Blog Archive

Saturday, November 18, 2017

Viimsi buss.


Kui viimsilaste sõnasin, et küll neil on "vedanud" uue vallavanameaga, sain paraja koslepi! Kuigi, mina eeldanuks küll, et Siim Kallas hakkab esimese asjana rääkima sellest, millised on tema visioonid, siis ta alustas hoopiski tasuta maakonnatranspordi tümitamisega. Kas avapauk rünnakuks järgmistele Riigikogu valimistele, nagu keegi arvas? Ehtsa poliitikuna võib ta seda teha küll. Aga kohaliku elu edendaja peaks keskenduma ikka elu paremaks muutmisele?
(Hukutava RB maaletoojana on ta juba ennast tõestanud, näidates ära, kui väga ta Eestimaast "hoolib", seega Brüsselis ta oma tööga hakkama ei saanud. Oleks ta seal selgeks teinud, et poole väiksema raha eest ja paremal trassil saaks Eestimaa endale vajaliku asja, kiitnuks ma teda taevani! Aga asja eest, mis pane Eestimaa tulevikule tõsise paugu, ei saa öelda muud, kui et süüdistustest Kallas ei pääse ei täna ega ka tulevikus).


Üks tähelepanek - vähemalt nendel ekraanidel antakse ka täiendavat infot, erinevalt raudteejaamade omadest. Tõsi, pole aimugi, kas ka reaalsuses hilinemiste kohta!?

Aga mis siis ikka, prauh toolilt ja bussile! Ja siin selgus küll (õigemini juba enne prauhhi arvutisolles), et sõiduplaan on ääretult nadi! Pole siis ime, et Reidi teed tahetakse, sellise nadi ühistranspordi tõttu on ummikud loomupärased, eriti arvestades Viimsi kiirelt kasvavat elanikkonda! Tegelikult võinuks jätta isegi Viimsisse sõitmata ja Balti jaamas puusalt tulistada, et senised asjamehed pole küll piisavalt tööd teinud. Kas Kallas teeb lähitulevikus tööd koos Tallinna LV-ga ja Harju ÜTK-ga? Või eelistab ka Simson turgutada majandust autode kütuse aktsiisiga ning viaduktide ehitamisega? Esialgu olen küll pessimistlik! Aga kindel, mis kindel:
VIIMSIST ON VAJA EKSPRESSE BALTI JAAMA CA IGA 20 MINUTI TAGANT, SAMA KEHTIB TÕENÄOLISELT KA ÜLEMISTE JAAMA SUUNA KOHTA!
Viimasesse sõidab üpris tihti küll liin 49, aga selle sõiduaeg on pikk. Muidugi võiks mõelda, kas 49E ei tasuks kohe pikendada Peetri küla suunas või hoopiski Järve suunas? Põhimõtteliselt peaks kahest suunast piisama?
Ning kas need ekspressid peaks sõitma pidevalt Haabneemeni ja üle ühe kordamööda Rohuneemeni ja Leppneemeni? (Viimsi poolsaarel siis soovi korral kõikide peatustega, ehk et need asendaks ka kohalikke liine?) Ehk võiks see mõjuda hästi isegi Aegnale ja Pranglile? Aegnani oleks siit laevaga tunduvalt kiirem sõit ja selline saar puhkamiseks ju superäge!?

Selge on ju ka see, et ca iga tunni tagant sõitvaid bussi ei valita, kui ühega kipud vajalikku kohta hiljaks jääma, aga teisega peadki sisuliselt tund varem kodust välja tulema! Sama lugu on ka kojusõiduga. Niivõrd elementaarne asi peaks juba kõigile selge olema.

Muidugi võiks tõsiselt tegeleda ka kiirtrammi või siis õigemini, meie raudteelaiusega trammi projektiga, tulevikku silmaspidades? Raske muidugi leida sellise jaoks trassi, mis mitte lihtsalt ei oleks, vaid ikkagi ühendaks Viimsi Ülemistega ja sealt edasi nii, et oleks ka piisavalt peatusi. Kuid seni, kuni mõelda ja arutleda, tuleks kõigepealt ikka bussiliikluse normaalseks muutma!

Siin tuli mul meelde tehissaarte Tallinna lahte ehitamise plaan. Millel ei näe küll mingit mõtet. KUI, siis enne võiks mõelda hoopis raudtee/trammitee ehitamisest "merre" ehk siis piki kallast Kallase valda!? Muidugi võib selle suurimaks takistuseks olla miljonivaate kadumine teatud mõttes. Aga esialgu jätaks selle veidi fantastilise projekti kõrvale. Kuigi piltidelt allpool näha raudtee lõik Viimsis ja Balti jaamas, jääb üle vaid need ühendada.....





Buss ei olnud täiskustud, nagu  sageli öeldakse paljude busside kohta. See ei tähenda, et Tallinn või õigemini bussifirmad ei peaks puhtusele suuremat rõhku panema! Ja sõit Viimsisse oli üpris kiire! Siin ei näe küll probleemi, et Viimsist sõiduaja tõttu ei võiks tööle bussiga sõita. Kõik sõltub eelkõige ikkagi sellest, kus on töökoht ja kas sinna jõudmiseks tuleb pikalt jala vantsida või aeglasema linnatranspordiga sõita. + veel ümberistumiste ooteajad. Viimased olenevad ju ka kohast ja kohapealse liini tihedusest. Praegune võimalus Hobujaamas ju üpris hea! Nii et kõigepealt vaja ära teha kaks asja: ekspressbussid intervalliga 20 min (alates kl 20-st ehk 30 min) ja piletita sõit! Loodetavasti saaks ja võiks need liinid olla nende hulgas, mille puhul siis sõit saab olema tasuta. Muide, teel ajasin juttu ka kohalikega ja nendega, kes Viimsis töötavad - üks oluline fakt, mille teada sain, on seegi, et turistid, kes sõitmas, vajavad sageli pikki selgitusi bussijuhtidelt, et mõista, kus on vaja piletit, kuidas saab seda jne. Milleks? Sõit Tallinnas ja maakondades teha tasuta ja ei mingit probleemi!
Muidugi peaks ka Kallas võtma käsile küsitluse inimeste hulgas, nii saab üpris palju teada. Kuigi lihtsam oleks esialgu raha uuringutele mitte kulutada, vaid sõiduplaanid tihendada ning SIIS, mõne kuu pärast teha ka küsitlus.



Läbi linna kulgedes saab ka selgeks, Balti jaam peaks olema tõeline sõlmpunkt, ehk et lisaks olemasolevale ühistranspordile peaks siin olema ka bussikaugliinide alg- ja lõpp-peatus. Jääb ju bussijaam kaugele mitte ainult Nõmmest, vaid ka Mustamäest jm, ometi oleks oluline ka nende piirkondade inimestel kiiremini pääseda kaugliinidele. Kiireim pääs kaugliinile tooks ka siin kaasa bussisõitjate arvu kasvu. Ning  busside liiklus läbi linna ei võta sugugi väga palju aega. Võimalik, et ka ühine peatuspiirkond kesklinnas Tartu, Pärnu, Haapsalu jt suundade busside jaoks (praeguse bussijaama asemel) võimaldaks ka kiiremad ümberistumised, kuigi see võib ka liiga keeruline teha olla. Seda enam, et Balti jaamast kesklinna tuli buss põhimõtteliselt 3 minutiga ja see ajakulu pole küll mitte miskit.



Viimsi 149 peatuste arv tundub mulle kui suhteliselt viletsale Tallinna tundjale üpris optimaalne. Muidugi tekivad siin aga omaette küsimused. Kui sõit ka siin oleks tasuta, kas siis liiga paljud ei hakkaks liini kasutama linnasisesteks sõitmisteks? Näiteks Balti jaamast siia? Siin saab asju "tasandada" linnasisese liikluse parandamisega. Näiteks Balti jaam - Lasnamäe vm linnaliinide puhul rohkem ekspresse rakendada. Ehk isegi vähesel määral tavaliinide hõrendamise puhul teatud liinidel?


Ummikutes jm on kindlasti probleemiks ka rekad. Aga mis parata, iseenesest ju mõistetav, et laevafirmad tahavad sõita laevadega, kus raha teenib nii autodelt kui reisijatelt. Mis sest, et rekad kesklinnas kõige parem asi ei ole.


Küll aga on minu arvamus, et viaduktid siin ei päästa ummikutest ja on meeletu raharaiskamine. Nagu on raiskamine ka sellistes kogustes maavarade ja ehitusmaterjalide kulutamine. Oleks aeg juba õppida säästma ja hoidma.




Pealegi on ummikud vaid lühikese aja jooksul tipptundidel, muul ajal on liiklus ikkagi suhteliselt hõre.



Viimsi spaaski mul käimata. Kui paljud "linnast" käivad seal? Ja kui pikaks ajaks? Tuleb see käik igal juhul ette võtta ja ehk lausa ööbimisega. Ning päeval siis leida aega ka lähipiirkonna külastamiseks. Kuid see vist mõttekam kevadeks lükata...


Viimsi koolimaja väga huvitava lahendusega ja värvikujundusega. Kas aga ka optimaalselt ehitatud? Kui samas kõrval palju kortermaju, siis ehk võiks ka koolimaja ülemistel korrustel olla rohkem õpilaste jaoks mõeldud ruume, sportimiseks ja muidu vaba aja veetmiseks? Või kui maja juba olemas, siis mingi osa sellest oleks ka täiskasvanute jaoks midagi võimaldav? Õhtusel ajal?




Super, kui näed äärelinnas palkmaju!



Et käimata jäi Sõjamuuseumis ja paljutki veel nägemata, siis loodan käia ka siin söögikohas. Mis paistis kurvalt vägagi tühi!



Ääretult vahva oli aga näha sellist jupikest rannakülast, see on tõeline fiiling!





Möödasõites aga tuligi meelde, et laupäeviti siingi ju turg! Aga kas Viimsis tõepoolest tullakse igale poole vaid autodega? Rattureid oli väga vähe näha, jalakäijaid samuti, turule tulijad olid isegi teeääre kinni parkinud!



Raineri Lihapood.

Hea bussiliiklus ja arenev turg on ka üheks põhjuseks, miks võidakse tulla laupäeval Viimsi poole ühistranspordiga mujalt Tallinnast. Mis siis, et turgusid meil mitu, igalühel ju omapära ning ka erinev kaubavalik ja ma ei näe mingit põhjust, miks ei võiks turule sõita 30 minutit? Soovi korral on ju Viimsis muudki teha, kasvõi siin muuseumi juures merd nautida ja lõunat süüa? Spaasse minek kapsaste jm muidugi natuke ebamugavam....







Kuumsuitsu kilu? Vähemalt üks firma kuskil siinkandis teeb imemaitsvat suitsukilu, ehk seesama ongi?


Kala ja kalatoodete valik üpris hea. Pepekala siis firma nimi, nii et ärge ehmatage, kui kalakastilt veidi teistmoodi paistab....







Aga eks turulkäik tähenda ka sageli suuri oste. Mugav neid koju viia autoga. Aga kas oleks ikka väga ebamugav bussiga? Peaasi oleks ju hea "sumadan", nii et endal kergem!?


Ja viimsilastel veab. Tuuakse laupäeviti hea-parem ukse ette! Väga tore, et selline turg toimib ja on näha, et ostjaid palju! Viimsis nägin ka talupoodi, aga seal jäi seekord käimata.







Siit ostsin ühe mahla...









Ja siit vist pihlakasiirupi!


Siit aga õunamahla, mis sai otsa enne koju jõudmist....


Muidugi on vaja turuplats veidi "ilmastikukindlamaks" muuta. Ja ehk jõuda nii kaugele, et kõik kauplejad saaks tuulevarjus olla.



Üldjuhul püüan pilte teha ikka nii, et ka ettevõtte vm nimi näha. Siin aga jäi nimi väikseks, Argo Agro Oü.












Aga kel soovi, saab ka talvekartuli koju tellida!






Turul käidud, kott raskem, siis muidugi käisin ka muuseumist läbi.
























Ilm oli äge, tuuline, aga mitte väga külm.











Kibuvits on vist üpris hea kaitse tuule eest?








Tuletornide puidust maketid.









Viimsi suhe: 4 ratast ja 400 autot? Peaks muidugi ise rattaga sinna sõidu tegema, siis näeks ära, kui mugav see on! Nii ei jõudnud bussist kõike haarata, kuigi kohati rattateid märgata.





Väga õige ütlus!!! Kui ikka teha, siis läbimõeldult ja korralikult! Mitte raisata auru teiste ideede mahategemise peale vaid seepärast, et oma erakond soovib toetada ettevõtjaid. Neid, kes ehitaks muudkui viadukte jm......


Aga erinevaid marketeid siin tõesti üksjagu. Arvatavasti ka liiga palju. Kuigi elanike arv aina kasvab ja seega ka marketite effektiivsus.





Kindlasti on selliseid põhjuseid rohkem, mille puhul võiks ka linna poolt olla siia rohkem bussiga tulijaid. Sõjamuuseum üks neist.









Ja seadsin siis sammud taevatrepi poole, millel nimeks Põhjakonna trepp. Arvamusi igasuguseid. Kes peab seda mõttetuks priiskamiseks, kes aga oluliseks asjaks. Vaadates kui palju seal inimesi liikus, jääb mulle küll pigem toetav arvamus. Miks mitte, seiklusrajaga koos? Miks mitte turistidel, kes spaas puhkavad, ka siin turnida? Muidugi oli üleval tühermaa ja ses mõttes küsimus õige, et mis kohti see trepp ühendab!? Aga kas see jääbki tühjaks? Ma ei tea, kui suur siin kaitseala ja mida selle eeskirjad ütlevad. Kuid tundub, et vaatetorni oleks sinna üles küll vaja, et näha kaugemale. Seda enam, et puud varjavad (suvel) vaate. Ja miks mitte siis vaatetorn koos restorani ja majutusega? Selline torn, kus saaks tipus ka süüa? Nautida olemist?



Kui palju siin seikluspargi kasutajaid ja kui palju neid linnast?


Igatahes päris vahva trepp! Tõsi, jalgratast siin lohistada veidikene ebamugav, sest kogu aeg peaks seda nügima vasakule-paremale.... Aga mine tea, nooremate jaoks sealt "teiselt korrusel" tulemiseks ikkagi otsem võimalus?





Huvitavad "kindlustused".


Mingi teekene siit kuhugi ikkagi läheb?




Vaatetorni oleks aga vaja küll!





Aga siis, kui pole rohelust, on ikka omamoodi võimas näha, kuidas puud on suutnud siin "kanda kinnitada"!





Ja kas see on vähetähtis, et mõnele pereliikmele on trepp igal juhul põnev? Ja tegelikult mitte ainult koertele, vaid ka lastele!


Inglise keel puudub.





Kui mõttekas on eraldi bussiliinid Viimsis? Muidugi on siit põhja poole ehk sõitjaid vähe, aga ega elanikele meeldi ka ümberistumine!? Kui Keskusest oleks ühendus Talinnaga tihe ja kiire ning need bussid sõidaks kordamööda Leppneeme ja Rohuneeme, nagu mainisin, eh ei olekski need siis nii tühjad? Ning ehk mindaks siis lastele lasteaeda järgi vahel ka bussiga, mitte autoga?





Nadi, väga nadi!
Muide, nii 114 kui 260 sõidavad Tallinna. Pole isegi pealkirjas kirjas, kuhu täpsemalt. Natuke naljakas see arusaan ei ole?








Sellised väikesed bussid sõidavad siis kohalikel liinidel. On ja nagu ei ole kah! Kui isegi sõitsin Pranglile, siis ega selline ümberistumine ei meeldinud küll.




Raudtee Viimsis.



Temptrans - bussis pole infot inglise keeles.




Aga vaadates busside sõiduplaane Balti jaamas, on selge, et piletita bussiliikluse puhul saab sõitjaid olema rohkem. Mõnikümmend eurot mingite kuupiletite arvelt jääks paljudel taskusse, pere puhul ju summad mitmekordistuvad! Ja see võib olla parim võimalus liigset autostumist vähendada.



Viimsi - sadam - Balti jaam raudtee/trammitee?

Igal juhul tahaks teha ühe pikema sõidu Viimsi poolsaarel, näha rohkem ja parem muidugi kui keegi kohalikest "eksursiooni" teeks.


Trammiga seekord ei sõitnud. Sest nendega ju Viimsisse ei saa....


Aga Tallinnaski aina ehitatakse.


Uutmoodi tõkketorud, vast ohutumad?



********************************

Võin öelda, et ostetud puhlakasiirupist tehtud morssi joon juba kolmandat päeva ja tegu oli ülihea asjaga! Turgu silmas pidades võib küll on viimsilastel on milleski päriselt vedanud!



No comments:

Post a Comment