Blog Archive

Wednesday, October 25, 2017

Tartu maakonnaliinid läbi Tartu.



Mulle on ühe inimese poolt viimasel ajal ja juba pikka aega selgeks teha, et Tartus tohib olla vaid üks maakonnaliinide bussijaam, kuigi ma olen kogu aeg rääkinud mitmetest bussiPEATUSTEST linna sees. Nagu ka praegu on. Ainuke mure on asja juures see, et vastuseta on küsimus:
KAS BUSSIDE LÕPP- JA ALGPEATUS PEAB OLEMA KINDLASTI PRAEGUNE BUSSIJAAM?

See on täiesti sisuline küsimus ja kahjuks pole selle kohta mitte üheltki asjatundjalt mitte ühtegi arvamust. Kui kõrvale jätta vaid Valga maavanema "ülestunnistus" Eelarvamusfestivalil, kus ta ütles: "Tõepoolest, miks peaks maakonnaliin ilmtingimata lõpetama ja / või alustama just Tartu bussijaamas? 

Seepärast ma tahaks väga reaalsusest lähtuvat selgitust. Kui Luunja, Lohkva vm "teise linna ääre" inimene soovib tööle sõita Ilmatsalu piirkonda või hoopis Lõunakeskusesse, Tõrvandisse vm sinnakanti, või vastupidi, siis kas ta valib ümberistumistega bussiliinid? Pole iseenesest vahet, kas tegu linna- ja maaliini omavaheliste vm ümberistumistega, oluline on pigem sõidu pikkus ehk ajakulu ja mugavus. Ma kardan, et valib 99,9% AUTO!
Kas selliseid inimesi oleks palju? Kas siia võivad kuuluda ka kooliõpilased? Näiteks Nõo puhul? Millist rolli mängivad siin muud sõidueesmärgid suvekodust üritusteni? Või kas mängivad rolli ka aina tihenevas rongiliikluses RONGIREISIJAD? Turistid?

Ütlen kohe ära, et ma ei eeldagi, nagu peaks "ära solkima" mõne olemasoleva, linnas asuva bussipeatuse kasutamise. Kõik liinid lähtuvad ikkagi konkreetsetest asjadest ja just neist tulebki lähtuda. Kas analüüsid, mida tehtud (kas üldse ja kuidas tehtud?) on sellega arvestanud? Ja kas ÜLDSE mingid uuringud annaks kasvõi NATUKENEGI tõelähedast pilti? sest uuringutega on see mure, et neid teeb:
* asja mitte üldse või halvasti tundev firma/tegelane
* "kallutatud" firma või tegelane
* Tartu piirkonda peensusteni mittetundev inimene või firma

Kuidas edasi?

2 comments:

  1. 1. juulist on sõit maakonnaliinidel tasuta, linnaliinid jäävad endiselt maksuliseks. Kas siin ei teki oht, et inimed trügivad maakonnaliini bussidesse sõiduks ka linna piires? See ei ole mitte ainult Tartu probleem ja selle vältimiseks võidakse hakata maakonnaliinide linnasiseseid peatusi hoopis vähendama.

    ReplyDelete
  2. Tänud!

    Tartlastele on linnaliinid praegugi tasuta?
    Muidugi ohud on alati olemas. Ja kui läheb selle variandi peale, siis sisuliselt kaob ära praegune süsteem, kus mõned linna peatused on ainult sisenemiseks või väljumiseks.
    Ometi ma usun, et siin tekib ka tasakaalustav moment - kuskilt linna saabuvalt bussilt väljutakse mõnes peatuses janeid asendavad sisenejad, kes siis "teisele poole linna" sõidavad.

    Ma olen küll vaid mõnikümmend korda maakonnaliinidega Tartumaal sõitnud ja sedagi enamasti laupäeval-pühapäeval, seega on mul raske öelda, kui hea on nende täituvus jne.


    Igal juhul tuleb selle mõttega ehk siis tähelepanekuga arvestada. Samas on Go Busil olemas nii väiksemad kui suuremad bussid ja midagi annab ka mängida selles liinis.

    Vähendada peatuste arvu seetõttu muidugi ei tohi, eesmärgiks peab olema ikka reisijatele paremate võimaluste pakkumine. Nii nagu peab olema eesmärgiks ka parem täituvus.

    Kindlasti mängiks tasuta transpordi puhul rolli ka see, et teisest küljest peaks see kaasa tooma rohkem sõitjaid, seega ka jagub neid rohkem linnaliinidele ümberistujaid?

    Head märkused aga alati kasuks! Super!

    ReplyDelete