Blog Archive

Tuesday, August 1, 2017

6 aastat Aespa - Laagri bussi, millised on tulemused?


Tere!

See oli ca 2011 kui Säästva Eesti Instituut (SEI) tegi uuringuid edela- ja läänesuuna ühistranspordiga ühildamiseks. Mobiilpositsioneering ning ka küsitlus läksid untsu, sest uuringute alused ja läbiviimine olid vildakad. Tollal kirjutasin vist lausa kümneid kordi ja sadadele võimalikele huvitatud ning asjaomastele osapooltele sellest, milline võiks see ühendus olla. 

http://eestimaablogi.blogspot.com.ee/2011/06/tallinna-soidu-voimaluste-parandamiseks.html

Nagu näete, siis täna ei ole võimalik teha mingit ülevaadet sõitjate arvust, sest ..... 6 aasta jooksul ei olegi suudetud ühendust tagada. Seega .... polnudki ühtki asjasthuvitatud osapoolt? Aga kas see on lühike või pikk aeg? Arvestades, kui väike on see projekt, on 6 aastat kui igavik.  Halvim on muidugi see, et tegelikult ei ole olnudki ühtegi ametkonda, KOV-i või kedagi teist, kes olnuks selle aja jooksul tõsiselt huvitatud nii olulise bussiliini käivitamisest. Küllap oli ka SEI uuring kellegi tellimustöö vaid selleks, et linnuke kirja saada. Või tahab keegi siiski väita, et asjaga mingil ajahetkel tegeleti tõsiselt?

Tolleaegsed argumendid ja seosed on selles teemas kirjas ja ega sisuliselt kehtivad need kõik ka täna. Muutusi on eelkõige selles, et rongiliiklus on muutunud kvaliteetsemaks ja tihedamaks, reisijate arv samuti kasvanud. Samuti on rahulolematud oma ühistranspordiga sel suunal ka Saue ja Saku inimesed. Ja ehk on muutunud ka see, et ametnikud/poliitikud armastavad veelgi rohkem rääkida vajadusest siduda busse ja ronge. Paraku ei ole see veel vist piisav põhjus, et tööle hakata? 

Siiski, see ettevõtmine tuleb kiirkorras ette võtta ja ära teha. Ehk lausa esimesena neist tegematajätmistest, mida üle Eesti sadu ja tuhandeid! Seda enam, et potentsiaal on väga suur ja pole kartustki, et liin ei oleks hea täituvusega. Muidugi juhul, kui asi ikka heal tasemel ära tehakse!

Mis on vajalik? Vajalik on kuue aasta taguses loos kirjas, nüüd võib aga veelgi tõsisemalt kaaluda selle bussi suunamist Sakust Laagri (Vana-Pääsküla) kaudu Sauele ja/või Keilasse. Kuigi Nõmme ja Mustamäe suuna osatähtsust ei saa alahinnata. Ei tohiks unustada, et kuigi on olemas rongiühendus Saue ja Keila vahel, siis päevane hõre liiklus ning muud aspektid sunnivad vaatama ka busside sõiduvõimalusi ja vajadust. Muidugi oleks parim, kui oleks samadel aegadel ka bussiliin Nõmmele, kuigi selleks võiks rakendada bussiliini Luige - Kangru - Valdeku rdtj - Nõmme - Mustamäe - Haabersti?

Huvitav on muidugi tolleaegseid vastuseid (teemas üleval) ning tõmmata paralleele tänapäeva kommentaaride ja vastustega, tulgu need siis, kuskohast iganes. Nii on termin "vähene läbimõtlemine" ka täna ikka põhiline, mis takistab parema bussiliikluse tekkimist. Vähe sellest, ka nende 6 aasta jooksul on see kaasa toonud hoopiski paljude bussiliinide kadumise üle Eesti, aga see on mõneti "hea". Hea seepärast, et seda vähem peab nendega tegelema?

Kui aga tollal ei olnud rongide sõiduplaanid piisavalt head, siis kas need ei ole ka veel täna PIISAVALT head? Jätkem siiski sellised demagoogilised aspektid kõrvale ja alustagem sisulise tööga.

Buss Aespa - Kiisa (rdtj) - Kasemetsa - Saku (Selver) - Vana-Pääsküla - Jälgimäe tee - Saue - Keila.

1. Muidugi on siin väga mitmeid aspekte. Võiks ju pakkuda, et Vana-Pääsküla läbimine on mõttetu, kuna pikendab oluliselt Sauele ja Keilasse saabumise aega. Samas võib ka otse Sakust Keilasse sõita, kuid tõenäoliselt ei ole selle suuna reisijate arv üksi piisav. Ja kindlasti on Laagri - Van-Pääsküla - Urda piirkond koos Tänassilma tööstuspargi jt ettevõtetega oluline siis Saku, kui Kiisa elanikele, võimalik, et vägagi sobiv ka Kohila piirkonna inimestele. Seega peab 99% tõenäosusega arvestama ikkagi võimalusi sõita edelasuunalt Laagri piirkonna kaudu mõlemale poole.

2. Eelkõige peab arvestama aga asjaoluga, et edelasuunalt on vaja ühendust nii Vana-Pääskülast linna sõitvate bussidega kui ka rongidega ja see on just nende jaoks, kes tulevad Raplast, Kiisalt, Kohilast ja Sakust, äärmiselt oluine. Sealhulgas ka ajakulu.

3. Kui aeg ja analüüsid näitavad, et Sakust Keilasse tekib rohkem sõitjaid, saab juba mõelda ka otsema bussiliini peale, näiteks Kiisa rdtj - Kasemetsa - Saku - Saue (rdtj) - Keila käivitamise peale.

4. Liini pikendused.
Muidugi saab liini ka vajadusel (osaliselt) pikendada, näiteks ühildada Kohila- ja Hageriga. Ei maksa unustada, et Aespa on osa Kohila vallast ja vajab paremaid ühendusi. Samamoodi võib vaadata ka Keilast kaugemale

5. Tihedus.
Siingi tuleb lähtuda mitmetest asjaoludes, eelkõige aga siis headest valikuvõimalust just tööle- ja koolisõiduks. Et töö alguse- ja lõpuajad on väga erinevad, ongi vajalik üpris tihe sõiduplaan. Seekord ei hakka ma vahepeatuste aegu välja tooma, sest selle tegemise eest saab keegi siiski palka (ka viimased 6 aastat!).

6. Võimalik, et kõikides liinile jäävates peatuste ei ole vaja ka peatuda.

Toon välja kontrollajad Kiisa rdtj (kiirrongid) ja Kasemetsas, lähtudes hetkesõiduplaanist edelasuunal (saabumine ja väljumine).

NB! Rongiliiklus ebaühtluse tõttu ei pruugi sobida aja busside "ringlusega", seega on vaja mõningaid ringlusi kohendada, et seisuajad lõpp-peatustes ei osutuks ülemaaära pikkadeks. Eks ka siin saab lähtuda mõnel juhul busside algpeatusena nii Aespast, Hagerist, Kiisalt, Kasemetsast vm ja/või Kasemetsa aja sobitamise asemel sobitada aegu lõppjaamas Kiisal, juhul kui seal toimub rongide vahetus.

Aespa suunalt 

Kasemetsa 7. 04 / 7. 08
- " -      7. 28 / 7. 32 (L, P)
Kiisa 8. 11 / 8. 17
Kasemetsa 8. 39 / 8. 43
Kiisa 10. 21 (/ 10. 27)
Kasemetsa 13. 29 / 13. 33
- " -     15. 16 / 15. 20
Kasemetsa 17. 59 / 18. 03
Kiisa 20. 04 / 20. 10
Kiisa v 21. 48

Linna suunalt

Kasemetsa 6. 53 / 6. 57
Kiisa 8. 12. / 8. 18
Kiisa (10. 21 /) 10. 27
Kasemetsa 12. 13 / 12. 17
Kasemetsa 14. 43 / 14. 47
- " -    16.39 / 16. 43
Kiisa 17. 54 / 18. 00
Kasemetsa 18. 57 / 19. 01
- " -     19. 57 / 20. 01
- " -    21. 19 / 21. 23

Need ajad oleks aluseks, kuid need võivad muutuda, kui saku, Laagri vm piirkonna inimesed näevad (argumenteeritud) põhjusi selleks, samuti ka KOV-id

6. Lisad:
* Välja ehitada bussipeatus Kiisa ülesõidu juurde. koos mõnekohalise parklaga ja reaalaja infotablooga.
* Välja ehitada bussipeatus Kasemetsa rongipeatuse juurde koos reaalaja infotablooga ja parkimiskohtade olulise suurendamisega.
* Välja ehitada (taastada) bussipeatus Jälgimäe teel.
* Tagada teeületusvõimalus Jälgimäe tee bussipeatuse juures (hetkel puudub see Urdast Haruteeni!?)

Tahaks uskuda, et seekord kulub vast vaid 6 kuud, et saaks nende bussidega sõita. Muidugi tuleb teha sellega koos ka massiivne teavituskampaania.

Jään ootama kiireid ja konkreetseid vastuseid ning tegevus- ja ajakava.

P. S. Kuna tegemist on uue liiniga, saab koheselt rakendada ka tasuta sõidu võimalust, vajalik on piletisüsteemi asemel vaid fikseerivat süsteemi, mis loendab peale- ja mahatulevaid reisijaid.

Lugupidamisega......









2 comments:

  1. Katrin Charles Mina olen Paulig Grupi personalispetsialist ja meil on maitseainete tootmine Sauel, kus töötab ligikaudu 200 inimest ja Sakust ning Keilast kokku käib meil tööl kuskil 20 inimest. Nad kasutavad tööl käimiseks oma transporti ning on kokkuleppinud, kes kelle peale võtab...toetan seda ettevõtmist vägagi. Meil on kaks vahetust tööl hommikul vara ja lõunast on vahetus kuni 23.00ni. Niipalju võin veel infot jagada, et meie tootmise kõrval asub Fors, kes plaanib oma töötajatele transporti Keila-paldiski suunal...pool bussitäit inimesi on neil plaanis.
    Meeldib · Vasta · 1 · 9. september 2014. a. kell 17:08
    Manage
    Üleskutse Saku-Saue-Keila bussiliini avamiseks
    Üleskutse Saku-Saue-Keila bussiliini avamiseks Tere Katrin, aitäh toetuse eest! Jah, töölkäijad moodustavad olulise grupi sellesuunalise bussiühenduse vajajatena. Seni on nad pidanud sõltuma üksteisest ja sageli on varahommikuti ringtee ääres inimesi seismas, kes ootavad, et neid keegi peale võtaks. Kui olete nõus, palun kirjutage meile sakubuss@gmail.com täpsemalt vahetuse alguste ja lõppude kellaajad. Oleme koostamas kokkuvõtet regulaarse ja sagedase vajadusega inimeste kohta. Tervitades algatusgrupi nimel, Liis

    ReplyDelete