Blog Archive

Sunday, December 24, 2017

Jõuluõhtul ääremaale mõeldes.


Mooste.

Olen ise ka pühade ajal ääremaal. Küll mitte Moostes. Istusime kambaga rongi, Kohilas ootas maakonnaliin, ka väike jõmm oma vankris mahtus bussi. Ja sõitsimegi maale. Kui ümberistumist tulnuks kaua oodata,poleks sõitnud ei meie ega ka teised,kes seda varianti kasutasid. Nii olnuks buss täiesti tühi! Aga näe, ei olnud! Aga sõitjaid on, kui bussid juba aastakümneid rongidega seotud ja ka tagasiteega pole muret

Kuuske ei hakanud metsast tooma, võtsin vaid mõned oksad. Käisin mööda metsa-ja rabateed. Aga lugesin ka netist üht-teist. Ja sattusin päris huvitava teema otsa, ssihilikult. Sest eile õhtul räägiti "tulevikumuusikast" ühistranspordis - nõudeteenusest. Tuli ka meelde, kuis üks eksmaavanem arvas maakonnaliinide optimeerimise ja rongidega sidumise kohta, et see on raha põletamine.Ma kardan, et raha on põletanud siiani hoopis ta ise kui ka paljud teised. Tegelikult, hea idee nimel, aga ilma eriliste tulemusteta. Sisuliselt on nii see kui mu blogi alguse saanud 6 aastat tagasi. Ja ei ole märgata, et selle ajaga oleks ühistranspordi eest vastutavad inimesed suutnud midagi ära teha! Peale raha kulutamise!

Ma ei ütleks, et see kõik korstnasse läks, aga sooja saab ju põletamisest vähe, kui ei märka uksigi kinni hoida. Nii piltlikult! Mida siis ära tehtud?



On ka üks pikem uuring, mis teemaga seondub. Autoriks Oliver Mettis


Aga arvuti nõnna aeglane siin ääremaal (Maaleht kirjutas ka sellest, et selliste asjade eelduseks hea mobiili- ja andmesidelevi), eks loen põhjalikult hiljem. Mikk Mehilane olnud selle esimese uuringu ekspert. Minu teada oli tema viimased aastad Põlvamaal ühistranspordi korrladaja ja kõige elementaarsemad tõed kas selgeks tegemata või ei lastud tal teha, mida vaja? Igal juhul teeb see ettevaatlikuks! Kuid uuringu raportis siiski mõni väga tähelepanuväärne asi kirjas. 

Erinevates uuringutes, arengukavades, tsõõriklaudades on tõstetud esile, et Setomaa valdade üks suuremaid probleeme on puudujäägid transpordi korralduses. Puuduvad regulaarsed ühendused Setomaa eri valdade vahel, aga ka valdade siseselt. Vallakeskustest kaugemal, hajaasustatud piirkondades elavatel inimestel on erinevate teenuste, sh avalike teenuste kättesaadavus raskendatud, ehkki  valdade kulutused  transpordi korraldamisele on üsna suured. Traditsioonilise ühistranspordisüsteemi laiendamine ei ole võimalik, kuna see oleks liiga kulukas. 

Selles on tõde sees. Mõnes kohas ei ole tõesti mõttekas laiendada. Aga jutt, et Setomaal pole see üldiselt võimalik, on pigem lähtuv soovist "tööd vähemaks saada" Kui ei ole suutnud elemntaarseid seoseid endale selgeks teha ja ees on poliitikud ja emtnikud, kes NIISAMA populismist räägivad ühistranspordi optimeerimisest ja rongidega ühendamisest, siis küllap ongi see eesmärk. Näidata, et me püame, püksid rebadel ja higipull otsaees, aga näe, reaalsus ei lase!
Maavalitsuste esindajad. Tsõõriklaudades vaadati skeemid läbi ja arutati edasisi jätkutegevusi skeemide käivitamiseks.  
Juba regulaarsete  nõudeliinide väljatöötamise käigus toimunud konsultatsioonidel kerkis üles vajadus nii-öelda ühekordsete sündmuste-põhiste nõudebusside järele. See vajadus toodi selgelt välja ka logistikaskeemi arutamiseks korraldatud tsõõriklaudades.
Seepärast hakati ette valmistama lisaks regulaarsete nõudeliinide skeemile ühekordse nõudebussi korraldamise skeemi. Leiti, et vajalik on katseliselt kontrollida, millised toimingud on vajalik läbi viia ühekordse nõudetranspordi käivitamisel, kui palju kulub sellele aega ning milliste kitsaskohtade lahendamisega tuleb arvestada.
Katsetamiseks valiti välja 16.novembril Missos toimunud teatrietendus ning 9.detsembril Värskas toimunud Kihnu Virve kontsert. Dispetšerina tegutses Epp Volkov Värska vallavalitsusest. 16. novembril kasutas nõudebussi 13 inimest ning 9. detsembril 12 inimest.  

....................

 Kokkuvõtvalt võib öelda, et kõige enam tuleb esialgu panustada aega sellele, et võimalikud sihtrühmad saaksid üldse teada transpordi kasutamise võimalustest. Tähelepanu tuleb pöörata ka sellele, kuidas korraldada registreerunute teavitamine bussiaegadest selliselt, et töölõigu ajakulu ei oleks ülemäärane.
Just!. esiteks ongi väga oluline (eriti ääremaal) tegeleda ürituste nõudeliinidega. Ja teiseks, sellega, kuidas viia info inimesteni. Üks võimalus ongi ÜTK-de FB lehed, kuhu siis inimesed suunatakse ja seda ka ürituste korraldajate endi pool jub esimeste reklaamide ja info jagamisel. Ning seda infot peab jagama põhimõtteliselt igal hetkel, iga suhtlusmeedia postituses jms.
Ning veel, nõudepõhine ühistransport ei saa keskenduda ainult paarile lähedalolevale asulale, vaid need peavad võimalusel arvestama ka busside ja rongide saabumisajaga, näiteks Setomaa puhul Tartust sobivasse rongipeatusesse ning bussijaama. Ja kui on vähegi võimalik, peab ka ürituse korraldaja arvestama busside-rongide sõiduaegadega kuni selleni välja, et nende puudumisel tagada tagasisõiduvõimalus tellimusliinidega Tartuni jm.
Siinkohal on kaks aspekti tähtsad. Ei pea eeldama, et peaks tulema-minema autoga ja teiseks, et iga täiendav klient on ürituste puhul oluline kõigile, nii korraldajale kui täiendavate teenuste pakkujatele.

Muidugi on ülikahju, et valdade kulutused on suured, nagu mainitakse. Ja et pidevalt kurdetakse halva ühistranspordi üle.Aga miks siis ei kuulata tasuta nõuandeid vaid topitakse aina uusi kühvlitäisi raha ahju? Ja kas täna on Põlvamaal juba palju nõudeliine? Toimivaid ja inimesi rõõmustavaid? Google näitab ainult erinevaid artikleid aastast 2011!? Või on kogu uuring tühja läinud? Püüan leida.

Leidsin hoopis selle. Mis näitab, et ka 4 aastat hiljem on palju muresid. Ja näitab ka seda, et piletisüsteeme, koos kaartide jm jamaga polegi vaja! Pidevad probleemid ja pidev ... raha ahju kühveldamine? Sest ei tee ju kaarte ega muud keegi tasuta ja probleemid tähendavad vaid kulude kasvu, rääkimata inimeste muredest!? Kuni liine ei ühildata rongidega ja ei hakata mõistma, kuidas seda teha, jäävadki kulud suureks. Võrreldes reisijatega, kes neisse bussidesse tulevad.


Lisa 2.
MEREMÄE NÕUDELIIN NR 1
Meremäe – Tsirgu – Ostrova – Treiali – Kangavitsa – Paklova – Jõksi – Raotu – Lutja - Ulaskova - Meremäe

Väljumine T, N

Liini pikkus
Peatused
Väljumine
(T, N)
9:00 / 12:00
0
MEREMÄE
12:05 / 15:05
9:04 / 12:04
3
TSIRGU
12:00 / 15:00
9:09 / 12:09
6
OSTROVA
11:55 / 14:55
9:15 / 12:15
10
TREIALI
11:49 / 14:49
9:17 / 12:17
11
KANGAVITSA
11:47 / 14:47
9:20 / 12:20
13
PAKLOVA
11:44 / 14:44
9:22 / 12:22
14
JÕKSI
11:42 / 14:42
9:26 / 12:26
17
RAOTU
11:38 / 14:38
9:28 / 12:28
18
LUTJA
11:36 / 14:36
9:30 / 12:30
19
ULASKOVA
11:34 / 14:34
9:35 / 12:35
22
MEREMÄE
11:30 / 14:30
Käigus teispäeviti ja neljapäeviti.

Perearst           T  8 – 12, N  13 - 18
Postkontor     T  8.30 – 11.30,
Kauplus          E – R  10 - 18


MEREMÄE  NÕUDELIIN  NR 2
Meremäe – Kalatsova – Kuksina – Vaaksaare – Kiislova – Pelsi – Sulbi – Mereküla - Meremäe

Väljumine   T    N

Liini pikkus
Peatused
Väljumine      T       N
9:45 / 12:45
0
MEREMÄE
12:35 / 15:35
9:49 / 12:49
3
KALATSOVA
12:32 / 15:32
9:52 / 12:52
5
KUKSINA
12:29 / 15:29
9:55 /12:55
7
VAAKSAARE
12:26 / 15:26
9:57 / 12:57
8
KIISLOVA
12:24 / 15:24
9:58 / 12:58
8
PELSI
12:23 / 15:23
10:00 / 13:00
9
SULBI
12:21 / 15:21
10:02 / 13:02
10
MEREKÜLA
12:19 / 15:19
10:05 / 13:05
13
MEREMÄE
12:15 /  15:15
Käigus teispäeviti ja neljapäeviti.

Perearst           T  8 – 12, N  13 - 18
Postkontor     T  8.30 – 11.30,
Kauplus          E – R  10 - 18

MEREMÄE NÕUDELIIN NR 3
Meremäe – Tobrova – Tsergondõ – Tiirhanna – Pliia – Uusvada – Vinski – Kitsõ –Marinova – Tiklasõ – Tuulova – Paloveere – Kuigõ – Sirgova – Olehkova – Kastamara – Keerba - Meremäe

Väljumine    T      N

Liini pikkus
Peatused
Väljumine  
T       N
10:15 / 13:15
0
MEREMÄE
13:45 / 16:45
10:19 / 13:19
3
TOBROVA
13:41 / 16:41
10:21 / 13:21
4
TSERGONDÕ
13:39 / 16:39
10:24 / 13:24
6
TIIRHANNA
13:36 / 16:36
10:26 / 13:26
7
PLIIA
13:34 / 16:34
10:28 / 13:28
8
UUSVADA
13:32 / 16:32
10:32 / 13:32
11
VINSKI
13:28 / 16:28
10:34 / 13:34
13
KITSÕ
13:26 / 16:26
10:37 / 13:37
15
MARINOVA
13:23 / 16:23
10:40 / 13:40
17
TIKLASÕ
13:20 / 16:20
10:42 / 13:42
18
TUULOVA
13:18 / 16:18
10:46 / 13:46
21
PALOVEERE
13:14 / 16:14
10:48 / 13:48
23
KUIGÕ
13:11 / 16:11
10:50 / 13:50
24
SIRGOVA
13:09 / 16:09
10:52 / 13:52
25
OLEHKOVA
13:07 / 16:07
10:55 / 13:55
27
KASTAMARA
13:04 / 16:04
10:58 / 13:58
28
KEERBA
13:02 / 16:02
11:00 / 14:00
29
MEREMÄE
13:00 / 16:00

Käigus teispäeviti ja neljapäeviti.
Perearst           T  8 – 12, N  13 - 18
Postkontor     T  8.30 – 11.30,
Kauplus          E – R  10 – 18

OBINITSA NÕUDELIIN NR 1
Obinitsa – Ala-Tsumba – Kiksova - Obinitsa


Väljumine

Liini pikkus
Peatused
Väljumine
8:15
0
OBINITSA
10:45
8:21
4
ALA-TSUMBA
10:38
8:25
6
KIKSOVA
10:34
8:30
8
OBINITSA
10:30




Käigus esmaspäeviti ja kolmapäeviti.
Perearst E 8 – 12, K 8 – 12
Postkontor   E 8.30 – 11.30, K 8.30 – 11.30
Kauplus  E – R 9 – 18

OBINITSA NÕUDELIIN NR 2
Obinitsa – Vasla – Talka – Miku – Hilana – Antkruva – Ignasõ – Navikõ – Härmä – Lindsi – Tääglova - Obinitsa

Väljumine

Liini pikkus
Peatused
Väljumine
8:40
0
OBINITSA
11:35
8:44
3
VASLA
11:32
8:47
4
TALKA
11:28
8:49
5
MIKU
11:26
8:53
7
HILANA
11:22
8:55
8
ANTKRUVA
11:20
9:00
10
IGNASÕ
11:15
9:02
11
NAVIKÕ
11:13
9:07
14
HÄRMÄ
11:08
9:10
15
LINDSI
11:05
9:13
17
TÄÄGLOVA
11:02
9:15
18
OBINITSA
11:00
Käigus esmaspäeviti ja kolmapäeviti.
Perearst E 8 – 12, K 8 – 12
Postkontor   E 8.30 – 11.30, K 8.30 – 11.30
Kauplus  E – R 9 – 18

OBINITSA NÕUDELIIN NR 3
Obinitsa – Karamsina – Tsumba – Korski – Kusnetsova – Polovina – Ermakova – Maaslova – Helbi – Veretinä – Küllätüvä – Masluva – Karamsina - Obinitsa

Väljumine

Liini pikkus
Peatused
Väljumine
9:30
0
OBINITSA
12:35
9:33
2
KARAMSINA
12:30
9:35
3
TSUMBA
12:27
9:37
4
KORSKI
12:25
9:39
5
KUSNETSOVA
12:23
9:42
7
POLOVINA
12:20
9:44
8
ERMAKOVA
12:18
9:47
10
MAASLOVA
12:15
9:49
11
HELBI
12:13
9:52
13
VERETINÄ
12:10
9:55
15
KÜLLÄTÜVÄ
12:07
9:57
16
MASLUVA
12:05
10:00
17
KARAMSINA
12:03
10:05
19
OBINITSA
12:00
Käigus esmaspäeviti ja kolmapäeviti.
Perearst E 8 – 12, K 8 – 12
Postkontor   E 8.30 – 11.30, K 8.30 – 11.30
Kauplus  E – R 9 - 18


MISSO NÕUDELIIN NR 1
Misso – Põnni – Hürsi – Sandi – Mauri – Möldre – Pältre – Tiilige -Misso

Väljumine

Liini pikkus
Peatused
Väljumine
8:30
0
MISSO
11:35
8:37
6
PÕNNI
11:28
8:39
7
HÜRSI
11:26
8:41
8
SANDI
11:24
8:49
14
MAURI
11:16
8:52
16
MÖLDRE
11:13
8:54
17
PÄLTRE
11:11
8:58
20
TIILIGE
11:07
9:05
26
MISSO
11:00
Käigus esmaspäeviti ja kolmapäeviti.
Perearst E 8 – 12, K 8 – 12
Apteek   E 9 – 14, K 9 – 14
Kauplus  E – R 9 – 19
MISSO NÕUDELIIN NR 2
Misso - Ritsiko – Saagrimäe – Pruntova – Kriiva – Kiviora – Siksälä - Misso

Väljumine

Liini pikkus
Peatused
Väljumine
9:15
0
MISSO
12:25
9:20
4
RITSIKO
12:20
9:25
8
SAAGRIMÄE
12:15
9:30
12
PRUNTOVA
12:10
9:33
14
KRIIVA
12:07
9:42
21
KIVIORA
11:58
9:50
27
SIKSÄLÄ
11:50
9:55
29
MISSO
11:45

Käigus esmaspäeviti ja kolmapäeviti.

Perearst E 8 – 12, K 8 – 12
Apteek   E 9 – 14, K 9 – 14
Kauplus  E – R 9 – 19

MISSO NÕUDELIIN NR 3
Misso – Kurõ – Korgõssaarõ – Sakudi – Rammuka – Hino - Misso

Väljumine

Liini pikkus
Peatused
Väljumine
10:05
0
MISSO
13:00
10:11
5
KURÕ
12:43
10:14
7
KORGÕSSAARÕ
12:46
10:17
9
SAKUDI
12:49
10:25
15
RAMMUKA
12:40
10:28
17
HINO
12:37
10:30
19
MISSO
12:35

Käigus esmaspäeviti ja kolmapäeviti.

Perearst E 8 – 12, K 8 – 12
Apteek   E 9 – 14, K 9 – 14
Kauplus  E – R 9 - 19

MIKITAMÄE NÕUDELIIN NR 1
Mikitamäe – Kahkva – Niitsiku – Selise – Igrise – Puugnitsa – Usinitsa –Rõsna – Mikitamäe

Väljumine
Liini pikkus km
Peatuste vahekaugused
Preatuse nimi
Väljumine
8:15
0
0
Mikitamäe
11:45
8:20
5
5
Kahkva
11:37
8:25
9
4
Niitsiku
11:33
8:27
11
2
Järvepää
11:31
8:30
14
3
Selise
11:28
8:33
16
2
Igrise
11:25
8:36
19
3
Puugnitsa
11:20
8:40
23
4
Usinitsa
11:15
8:45
27
4
Karisilla
11:10
8:49
31
4
Rõsna
11:06
8:55
37
6
Mikitamäe
11:00
Käigus kolmapäeviti.

Perearst     E, T, K    8:00  – 12:00

Kauplus     E – P       8:00  - 20:00
Postkontor E, K, R   8:30 – 10:30
Vallavalitsuse ametnikud kohaldavad vastuvõtuajad vastavalt nõudebussiliini aegadele.

MIKITAMÄE NÕUDELIIN NR 2

Mikitamäe – Audjasaare -  Lüübnitsa – Beresje – Võõpsu – Varesmäe – Toomasmäe – Rääsolaane – Mikitamäe


Väljumine
Liini pikkus km
Peatuste vahekaugused
Preatuse nimi
Väljumine
9:00
0
0
Mikitamäe
12:45
9:15
14
14
Audjasaare
12:28
9:17
16
2
Lüübnitsa
12:25
9:22
21
5
Beresje
12:20
9:27
25
4
Võõpsu
12:15
9:35
29
4
Varesmäe
12:10
9:38
31
2
Toomasmäe
12:07
9:43
35
4
Rääsolaane
12:03
9:45
37
2
Mikitamäe
12:00

 

Käigus kolmapäeviti
Perearst     E, T, K 8:00 – 12:00
Kauplus     E – P 8:00 - 20:00
Postkontor E, K, R  8:30 – 10:30
Vallavalitsus T,N 13:30-15:30. Vallavalitsuse ametnikud kohaldavad vastuvõtuajad vastavalt nõudebussiliini aegadele.

VÄRSKA NÕUDELIIN NR 1

Saatse - Perdaku – Litvina – Ulitina – Kundruse – Rääptsova - Kolossova – Korela – Õrsava - Värska

Väljumine
teisipäeval

Väljumine
neljapäeval
Liini pikkus km
Peatuste vahekaugused
Preatuse nimi
Väljumine
neljapäeval
Väljumin
teisipäeval
8:30
13:00
0
0
Saatse
16:20
11:50
8:32
13:02
1
1
Samarina
16:18
11:48
8:34
13:04
3
2
Perdaku
16:16
11:46
8:36
13:06
5
2
Pattina
16:12
11:42
8:37
13:07
6
1
Litvina
16:10
11:40
8:39
13:09
8
2
Saabolda
16:08
11:38
8:41
13:11
9
1
Ulitina
16:06
11:36
8:43
13:13
10
1
Kundruse
16:04
11:34
8:50
13:20
15
5
Rääptsova
15:58
11:28
8:52
13:22
16
1
Kolossova
15:56
11:26
8:54
13:24
17
1
Korela
15:55
11:25
8:58
13:28
20
3
Sesniki
15:51
11:22
9:02
13:32
23
3
Lutepää
15:48
11:18
9:08
13:38
28
5
Õrsava
15:42
11:12
9:10
13:40
30
2
Värska
15:40
11:10





neljapäeval
teisipäeval
Käigus neljapäeviti ja teisipäeviti.
Perearst T-R  9:00 – 13:00 , N 14:00 –18:00
Apteek   E-R  9:00 – 16:00
Postkontor E-R 8:00 – 15:00
Kauplused E-P 8:00 – 20:00
Vallavalitsus T 9:00 – 11:45 (enamuse ametnike vastuvõtt).Vallavalitsuse ametnikud kohaldavad vastuvõtuajad vastavalt nõudebussiliini aegadele.

VÄRSKA NÕUDELIIN NR 2

Kolodavitsa – Koidula – Voropi – Vedernika – Nedsaja –Treski – Värska

Väljumine

teisipäeval

Väljumine

neljapäeval

Liini pikkus km
Peatuste vahekaugused
Peatuse nimi
Väljumine
neljapäeval
Väljumine
teisipäeval
  9:45  ↓
14:15
0
0
Kolodavitsa
18:00
13:00
  9:52
14:22
6
6
Koidula
17:57
12:57
  9:56
14:26
10
4
Voropi
17:53
12:53
  9:58
14:28
11
1
Vaartsi
17:52
12:52
  9:59
14:29
12
1
Vedernika
17:51
12:51
10:10
15:00
13
1
Säpina
17:50
12:50
10:15
15:10
21
8
Nedsaja
17:40
12:40
10:15
15:15
25
4
Soe
17:35
12:35
10:19
15:19
29
4
Treski
17:31
12:31
10:24
15:24
34
5
Lobotka
17:26
12:26
10:25
15:25
35
1
Värska
17:25 ↑
12:25 ↑





neljapäeval
teisipäeval
Käigus teisipäeviti ja neljapäeviti.
Perearst T-R  9:00 – 13:00 , N 14:00 –18:00
Apteek   E-R  9:00 – 16:00
Postkontor E-R 8:00 – 15:00
Kauplused E-P 8:00 – 20:00
Vallavalitsus T 9:00 – 11:45 (enamuse ametnike vastuvõtt).Vallavalitsuse ametnikud kohaldavad vastuvõtuajad vastavalt nõudebussiliini aegadele.

VÄRSKA NÕUDELIIN NR 3

Podmotsa – Velna – Popovitsa – Väike-Rõsna – Värska - Määsovitsa – Värska

Väljumine
teisipäeval
Väljumine
neljapäeval
Liini pikkus km
Peatuste
vahe-
kaugused
Preatuse nimi
Väljumine

Väljumine

10:30
15:00
0
0
Podmotsa
13:25
17:45
10:35
15:05
4
4
Velna
13:20
17:40
10:40
15:10
9
5
Määsovitsa
13:15
17:35
10:43
15:13
11
2
Värska
13:13
17:33
10:48
15:18
16
5
Popovitsa
13:07
17:27
10:50
15:20
18
2
Kremessova
13:05
17:25
10:52
15:22
19
1
Väike-Rõsna
13:03
17:23
10:55
15:25
22
3
Värska
13:00
17:20





teisipäeval
neljapäeval
Käigus teisipäeviti ja neljapäeviti
Perearst T-R  9:00 – 13:00 , N 14:00 –18:00
Apteek   E-R  9:00 – 16:00
Postkontor E-R 8:00 – 15:00
Kauplused E-P 8:00 – 20:00
Vallavalitsus T 9:00 – 11:45 (enamuse ametnike vastuvõtt).Vallavalitsuse ametnikud kohaldavad vastuvõtuajad vastavalt nõudebussiliini aegadele.
VÄRSKA NÕUDELIIN NR 4
Võpolsova –Tonja – Karisilla – Värska


Väljumine
teisipäeval
Väljumine
neljapäeval
Liini pikkus km
Peatuste vahekaugused
Preatuse nimi
Väljumine

Väljumine

11:00
15:30
0
0
Võpolsova
13:42
18:00
11:02
15:32
1
1
Tonja
13:40
17:58
11:06
15:36
4
3
Karisilla
13:36
17:56
11:10
15:40
8
4
Lobotka
13:32
17:52
11:12
15:42
9
1
Värska
13:30
17:50





teisipäeval
neljapäeval
Käigus teisipäeviti ja neljapäeviti
Perearst T-R  9:00 – 13:00 , N 14:00 –18:00
Apteek   E-R  9:00 – 16:00
Postkontor E-R 8:00 – 15:00
Kauplused E-P 8:00 – 20:00
Vallavalitsus T 9:00 – 11:45 (enamuse ametnike vastuvõtt).Vallavalitsuse ametnikud kohaldavad vastuvõtuajad vastavalt nõudebussiliini aegadele.

Kui palju neist liinidest on käigus olnud 2013-2017? Milliste tulemustega? Milliste muudatustega?
 Lisa 1.

Projekti alguses püstitati ülesanne koguda valdadest järgmised lähteanmded logistikaskeemi väljatöötamiseks:
  1. Millisesse külla ( või bussipeatusesse ) oleks vaja nõudeliini?
  2. Kui suur oleks nõudeliini kasutajate arv külade kaupa?
  3. Millisel nädalapäeval ja millisel kellaajal orienteeruvalt peaks olema võimalik nõudeliini kasutamine (külade kaupa)?
  4. Millised oleksid nõudeliini peamised sihtkohad? Külade kaupa.
  5. Milline võiks olla reisijale talutav piletitariif kr/km ja nõudebussi ettetellimise aeg? Külade kaupa?

Andmete kogumise korraldasid vallavalitsused. Andmete kogumisse kaasati peale valla koordinaatorite valdade sotsiaaltöötajad, kultuurijuhid, raamatukogud, külaseltsid, noortejuhid ja paljud teised. Väga oluline oli tegelike vajaduste täpsustamiseks kohtumiste korraldamine külaseltsides ja huviringides kohalike inimestega, vestluste ja intervjuude läbiviimised koha peal. Seepärast käidi kohtumas külavanematega, külaseltside ja teiste huvirühmade liikmetega.
Valdade esitatud andmed on koondatud ühte tabelisse:


Küla nimi
Kasutajate arv
Päev  ja kellaaeg
Sihtkoht

MIKITAMÄE VALD. Andmed koondas Aare Poolak.
Audjassaare
3
T enne lõunat
Mikitamäe
Beresje
10
T enne lõunat
Mikitamäe
Igrise
1
T enne lõunat
Mikitamäe
Järvepää
0
T enne lõunat
Mikitamäe
Kahkva
6
T enne lõunat
Mikitamäe
Karisilla
6
T enne lõunat
Mikitamäe
Laossina
2
T enne lõunat
Mikitamäe
Lüübnitsa
12
T enne lõunat
Mikitamäe
Niitsiku
1
T enne lõunat
Mikitamäe
Puugnitsa
2
T enne lõunat
Mikitamäe
Rõsna
6
T enne lõunat
Mikitamäe
Rääsolaane
2
T enne lõunat
Mikitamäe
Selise
5
T enne lõunat
Mikitamäe
Toomasmäe
9
T enne lõunat
Mikitamäe
Usinitsa
4
T enne lõunat
Mikitamäe
Varesmäe
2
T enne lõunat
Mikitamäe
Võõpsu
10
T enne lõunat
Mikitamäe

MISSO VALD. Andmed koondas Maidu Laht
Kurõ, Rammuka, Kõrgõsaare, Sakudi
9
E hommik ja K enne lõunat
Misso
Ritsiko, Kiviora, Saagrimäe
12
E hommik ja K enne lõunat
Misso
Kriiva
6
E hommik ja K enne lõunat
Misso
Möldre
6
E hommik ja K enne lõunat
Misso
Mauri
5
E hommik ja K enne lõunat
Misso

VÄRSKA VALD. Andmed koondas Einar Raudkepp.
Matsuri, Nedsaja, Säpina, Vaartsi, Vedernika, Voropi, Koidula
12
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Treski
23
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Väike-Rõsna
10
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Saatse, Samarina
8
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Lobotka
2
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Saabolda, Kundruse, Ulitina
4
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Litvina, Pattina
2
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Kolodavitsa
5
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Velna
5
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Kolossova, Korela, Rääptsova
3
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Tonja,Võpolsova
7
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Perdaku
1
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Sesniki
1
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Verhulitsa
6
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Määsovitsa
5
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Kremessova
3
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Kostkova
6
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Podmotsa
3
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Popovitsa
3
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Lutepää
1
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska
Õrsava
3
E enne lõunat ja N peale lõunat
Värska

MEREMÄE VALD. Andmed koondas Urmas Laanemaa
Ala-Tsumba, Tsumba
6
E enne lõunat ja K enne lõunat
Obinitsa
Helbi, Maaslova,
26
E enne lõunat ja K enne lõunat
Obinitsa
Hilana,Talka, Miku
15
E enne lõunat ja K enne lõunat
Obinitsa
Tiklasõ, Marinova,Holdi,
5
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Ignasõ,Navikõ, Härmä,Lindsi
15
E enne lõunat ja K enne lõunat
Obinitsa
Jõksi, Raoutu, Tsirgu
16
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Treiali, Kangavitsa
5
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Olehkova, Kastamara,
12
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Kiislova, Vaaksaarõ, Sulbi,  Pelsi
12
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Kiksova
6
E enne lõunat ja K enne lõunat
Obinitsa
Sirgova, Kuigõ, Paloveere
6
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Kuksina
5
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Kusnetsova
2
E enne lõunat ja K enne lõunat
Obinitsa
Kusnetsova
2
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Küllätüvä, Masluva
11
E enne lõunat ja K enne lõunat
Obinitsa
Mereküla
13
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Ostrova, Ulaskova
12
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Tiirhanna, Pliia
18
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe
Vinski
4
T enne lõunat ja N peale lõunat
Meremäe

Küsimusele 5 on tulnud igast vallast kõigist küladest ühesugune ettepanek: Piletitariif võiks olla tavabussi tasemel, tavateekonnast kõrvalepõike korral natuke kõrgem.

 Lisa 4

Sõitjateveo  avaliku teenindamise leping nr. 1.3-1/61
Sõlmitud  29.05.2006
Kehtib     01.01.2007-31.12.2014.a

Setomaa nõudeliin nr 1  (reis 1 ja 2)

Korela – Perdaku – Saatse – Ulitina – Veski – Obinitsa – Misso

    

                   Kehtib 16. novembril 2011  

Liini teenindab:  AS Harjumaa Liinid


Väljumise kellaaeg
Liini pikkus km
Peatuste vahekaugused km
Peatuse nimi
Väljumise/saabumise kellaaeg
Reis 1


 


17:45
0
0

Korela

23:00
17:53
7
7
Perdaku
22:48
17:55
9
2
Saatse
22:46
17:58
12
3
Ulitina
22:43
18:17
31
19
Veski
22:28
18:25
39
8
Obinitsa
22:20
18:50
71
32

Misso

21:50



 

Reis 2

AS Harjumaa Liinide Põlva osakonna tegevjuht Kalle Müürsepp

____________________________________________________
 (kuupäev  ja allkiri)
           
Lepingupoolte rekvisiidid:

Põlva Maavalitsus                                                                 AS Harjumaa Liinid
Kesk 20                                                                                 Mustamäe tee 69
63308 PÕLVA                                                                     12916 TALLINN
Registrikood 70002093                                                        Registrikood 10478062
Telefon: 799 8900                                                                 Telefon: 627 2710
Faks: 799 8903                                                                      Faks: 6272730
E-pos: mv@polvamaa.ee                                                      E-post: grupp@atko.ee

Kas selle liini puhul on muutusi? On arvestaud, et õhtuselt Koidula rongilt soovitakse ehk ka Missosse sõita?






Sõitjateveo  avaliku teenindamise leping nr. 1.3-1/61
Sõlmitud  29.05.2006
Kehtib     01.01.2007-31.12.2014.a

Setomaa  nõudeliini nr 2 (reis 1 ja 2)
Perdaku – Värska – Perdaku 
  
            Kehtib 9. detsembril 2011.a.
Liini teenindab:  AS Harjumaa Liinid

Väljumise kellaaeg
Liini pikkus km
Peatuste vahekaugused km
Peatuse nimi
Väljumise/saabumise kellaaeg
Reis 1
-
-
-
-
18:00
0
0
Perdaku
21:25
18:03
2
2
Saatse
21:23
18:05
4
2
Saabolda
21:20
18:07
5
1
Ulitina
21:18
18:11
8
3
Sesniki
21:14
18:15
11
3
Lutepää
21:10
18:20
15
4
Verhulitsa
21:05
18:22
16
1
Seto talumuuseum
21:03
18:25
18
2
Värska
21:00
-
-
-
-
Reis 2

AS Harjumaa Liinide Põlva osakonna tegevjuht Kalle Müürsepp

____________________________________________________
 (kuupäev  ja allkiri)
           
Lepingupoolte rekvisiidid:

Põlva Maavalitsus                                                                 AS Harjumaa Liinid
Kesk 20                                                                                 Mustamäe tee 69
63308 PÕLVA                                                                     12916 TALLINN
Registrikood 70002093                                                        Registrikood 10478062
Telefon: 799 8900                                                                 Telefon: 627 2710
Faks: 799 8903                                                                      Faks: 6272730
E-pos: mv@polvamaa.ee                                                      E-post: grupp@atko.ee











Sõitjateveo  avaliku teenindamise leping nr. 1.3-1/61
Sõlmitud  29.05.2006
Kehtib     01.01.2007-31.12.2014

MAAKONNALIINI NR 25 (2 N)       

Värska kultuurimaja – Mikitamäe – Vinso -  Põlva – Mammaste


S Õ I D U P L A A N
Kehtib 13. märtsil  2012
Liiklus toimub  teisipäeval 13. märtsil  2012
Liini teenindab AS Harjumaa Liinid

Väljumise
kellaaeg

Liini pikkus
km
Peatuste
vahe-
kaugused
Peatuse nimi
Saabumise kellaaeg
15:15
0
0
Värska kultuurimaja
19:35
15:25
8
8
Mikitamäe
19:27
15:47
28
20
Vinso
19:05
16:08
46
18
Põlva
18:42
16:10
48
2
Mammaste
18:40






AS Harjumaa Liinid Põlva osakonna tegevjuht Kalle Müürsepp  

____________________________________________________
 (kuupäev  ja allkiri)          
Lepingupoolte rekvisiidid:

Põlva Maavalitsus                                                                                            AS Harjumaa Liinid
Kesk 20                                                                                                               Ahtri 6a
63308 PÕLVA                                                                                                   10151 TALLINN
Registrikood 70002093                                                                                   Registrikood 10478062
Telefon: 799 8900                                                                                            Telefon: 627 2710
Faks: 799 8903                                                                                                 Faks: 6272730E-pos: mv@polvamaa.ee                                                                                                                  E-post: grupp@atko.ee



Materjalid siis ülaltoodu lingilt.
Kas viimase nõudeliini puhul läbib buss ka Põlva raudteejaama, et jõuda õhtusele Tartu/Tallinna rongile?

Väga huvitav oli vaadata üritustepõhiste nõudeliinide plaane aastaks 2012. Kindlasti on neid üritusi kordades rohkem, aga selle plaani eest (lisa kopeerimisel ei saanud teksti paika, nii et saate ise sealt vaadata) peab küll tegijaid KIITMA! Sest midagi reaalset, vajalikku ja kättesaadavat püüti MÄRGATA! 
Kahte asja peab aga kohe mainima. Esiteks on tabelid natukene pealiskaudsed. Näiteks, mida tähendab, tuua külalisi? Vallaülesele üritusele. Kas esinejaid või ka "kliente"? Kuskohast? Ning teine asi - miks isegi Obinitsast algavate nõudeliinide puhul ei ole paika pandud nõudeliini nii, et sellele saaks tulla ka rongilt? On ju, või vähemalt peaks olema selge, et nõudeliinist üksi on vähe, eriti kui (esialgu) ehk ei ole veel palju sõitjaid, siis tasuks neid juurde meelitada Tartu kandist? Kindlasti ehk mujalt? Tõsi, väga paljudel puhkudel sõltub paljutki ka ürituse toimumise ajast, õhtuste-öiste puhul ju pole millegagi tagasi saada. Iseasi on üritused, mille puhul võivad külalised (kaugemalt tulijad) ka ööbima jääda, aga see vajaks siis järgmisel päeval nõudeliini jätku? Aga päevased üritused? Kui palju üldse ürituste korraldajad ise jälgivad näiteks rongide aegu? Ma ei mõtlegi, et see peaks olema ainutähtis asi, kaugeltki mitte, kuid ürituste aegu saaks ehk vahel veidi nihutada. Ja nagu teada, siis ega Koidula suunale pole ju suudetud normaalset rongide sõiduplaanigi tagada, nii et praegu on suuremas osas tegu ikkagi teoreetilise võimalusega. Ei saa ju tagasi Rallikrossi MV-delt jm! Selleks oleks vaja ka õhtust rongi Tartusse. Aga ometi, kui on päevane üritus, nagu Lindora laat, Misso Jõululaat, eakate jõulupäev, Vabariigi aastapäeva kontsert Värskas, Suvistepüha käsitöö ja maalaat, Sõirapäev Saatse muuseumis, Seto Muinasjuttude Päev jm? On ju igati hea, kui bussi(de)s rohkem rahvast? Iga üritusel midagi pakkuv ettevõtja tahaks ju ka rohkem kliente?
Muidugi on see kõik harjumise asi, hakata üritustel käima ühistranspordiga. Ja see sõltub muidugi paljudest asjadest.

Igatahes väga põnev uuring. Kuid siiski tekivad ka küsimused, millele tahaks vastuseid.
1. Kui paljudel planeeritud üritustel ja ka ehk siinmainimata puhkudel, oli siis nõudebuss käigus?
2. Millistel marsruutidel, kas tekkis ka muutusi?
3. Kui palju oli sõitjaid?
4. Millistele üritustele sõitsid nõudebussid järgnevatel aastatel, s. o. 2013 - 2017?
5. Kus näeb 2012 ja järgmiste aastate andmeid ja analüüsi?
6. Kui uuringule järgnevatel aastatel asi jäi soiku, siis mille järgi saab täna öelda, et asi on väga perspektiivne?

Ma ei kahtlegi, et Põlvamaa on õigel teel, mis sest, et vänderdab sel teel, aga kui vahepeal midagi ei arenenud, siis miks nüüd räägib vallajuht (enne valimisi vaid?) sellest, et nõudeliinid on esmatähtis arendusvariant? Seda ajal, kui tunnistatakse, et tavaliinid on kulukad ja väheste sõitjatega? Mille järgi selline arvamus on tekkinud? Öelge see kõik ka otse välja?

No comments:

Post a Comment