal) Pärnu rongid. Eeldades, et Lelle liiklus ei kannata Pärnu rongi käigust ärajäämisel, peaks panema käiku bussid Pärnu - Paikuse- Sindi - Tori - Selja - Vändra - Eidapere - Lokuta - Lelle. Mitu korda päevas? Minu arvates ei saa käivitamisel leppida vähemaga, kui 6 korda. (Muidugi võib lisaks Eidaperest veel mõnele rongile buss sõita kui on vajadust ja põhjust).

Arvestades sellega, et Pärnu - Lelle raudtee läbib vaid ühte suuremat asulat, läbiks see buss VIITE kohta, andes kõigile määramatult paremad võimalused liikumiseks. Ja mitte ainult Tallinna, vaid ka Vändra - Pärnu suunale Eidaperest, Raplast, Kohilast, Sakust. Seda enam on see mõeldav, et sisuliselt tähendaks see osaliselt Vändra - Pärnu busside asendamist Pärnu - Lelle bussidega. Muidugi kindlasti ei peaks see buss peatuma kõikides pisemates peatustes Pärnu ja Vändra vahel, vaid oleks ikkagi mingil määral kiirbussi tüüpi.

Väga oluline on ka see, et esimene buss oleks võimalikult vara ja viimane siis võimalikult hilja. Nii peaks hommikul jõudma Lelle juba 7.30 ja õhtul saama Lellest bussile vähemalt kl. 20 ajal.

Mulle ei paku rõõmu Pärnu raudtee kadumine, aga olen samas ka realist ning tean, et olemasoleval raudteel ei hakka kunagi toimima veidikenegi kasumlik rongiliiklus. Suurimad kahjukannatajad on aga igal juhul rattamatkajad, kel kaob hea võimalus minna Soomaale (jääb võimalus Viljandi suunalt) ja Pärnust edasi. Siinkohal muidugi tahaks loota, et üksiti hakatakse koheselt rajama ka Lelle - Pärnu tammile rattateed, seda enam, arengukavades olemas ka selle jätk Pärnust edasi. Iseasi on see, et nagu meil ikka, kipuvad sellised asjad jäämagi vinduma! 
Muidugi võiks loota ka kitsarööpmelise muuseumraudtee ületoomisele Lelle - Pärnu tammile, aga.....


Siinkohal tasubki nõuda nii majandusministrilt kui ka eriti enne valimisi kohalikelt poliitikutelt SELGET JA KONKREETSET LUBADUST tegeleda teemaga ja tagada kiirkorras bussiliinide ning rattatee planeerimise alustamist! Viivitada sellega ei saa, sest see töö nõuab keskendumist ja REAALSUSES TOIMIVAID ARUTELUSID KOHALIKEGA! Mitte nii nagu RB või muu puhul, selliste "kaasamiste" aeg peab olema igaveseks möödas!

Teie ideed ja mõtted kommentaaridesse väga oodatud!

***************************

18. 07.

Üllatav on aga Postimehest lugeda Pärnu maavanema arvamust. kas ta teeb pähe lihtsalt kurva näo või lihtsalt räägib rumalat juttu?  Ta arvab, et Pärnumaalt jm liini pealt pikeneks bussidega sõiduaeg, sest sõita saab vaid LÄBI PÄRNU!!!???
(Tegelikult on seletus lihtne. kohaliku elu tegelane keskusest tajubki vaid keskusest nähtavat ja niitide sinna kokkujooksmist, mitte "kõrvalekaldeid"! ja kui näebki, siis läbi kõverpeegli ja see selgitab ka järgmises lõigus kirjas olevat mõtteviisi ning arusaama!)!

Vähe sellest, ta arvab, et RB-l peaks olema peatused Tootsis ja Tahkurannas! Tule taevas appi! Kui oli trassi valimine, pidanuks Pärnu maavanem saama aru, kustkaudu on trassil MÕTE!, mitte tooma nüüd esile paar teivaspeatust kümmekonna peatuse asemel NORMAALSEL raudteetrassil!? Kui asju varasemalt läbi ei mõelda, siis tekivadki mõttetud kulutused. Nagu tegelikult ka uued perroonid liinil, kuigi olemas oli ka võimalus kasutada RB jaoks VB kõrval hoopis Lelle-Pärnu trassi. Ja selge on ka see, et praegu planeeritaval RB trassil on kohalik liiklus üldse mõttetu, kuna läheb inimestest mööda. Aga see oligi ju taotluslik? Maavanem, kes on ju tegelikult vaid erakondade käepikendus, ei pea üldsegi sisuliselt murtsema TEGELIKU elu EDENDAMISE peale, piisab, kui ta kiidab takka, seal, kus vaja! Pikaajaline visoon puudub riigil nagunii, arusaamad samuti, tulemuseks saabki olla vaid käkerdis. No midagi selle öökiva siili taolist....

Kui meie tippametnikud on nii eluvõõrad (ega kõike ei saagi teada tegelikult), siis tuleb võtta endale asjatundjatest nõunikud). Kes muuhulgas, enne kui meediale kommentaari anda, selgitavad natuke mis, on mis. 

Kadri Simson tõi näiteks, et Tootsil on väga hea ühendus Pärnuga. Kas ka Viluverel? Aga heakene küll, vaadata tuleb ka teisele poole ja siin ongi slege, et kõikidest praegu raudtee lähedale jäävatest kohtadest tuleb otsida ka võimalusi Tallinna suunale liikumiseks ILMA Pärnut läbimata. Parim tulemus siin võibki olla Pärnu-Lelle bussiliini küllalt tasemel bussidega, sest see annab võimaluse igale asulale parema ühenduse saamiseks mõlema suunaga.

Muidugi peaks majandusminister selgelt ja konkreetselt välja ütlema kolm asja:

1. ET HAAPSALU (ROHUKÜLA) RAUDTEE TULEB JA VÕIMALIKULT KIIRESTI!
2. ET PÄRNU RONGI ASEMEL PÜÜTAKSE TÕSISELT TAGADA TIHE JA KIIRE RONGIGA ÜHENDATUD BUSSILIIKLUS!
3. ET TÕSISELT HAKATAKSE TEGELEMA KOIDULA - VALGA RAUDTEE SÕIDUKÕLBLIKUKS MUUTMISEGA!

Ja tegelikult on veel neljas:

4. ET PÄRNU - LELLE BUSS SAAB OLEMA TASUTA!

Praeguste uudiste valguses jääb aga mulje, et midagi teha ei taheta ega ka suudeta. Tahtmise puudumine viib aga (erakonna) languseni. Inimlik käitumine teeb aga ka inimesed mõistvamaks!

************************

Väike täiendus. Kuna Kehtnasse rongi ei lähe, aga päris palju peaks seal õppima noori Pärnumaalt, siis mõni Pärnu - Lelle bussidest peaks teatud aegadel sõitma ka Kehtnani. Üksiti ühendab see ka Kehtna Lelles rongidega. Kuigi samas on võimalik ka Lelles tagada ümberistumine Lelle - Kehtna - Rapla bussile.



13 comments:

  1. Kõik kaalukad põhjused, miks peaks loobuma RB-st, on juba sajakordselt välja toodud. Ilmselgelt pole asi enam terves mõistuses, vaid grupi seltsimeeste saamahimus, kogu ülejäänud rahva arvelt. Euroopa teatab, et ei rahasta loodetud koguses. Projekt jätkub. Euroopa teatab, et küsib suure hulga raha tagasi. Projekt jätkub. Spetsialistid põhjendavad arvutustega, et RB ei tasu ära. Projekt jätkub. Samas suletakse väike raudteelõik, mida kasutavad tuhanded inimesed, sest pole mõnda miljonit. Arusaamatu. Kui mitte väljendada vähe teisiti....

    ReplyDelete
  2. Tänud!

    Pean igati nõustuma.
    Kuigi minu jaoks on Pärnu jaoks mitu võimalust, raudteeühenduseks, mitte ilmtingimata vana trass. Aga see on siinkohal kõrvaline teema, sest olen need alternatiivid ka sajal korral välja toonud.
    Küll on aga nende variantide puhul üks eripära - raha jääks hulganisti üle teiste asjade jaoks ja korda võiks kordades odavamalt saada ka Via Baltica.

    Ja olen nõus, tegelikult pole siin midagi arusaamatut, asi ongi mõningates seltsimeestes-kamraadides.

    Küll aga tuleb kohe hakata tegelema asendusbussi teemaga. sest see võtab meil alati palju aega ja erinevalt osadest RB vastastest, tuleb pakkuda vastukaaluks välja uued lahendused. Reisija jääb alati olulisimaks ja muuhulgas ka riigi raha. Mis erinevalt paljudest seltsimeestest on minu jaoks siiski oluline.

    ReplyDelete
  3. FB-st.

    A: Olen nõus sõidugraafik on paigas, Pärnu - Paikuse- Sindi - Tori - Selja - Vändra - Eidapere - Lokuta - Lelle., aga kuhu jääb Tootsi, mis on arvestatav asula ja maksumus?
    Vastus: igat asulat ei saa kahjuks kaasata ja Tootsil on siiski Pärnuga ühendus olemas., sealt läbi põikamine pikendaks oluliselt sõiduaega.
    Maksumus ei saa olla kõrge, sest osa busse osadel lõikudel on juba tänagi olemas, siinkohal tekiks vaid nende ühendamine. Teiseks, kui soovida, et liin oleks reisijatele maksimaalselt hea, ei saa leppida 2-3 bussiga. Ja kolmandaks, piletisüsteemi kulud juba täna, maakonnaliinidel, kuluvad suures osas sellesama piletisüsteemi ülalpidamiseks.
    Ja kindlasti on selline bussiliin tohutult odavam praeguse raudtee kuludest. Sellega ma ei taha öelda, et see KÕIGES PAREM on.
    A: Keegi ei räägi konkreetsest kuludest, Mis number on tohutult odavam?
    Vastus: 5-6 sõidutamine Pärnu ja Lelle vahel võrreldes raudteega, selle dotatsiooniga ja kuludega võimalikuks ajutiseks remontimiseks (mis 17 milli asemel kümmekonna aasta jooksul kasvab ca 30 miljonini). Kindlasti ei maksa nende busside kasutamine sellist raha ja nad sõidavad läbi asulate, erinevalt rongist

    B: Mina pakkusin, et esimene buss sõidab pärnu- paikuse- pärnu.... teine paikuse-sindi- paikuse jne. Ma ei saa aru, et miks peab osa teed sõitma rongiga ja osa bussiga. Praegu sõidab ju buss otse Pärnust Tallinna
    Vastus: Paikuselt, Sindist või kus iganes Pärnu kaudu sõitmine pikendab tohutult reisija sõiduaega!!!
    samas vajavad kõikide nende kohtade inimesed paremaid ühendusi mõlema suunaga ja just seda see buss siis võimaldabki. ka praeguse bussiliiklusega võrreldes.
    Ehk et kui nagunii on vaja bussi Eidaperst Lelle, siis miks ei võiks see sõita juba Vändrast, andes võimalused sellele piirkonnale!?? Ja kui juba alustab Vändrast, siis miks ei võiks Pärnu - Vändra ollagi selle liini jätkuks? Nii saavadki lisaks Paikusele ja Sindile seni olematu asemel Tallinnaga ühenduse, rääkimata sellest, et kodu ukse eest saavad sama ka Selja ja Tori inimesed? Või pakuksid neilegi sõitu Pärnu kaudu?

    A: Minu küsimus on kui palju maksab tasuta bussliiklus aastas? Seda kui suur on raudtee renoveerimise kulu on välja öeldud.
    Vastus: Kuna laias laastus maksab km 1 euro, täiskuludes (dotatsioon sest osa, aga võtame täiskulu), siis aastas tuleks nende liinide ühildamisel-seadmisel välja käia minu arvestuste järgi umbes 100 000 eurot . Isegi kui eksin mitu korda, siis raudtee sellele lõigule kuluv infratasu, mida riik maksab Edelaraudteele, on ligi 2 miljoni euro kanti + Elroni kulud. (Kogu rahasumma Elronile 6 miljonit). Lisades siia 17 milli, jagatuna 10 aastaga, maksame juurde veel 1,7 miljonit aastas, nii et see kulu on umbes 4 milli ümber. Versus 100 000.
    Seda siis liikumisel 5 korda päevas edasi-tagasi. praeguse 2-3 korra vastu rongidel.

    (Ma loodan, et ma numbritega väga mööda ei pannud....)

    ReplyDelete
  4. Ma saaks aru, kui riik maksaks raudtee ajutise remondi eest 17 miljonit 10 aastaks ja selle aja jooksul Edelaraudtee loobuks SELLE LÕIGU infratasust, siis võiks olla asjal mõte. Kuid kui Edel teenib tänu sellele veel riigi remonditud raudtee pealt 10 aastaga 20 miljonit!?!?......

    40 miljonit Tallinn - Viljandi eest jääks neile ju ikka selle ajaga?

    ReplyDelete
  5. Ma ei saa sellest üldse aru ?! Igal korra kui olen Tallinnast rongiga Pärnu sõitnud on rong nii täis et saad vaevalt istumagi.. ja vastupidi samuti, mis mõttes enam pole jätkusuutlik ? Senini on saanud ja järsku enam ei saa v ? Ebareaalne !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tänud, Merili!

      Oled vist sõitnud reede õhtuti ja pühap Tallinna tagasi? Ja peale Raplat on üldiselt korras? Tean, et nii oli vanasti ja nii kipub ka nüüd olema.
      Kui keskmine reisijate arv rongi kohta on 28, siis tähendab, et väljaspool neid tippaegu on asi ikka väga nutune. Eriti talvel. Ja olen vahel harva juhtunud viimasel ajal sõitma ning sõitnud väljaspool tippaega ikka päris tühjas rongis. Muidugi on vaja mõelda midagi nende tippaegade jaoks, üks võimalus olekski rongbuss, et sõiduvõimalused PÄRIS ära ei kaoks!

      Raudtee jaoks oleks vaja aga minim 5, veel parem kui 7-8 rongi päevas. Kuidas Sulle tundub, kas need saaks nädala sees siis pooltäiski?

      Delete
  6. Sõidugraafiku koostamisel on mõistlik, et ei tekiks pikki ooteaegu . Praegune hommikune Vändra-Eidapere buss jõuab Eidapere Raudteejaama kell 7.15 ja rong väljub 8.15. Tund aega talvisel ajal ei ole väga mõistlik... ehk siis- logistika peab olema mugav, siis on ka sõitjaid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bussiii 332 loomise ajal väljus rong Eidaperest - Tallinnasse 7.20 ja ooteaeg oli seega ainult 5 minutit. Elron aga mängis sõiduplaaniga ja seega tekkiski selline tunnine ooteaeg. Hansaliinide Pärnu - Rapla osakonnast sain vastuse, et buss ei ole mõeldud ainult rongidele sõitjate ettveoks, sest seda kasutavad ka teised sõitjad ja seega ei ole sõiduplaani muutmine otstarbekas.

      Delete
    2. Tänud!

      Küsimus on suhtumises. Maavalitsused, ÜTK-d jt ei tegele siiani pea üldse rongide ja busside sidumisega, kuigi poliitikud armastavad selle vajadust pidevalt rõhutada. Majandusminister ütles aga selle kirjutise peale siin , et bussid saavad seotud. ja see on loogiline.
      Just sellepärast on vaja juba praegu igaks juhuks asjad selgeks teha ning muuhulgas ka seda, mitu bussi päevas oleks piisav, et inimestel oleks head valikud. Pärnu ja Vändra vahel sõidab busse küll, neid sobitada nii palju kui võimalik. Kui ajad ei sobi, tuleb vastav buss lisada. Kõike saab teha, kui vaid on tahtmist! Ja tahtmise kohta küsi neilt, kes kohapeal juba nüüd valimistel kandideerivad.

      Delete
  7. Tänud!

    Loomulikult, ümberistumised peavad olema tagatud "suitsupausi" pikkuse aja jooksul Ja see on täiesti võimalik, Veelgi parem on, kui sobivusel saaks buss tulla enne rongi ja rongi ära oodata, sest ümbersitumisi võib ka teistpidi olla.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Õhtune buss Vändrast jõuab Eidaperesse 15.30 ja ootab tõesti rongireisjad ära kella 19.35 -ni. Siin on küll bussijuhil väga pikk suitsupaus.

      Delete
    2. Loomulikult on vaja bussid siduda rongidega nii, et seisuajad oleks lühikesed ja saaks Tallinna poolt tulevate sõitjatega asuda tagasiteele.

      Delete
    3. Loomulikult on vaja bussid siduda rongidega nii, et seisuajad oleks lühikesed ja saaks Tallinna poolt tulevate sõitjatega asuda tagasiteele.

      Delete