Blog Archive

Sunday, December 3, 2017

Tartust Antslasse lõunat sööma.


Uudis sellest, et sõidust jääb ära Antsla - Tallinn otsebuss, viimane, sundis mind võtma ette sõitu Antslasse. Kiireka pealt tulles on üle tunni aega bussi väljumiseni. Tartus käisin aga enne bussile minekut vaatamas kaarsilda, mille remont lõppenud. Tore. Hea on see, et enam ei ole siin treppe.





Atlantis on ajaloos juba korra kadunud, nüüd kaob jälle...


Vahel näeb Tartus ka turismigruppe.



Jõudsin ka turult läbi põigata.



Bussijaamas aga siis olemas suur sõiduplaan. Oleks päris hea, kui saaks vajaliku liini puhul näha ka vahepatuste aegu ja liini kulgemist ehk siis oleks tegu mingi puutetundliku süsteemiga.




Tartus on näha sõitmas väga palju elektritaksosid.



Bussi kadumise põhjus on konkurentsi tapmine Tallinna ja Tartu vahel. Muidugi kuulis ümberringi kurtmist. Aga vastuseks soovitati "tänada hr Osulat"! Eks muidugi, kui busse on liinil hirmpalju ja sõitjaid kõigile ei jätku, eriti nüüd, kus veel Go Bus lisandunud, siis mingid liinid kaovad. See oleks ehk see, kus "turg paneba asjad paika", aga kahju on, et kaob liin, mis sõidab kaugemale kui Tartu.
Sõitjaid jäi bussi paarkümmend, Tartus väljusid enne mõned üksikud reisijad. Selline siis olukord sel laupäeval. Kas aga on lootust asju muuta paremaks? Tänaseks hetkeks on teada, et esialgu jätkab Taisto paari nädala jooksul lõigul Tartu - Antsla. Mis edasi? Ei tea. Kui aga hakata mõtlema Antsla ühendustele, siis kuidas me üldse oleme jõudnud sinnamaani, et oligi ainult üks otsebuss Tartusse? Millega on siiani tegelenud KOV-id, maavalitsused ja Maanteeamet? Munade sügamisega?

Pilte on seekord palju, server ei lasknud isegi teema teise poole pilte üles laadida, eks selleni jõuan homme. Igal juhul on aga selge, et asju saab paremaks muuta. See on muidugi üliraske, sest .... tase on lihtsalt selline! Ja seda ongi üliraske muuta!

Valga piirkonna ühistranspordi uuring näitas, et suurte valdade tekkimise järel pole vaja bussiliine või peatusi oluliselt muuta. Samuti leiti, et tasuta maakonnaliinid ei too reisijaid juurde, küll aga tekitaks segadust, sest paljud kasutavad lühikesteks sõitudeks ka kommertsliine.
Valga vallas võiks uuringu kohaselt bussid jääda sõitma nagu praegu. Uuring näitas, et iga 995 peatuse piirkonnas elab inimesi, kel ühistransporti vaja. Rohkem kui kolme kilomeetri kaugusel peatusest elab vaid 120 inimest, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Probleeme on pigem valdade äärealadel, kus on hästi vähe rahvast ja mis on hõredalt asustatud. Peamised suunad on ühistranspordiga kaetud," ütles OÜ Stratum konsultant Imre Antso.

Tegelikult ei atsu sellist uudist uskuda, sest see on mingite käkimeistrite tehtud uuring. Ja seda ajal, kui Valga maakonna arengukavas on ka sees mitme aasta tagune bussiliin Otepäält Tõrva suunas, läbi Palupera. Aga vähemalt tõestab see üht, mida olen korduvalt väitnud - arengukavad on linnukese pärast tehtud, paraku aga maksumaksja rahades suures ulatuses kulutamise teel ja need ei kohusta mitte millekski. Hullem veel, ametnikud vist ei mäleta isegi, millised tehtud, mis seal kirjas jne!? Aga mida ja kuidas siis ON VAJA muuta?

Esimene asi, üle Eesti, on bussipeatuste ümbernimetamine. Nende, mis asuvad rongipeatuste juures või nende vahetus läheduses. Nagu näiteks Puka peatuse nimeks peaks saama PUKA JAAM või Antsla puhul Antsla Jaam. Viimasega on veel natuke probleeme, sest sest seal ju ronge pole!?  Aga see tuleb ära teha asja konkretiseerimiseks ehk et selleks, et reisija saaks juba sõiduplaane uurides portaalides,  bussipeatustes, bussidel olevatel tabloodel või mujal selge viite, et see buss peatub raudteejaamas. Ka turist. Seda enam, et üllatavalt palju on meil neid, kes ei seostagi sõiduvõimalusi otsides näiteks Puka nime rongijaamaga! 

Koondan kõik mõtted siia, pilte on ju palju, need aga on vaatammiseks ja mõtisklemiseks. Järgmine asi, mida teha tuleb, ongi busside reaalne sidumine rongidega. Muuhulgas võiks ka Taisto ise antud juhul seda teha. Sõidu jooksul kuulsin mitmel korral juttu, et buss Antslast Tartusse võiks sõita vähemalt 2-3 korda päevas. Kuna mitmed bussijuhid elavad Otepääl, siis ehk võikski Taisto alustada hommikul sealt? Kuna sealt Tartusse liigub üksjagu busse, võiks liin olla hoopis Otepää - Palupera Jaam - Rõngu -  Elva - Tartu, tagades Paluperas või Elvas ümberistumise Tallinna rongile 333? Muidugi saaks olla tegu doteeritava liiniga, sellisega, mis on kirjas ka Valgamaa arengukavas.

Tartust tagasi tuleks see varem, kui praegu, ehk siis alustaks liini Tartu Jaam - Antsla just nimelt raudteejaamast 10. 20, mis annaks siis võimaluse bussile istuda ümber nii Tallinnast tulevalt rongilt kui ka bussilt? Sel juhul peaks buss tõenäoliselt ka tagasisõitu alustama Antslast ehk mõnevõrra varem? Ning taas suunduma Tartu raudtejaama? Vabalt jõuab siis teha ka päeva jooksul teise sõidu Antslasse, ehk siis praeguse (pooliku) sõidu asemel tekiks Antsla inimestel võimalus ka päevaga vabalt Tartus ära käia, praegune plaan on põhimõtteliselt ju selline, mis konkreetselt Antsla jaoks peaaegu üldse midagi ei anna? Pigem on see vaid Vana-Antslast ja mujalt teel olevates kohtadest Antslasse poeskäiguks sobiv. Mõtteainet selle liini puhul on küllaga.
Ka selle koha pealt, et nii saaks ka bussidega üleküllastunud Tartu - Tallinna liin ehk reisijaid juurde, sest tekib üpris hea alternatiiv auto kõrval?

Kuid on ka teine võimalus, mis tuleb kindlasti toimima panna. Hetkel on Antslast Valka sisuliselt 6 bussi päevas. Laatrest Valgani sõidavad need üpris inimtühjas piirkonnas. Seega on siin kaks varianti:
a) sõidavad Laatrest aegade sobivuse korral läbi Tsirguliina JAAMA ning tagasi Laatresse ja siis Valka
või
b) Laatrest Tsirguliina ning sealt siis otse Valka.

Igal juhul peab ütlema, et see, nagu Laatre kaudu sõitvad bussid ei ole tänase päevani rongidega ühendatud, on puhtalt Valga MV tegemata töö! Ning loomulikult ei saa me rääkida kasvõi kõige vähemastki tasuvusest ning mõttekusest maakonnaliinide puhul ja see on piisavalt hea näide. On aeg muutusteks, sest ükskord me saame targaks niikuinii!?

Liin 172 juba sõidab läbi Tsirguliina Jaama, see on vaja vaid muuta minutit 5-10 varasemaks, jõudmaks rongile 333. Järgmiste puhul on tõenäoliselt võimalik liini 18 aegu korrigeerida nii, et jõuab nii 14. 10 kui ka 17. 26 väljuvale rongile Kui viimane pole võimalik, tuleks kaaluda teiste liinide käivitamist.

Sellisel juhul oleks vägagi mõttekas panna käiku kaks bussi, Antsla - Vana-Antsla - Sangaste - Mägiste Jaam - Tõrva, esimene väljuks varahommikul , jõudmaks Mägistes rongile kl 6.44 ja õhtul 17.40. Muidugi peaks siinkohal need bussid seisma Mägiste jaamas kuni 10 minutit, et saaks istuda ümber rongile ja ehk on ka neid, kes Valga poolt tulles tahaks ümber istuda Jõgeveste - Tõrva suunale? Üksiti saaks see ehk asendada ka liini 12 Linna Küla - Linna Küla, mille vastusuunalise asendaks siis buss Tõrva - Mägiste Jaam - Sangaste - Vana-Antsla - Antsla ja mis oleks siis Mägiste Jaamas kl 11.02 ja 18. 07 rongide puhul?

Siinjuures tuleb muidugi arvestada ka vajadusega käivitada rongidega seotud liiklus liinil Kääriku - Pühajärve - Otepää - Palupera Jaam - Rõngu - Elva, seotuna rongiga Palupera jaamas ja seda vast kõigi 4 Valga-Tallinn rongi puhul!?  Vähemalt nii, et Tartu suunalt saab igalt rongilt Otepääle ja Otepää suunalt Tartu - Tallinna rongile, Valga suunalt puudub siin selle jaoks üldiselt suur mõte? Kindlasti õnnestub seda teha nii, et see asendab ka mingit praegust kohalikku liini ning kindlasti ei ole ka kohustuslik sõita Rõngust Elvasse, vaid võib ka suunduda edasi Tõrva peale vm. Sest tegelikult võib ju olla lõpp-peatuseks ka Palupera Jaam, aga .... siin tulebki vaadata, kus on liini pikenemisest kasu ja mil moel!

Mõni buss aga sobib juba praegu rongile istumiseks, näiteks liin 39 Otepäält kl 13.10 läbi Ilmjärve, Sangaste, Lossiküla, kuid sellelgi tuleb sisse viia muudatus, kus oleks peatusena kirjas Tsirguliina Jaam.
Sobib ka liin 35, Otepäält 15.45 (P 16.10) kuigi võimalusel tuleks see veidi hilisemaks muuta, ca 10 minutit.
Hommikul sab ka rongilt 330 ümber istuda, õhtul tuleks aga liin 39 hilisemaks nihutada kui vähegi võimalik, et saaks ümber istuda rongilt 332

Igal juhul on selge, et Antsla peaks saama kõigi nende 4 Valga - Tallinn rongi puhul ühendusvõimalused ja võimalusel kõige kiiremad, mitte läbi Valga vm moel!? Seda enam, et küllaga on neid, kes arvavad, et piletita bussid hakkavad reisijaid rongidest ära võtma, nii aga saaks reisijaid hoopis juurde tuua. Ja maakonnaliinidel on mitmetel võimalus üldse ise ellu jääda!


Mõned mõtted veel:


Neeme J. Sihv Siis tulebki vaadata seda MUUHULGAS, kas mõne bussiaja muutmine selle juures võimalik oleks ja see annaks hoopis paremaid võimalusi. Normaalsed inimesed normaalses piirkonnas (ka linnades ja linnade vahel) ei pea normaalseks tundidepikkusied vahesid!
L
isaks tähendab see seda, et Tõrva ja antsla vahelised kohad saavad omale võimaluse, mida neil üldse ei pruugi olemaski olla.
Ja kolmandaks, kui buss pöörab Sangastelt Valka, kus kuni Valgani pole mitme bussi kohta pea mitte ühtegi reisijat, siis tulebki VAADATA teise suunda"!
Aga muuhulgas uuri välja, mida on Jõgevestes turisti jaoks, mittte ära vahi vaid kaarti
Manage
Neeme Sihv
Neeme SihvGrupi Administraator Ja nüüd vaata liini 313 Tõrvast, mis sisuliselt dubleerib hommikust Tartu rongi, lisaks läheb Elvast veel kohalikke busse. Ja nüüd tee selgeks, miks peaks mitu ühistranspordivahendit minema korraga? Tõenäoliselt saaks VAJADUSEL ka mõnel teisel puhul asendada see Tõrva buss mingil lõigul bussiga Elvast ja/või Rõngust.
Seega saaks tõrvalane vahel küll veidi ebamugava ümberistumisega Tartusse Mägiste kaudu, sõiduaeg on sisuliselt sama. ja kuna sinu arvates on isegi mitu ümberistumist ükskõik kus KIIRE JA MUGAV, siis pole ju üldse probleemi?

See-eest saab tõrvakas ka Tallinna, mis sest, et bussi asemel rongiga! Tulemuseks on aga rongi parem täituvus, bussidotatsiooni parem kasutamine jms vajalikud ja mõttekad asjad!

Se kõik ei tähenda, et nii PEAB olema, asja tuleb vaadata kogu päeva lõikes ja ka selles lõikes, et sellesama bussiga saab Antsla, Otepää vm suunas!

Ning veel, ei ole ainult tõrvakad, on inimesed igalt poolt mujalt ja on turistid ja on majutusasutuste külastajad ja matkajad ja veel kümned ja kümned erinevad sihtrühmad ehk põhjused,!
Manage
Neeme Sihv
Neeme SihvGrupi Administraator Siin sulle peatused, milledest saadakse ka sõita. Tartusse, liiniga 313. Kas ehk sobib ka neist osadele peatusteta Tartu - Tallinn bussi asemel rong, mis teeb ka teel vahepeatusi suuremates kohtades? Vaat nüüd mõtle! Selge, et siin peabki selliseid asju arutama koos ametnikega, kes asjale pihta saavad, mitte sellistega, kel täie mõistuseni midagi puudu...

6:08 HÄRMA
6:11 RULLI
6:14 MÄNNIKU
6:16 SILDU
6:20 PIKASILLA
6:22 PURTSI
6:25 PÜHASTE
6:28 SALULAANE
6:30 KORUSTE
6:32 KINGU
6:33 RÕNGU KALMISTU
6:35 RÕNGU

Muidugi tuleks siin 345 panna käiku iga päev, vähemalt E-R ja vaadata, kui palju ja mis aegadel reisijaid on. Aga igapäevane Tõrva - Mägiste - ..... buss on ka sellest hea, et annab võimaluse vajadusel tõrvakatel ka hommikul varem saada Tartusse või Tallinna. Kusjuures SAMAKS AJAKS TALLINNA, kui praegu P esimene buss Tõrvast alles väljub! Sellised võimalused on ÄÄRMISELT olulised jatähendavad sageli seda, et ei pea minema eelmisel õhtul või saab ka loobuda autost!




Väiksemaid tähelepanekuid kirjutan juba allpool.




Ilm oli sombune, aga muutus tasapisi veidi paremuse poole.




Pilte tegin sõidu ajal palju ja kuigi ilm polnud selleks just parim, annavad pildid ikkagi aimu, et ilus on Eestimaal ka sellise lumega ja ilmaga ning on vaateid, mis on omamoodi huvitavad, igal teel! Ning veel, kui mõelda ühistranspordile ja ka piletita variandile, siis vaadake, kui palju on meil kante, kus on pidevalt mingid viidad ja mis näitavad, et kõikjal on vaatamisväärsusi, majutusi, puhkamisvõimalusi jm. Ning ka sellega tuleb ühistranspordi korraldamisel arvestada! Et meie ja meie külalised saaksid võimalikult hea teenuse abil erinevatesse kohtadesse ja et me saaksimegi harjuda sellega, et kõikjale ei pea minema autoga!


Ja uduselt on näha, et alles on ka külapoode! Nõuni.






Nii minnes kui tulles seisis Otepääl busse. Sõidaks, mitte seisaks?


Aga seni väike suitsupaus ja siis edasi.




















Pühajärve.










Euroopast tulevaid autosid müüakse edasi Ukrainasse ja mujale



Kas Kääriku on vaid tippsportlaste jaoks? Mina usun küll, et siin on tulevik aina rohkem ka meia tavainimesele meelepärane ja seda enam, vajab kohu see kant paremaid ühendusi muuhulgas rongide abil. Muidugi ka Riia rongi, aga see juba teine teema...



Autoliiklus muide ei olnud siin eriti tihe. Aga ometi pole see hea, kui jooksjad on sõiduteel, mitte kergliiklusteel!? Väidetavalt ei plaanitagi kergliiklusteid lumest puhastada, vaid need on talveks kui suusarajad?






Käärikul ei ole aga üldse mõeldud busside ümberpöörde tegemise vajadusele.












Matu.

Järvi on siin palju, aga siin on Väike-Emajõgi tihti lausa maantee kõrval.









Sangaste. Selgituseks, Sangaste loss asub siiski teises kohas. Ja Sangaste jaam, mis siis rongipeatusena vaja ümber ristida Tsirguliinaks, hoopis kolmandas kohas.








Sain pildile ka peagi kaduva lavka! Aga pilt on oliulsem rohkemaski mõttes, see ehk annab aimu, kui oluline on mingites kohtades korralik ootekoda ka ses suhtes, nagu autolavka ootamine! Ja muidugi on hea, kui seal on ka puid, mitte ilmtingimata suuri, aga kasvõi keskmisekasvulisi. Maakoha ootekoda/bussipeatus lihtsalt ongi midagi rohkemat kui ainult peatus! See on ka matkajate jaoks puhkekoht jms.
Aga Hiiumaal vist Selver muretsenud autolavka? Ehk ka siin teeks keegi seda? Või siis ikkagi mõtleks võimalustele saada paremini kuhugi poodi (piletita) ühistranspordiga? Ega me ometi ei mõtle samamoodi nagu Barbi Pilvre, kelle arvates ongi ehk parem kui maaelu välja sureb?




Keegi oli väikese lapi ilusaid kuuseistikuid täis istutanud. Igati tore! Aga samas võib ka mõelda, kas ikka on vaja neid väga tee äärde istutada?





Sel laupäeval ikka sõitis ka mõni kohalik poodi või lausa sauna!


Kas siis müüakse kartulit või mitte?



Vana-Antsla. Tundub, et siinsed hooned võiks pataka raha puhul olla mingi vägagi äge turismiobjekt tulevikus? (Pildid hästi välja ei tulnud, tagasitee teemas ehk on ka mõned)






Siin paistavad ka nii mõnedki kortermajad.















Antsla ei tundu just olevat eriti jõukas linn. Seda enam tuleb mõista, et me ei saa näha vaid Tallinnat ja Tartut, vaid vajame hoopis rohkemat!


Keegi oli ära kaotanud oma õhupallid, riputasin need oksa külge, et otsija kaugemalt juba näeks....









Rongile? Paraku on meie võimurid siinkohal pimedad ja kurdid, vaid Palo on lisaks veel häälekas! Selge see, et on vaja ka siin rongiliiklus taastada, vähemalt 3 piimarongi ja kolme kiirrongi tasemel!















Lõunasöök siis Veski Pubi-Külalistemajas.









Ja ongi lõuna aeg!





No comments:

Post a Comment