Blog Archive

Wednesday, October 25, 2017

Uued piletiaparaadid rongides maksab kinni reisija.


Tundub, et ka uuel majandusministril pole häid nõunikke? Kuidas muidu jõuame sinnamaani?

Muidugi võiks ju püüda mõista seda, et Tartu kiirrongi piletihind oleks poole võrra kõrgem kui piimarongi oma. Aga kas see vahe on ikka normaalne? Üleüldse on piletihinna tõstmine libedale teele minek, seega see peaks olema väga hästi põhjendatud. Praegune põhjendus on sama vilets kui mõnedki valimiseelsed lubadused!


Selle asemel, et hoida kokku kümneid tuhandeid eurosid ning MITTE PAIGUTADA elektrirongidesse uusi piletiaparaate, seda siiski tehakse. Lisaks võetakse tööle aina uusi piletimüüjaid, kes siis tasapisi muutuvad hoopis sisuliselt .... piletikontrollideks! Ja selle tohutu armee ülalpidamise (palgad, maksud, puhkeruumid jpm) peabki siis reisija kinni maksma, kuigi põhjust (rumalust) tuleks otsida mujalt? On siis ikka normaalne, et piletimüügi tulud jäävad pea samaks, aga kulud kasvavad mitme nurga alt ja mitte vähe?

Lisaks on muidugi "okkaks kurgus" Elroni juht, hr Ossip, kelle palk peaks olema piisav asjalikuks ettevõtte juhtimiseks! Aga on vastupidi, kõiges suudetakse näha vaid mingeid kulusid ja kokkuhoiuvajadust, aga ise seda teha ei suudeta. Ei tea, kuidas koridorides (meediast pole midagi kuulda)  sahiseb, aga arvatavasti siiski Ossip ei seisnud raiskamise vastu siis, kui Pääsküla depoos paigaldati kontaktvõrku. Ja ammugi pole ta öelnud sõnagi teemal, kuidas Elron röögatult raha raiskab!? Seega on ta oma palgataseme juures hoopiski raiskamisele kaasa aitaja. Mu eelnevast kirjutisest raiskamise kohta möödas ca pool aastat (samaga seonduvast isegi aastaid!), selle aja jooksul saanuks välja töötada tulevikustsenaariumid, kus  veomahu "kasumlikkust" vaadatakse reisijate arvu jm kontekstis.


Heakene küll, Ossip ei olegi see tase, aga ministri nõunikud ju peaks olema? Kes koheselt, kui ....

 Määruse seletuskirjast selgub, et tulenevalt reisijanõudlusest suurenevad raudteeveo-ettevõtjate veomahud, mis omakorda tähendab kulude suurenemist ning vajadust tõsta piletihinda.

 ... selgub, et veomahud suurenevad mitte ainult "reisijanõudlusest", võtavad töölaua taga istet ja teevad vastavad arvutused ja informeerivad majandusministrit sellest, et asju on valesti selgitatud!? On siis Elron või ükskõik kes selle taga, et kulutused kasvavad rohkem kui reisijate arvu võimalik kasv! Igal juhul peaks KEEGI sellest aru saama, mitte tõstma külmalt piletihinda!

Veomahtude suurenemine (või ka vähenemine) on üks osa loomulikust protsessist. Aga kui veomaht sh kilometraazh suureneb ja veelgi rohkem ehk rongide arv liinil jõudsasti, reisijate arv aga mitte nii väga? Või kui endiselt veereb Tallinna ja Pääsküla vahel mitukümmend rongi päevas kümmekonna reisijaga?

Elroni juhi palga "normaaltasemele viimine", s.t. sellise töö eest poole vähem makstes, saaks juba selle 600 000 võrreldes pea kümnendiku säästa!? Seda enam, et selline tase ei võimaldagi kõrgemat palgataset!?

Ma eu ole muidugi piletihinna tõusu vastu, juba eelmisel korral võinuks seda veidi jõulisemalt teha. Nii ka ehk nüüd, tõstes piletihinda kuni 10%. Kuid samas vaadates kogu süsteemi kulud üle ja teha ka siin vastavad otsused. Miks tõsta? Kasvõi selleks, et võidetava raha eest ehitada depoo või Keilasse.  Kiiresti, viivitamata! Kopli oleks tõenäoliselt ikkagi parem variant, sest tähendaks väiksemaid ehituskulusid - kinnistu. teed ja ka depoo hoone on osaliselt olemas. On ka Keilal mõned plussid, kuid mitte nii suured. Pealegi saaks siis ka töötajaskonna jaoks luua paremad tingimused, tagades nende jaoks nii ajavõidu kui ka loomulikult kulude vähendamise. Jääks ju siis ära piletimüüjate, vabandust, piletikontrollide tühisõidud Tallinna ja Pääsküla vahel! Sedagi julgeks loota, sest rohkemaks ju nutti ei paista! See, et elektrirongide piletisüsteem kogu täiega nõuab hiigelkulusid, Elron ei mõista ja näib, et ka mitte majandusminister oma nõunikega....


 https://majandus24.postimees.ee/4288857/simson-rongipileti-hinnatousust-vaja-on-tosta-elroni-tootajate-palka?_ga=2.159782584.461642145.1508781239-1596813294.1493659238

Palgatõusu jaoks on aga samuti vaja asjadest natuke rohkem aru saada.Süsteemi toimimisest. Samamoodi võiks majandusminister rohkem teada töötajate soovidest ja vajadusest, mitte lähtudes siin Elroni juhkonna infost (mis võib olla sarnane Rakvere LK jpt firmade "teadmistele ja arusaamadele).
Depoo asukoht Pääskülas tähendab muuhulgas väga suurt ajakulu tööle- ja kojusõiduks, olgu siis teenindajate, vedurijuhtide vt töötajate jaoks. Vähe sellest, lisaks ajakulule on see rahaline kulu Elronile, sest töötajatele makstakse "tühisõitude" eest!

Omaette küsimus on siin see, et ikka veel ei saa töötajad alustada tööpäeva oma "kodus" (v.a. mõned Tartu vedurijuhid). Ometi oleks hoopis mõttekam, sh jällegi rahaliselt, Elroni ja töötajate jaoks lähtuda regionaalpoliitilisest aspektist - teenindajate puhul tähendaks seed nende kodudepood peale Tallinna Viljandis, Tartus ja mujal. Selle süsteemi korral väheneksid Elroni kulud majutusele, töötajad võidaksid ajas (ka öötöö koha pealt) jne.



No comments:

Post a Comment