Blog Archive

Friday, January 5, 2018

Mäo - Põlva - Värska 2.


Esimesena tervitas Tapal manöövrivedur.


Et aga rongini oli aega, otsisin söögikohta. Muidugi, parem olnuks, kui ümberistumisaeg Paide bussilt olnuks maks 10-15 minutit.


Seda väljakut juba näinud, aga tore oleks näha, kuidas tundub kevadel.


See söögikoht oli hoopis kinni!



Seepärast suundusin bussijaamas olevasse ja pitsa asemel võtsin veiseliha. Kiidusõnad!


Nagu olen juba varem öelnud, siis ekraan üpris mõistlikul kohal, aga kahjuks ühepoolne. See-eest perroonil olevad ekraanid tuleks küll ümber paigutada, seal on nende asukoht mõttetu.



Ja nagu näha, siis mul ka siinkohal alati õigus olnud - lisaks ekraanidele on vaja õiges kohas ka stende, kus info oleks korrektselt välja ja KOOS muu infoga! Aga seni paistab, et see ei huvita ei Eesti Raudteed ega ka mitte Elroni.







Tartus aga tundub, et toimuvad tööd ka seni avamata vaksalihoone osas?



raha siin kulunud palju ja ära tehtud palju head ja vajalikku, kuid kas rattahoidla peabki olema nii pimedas? Ehk peaks siin ikka liikumisanduritega valgustus olema?



Valgustust vajab ka see rattahoidla. Aga tähtsaim, mis siin tuleb teha, on leida koht maakonnaliinide peatumisteks. Selle ümbertegemise peaks maksma kinni ehk Laidre ja RE?
Muide, värskelt on selgunud, et ka näiteks õhtune Tartu - Põlva buss oleks vaja siit läbi suunata. Ja tegelikult on neid busse palju, sisuliselt kõik maakonnaliinid, mille ajad klapivad rongidega. Eks selle jaoks on vaja hoopiski teha kohad praeguste kaubateede asemele, aga see on juba natuke pikem protsess. Seni tuleb leida kohad siin ja kohe alustada ka busside ja rongide sidumist. Ning mingi hädine plats mittetöötava hosteli kõrval on ka olemas.




Ühe posti juures on olemas korralik infoekraan, teise suuna juures aga mitte. Miks?



Kuigi linnaleu pole minu jaoks, siis valgus kutsub vahel ikka pildistama.








Eks maakonnabusside jaoks peab esialgu ka osa parklast võtma? Ja kas siia ikka mahuvad ära kõik P&S autod või on osa neist hoopis muud "tegelased"? Aga eks jah, loodetavasti tulevikuks planeeritakse ka Tiksoja peatust ja sinnagi korralikku parklat jm? Ristmikku (kahetasandilist) ju planeeritakse.


Reisijaid tuli Valga rongilt palju rohkem muidugi ja istuti ka ümber. Aga Elroni poolt pole siiani midagi kuulda, mis saab reisijate informeerimisest kahe koossaabuva koosseisu puhul peale lõunat, segadust on tänase päevani palju ja ka reisijad ise vaevuvad märkama väga vähe.


Raiesmikud ulatuvad varsti silmapiirini? Eestlane ja metsarahvas või hoopis pohhuistid? Üldse oli selliseid vaateid Lõuna-Eestis ääretult palju, aga ikka leidub toobiga neid, kes ei näe!


Jõudsin Põlvasse. 


Oi kuidas mulle meeldivad sellised majad ja muidugi ka see talupood. Kui jaamahoone nullhinnaga kätte saaks, siis võiks ehk sinnagi midagi tegema hakata. Potentsiaali igatahes oleks.



Bussidega aga on nagu on. Linnaliiklus üldiselt enam-vähem, kuid maakonnaliine siia peaaegu ei satu. ikka veel. Aga esimese asjana tuleb peatuse nimi ära muuta, #standardi järgi" ehk siis peatus peaks kandma nime Põlva Jaam. Ja eemal olev peatus sel juhul Jaama Tee? Ja nii peaks olema igas rongipeatuses olevas bussijaamas. Et otsingutes peatus.ee portaalis ja ükskõik mis muul moel, oleks asjad selged
Muide, nüüdse haldusreformiga võinuks ka meiliaadressid omavalitsustes muuta sarnasteks, kas siis info@....ee või vald/linn@.....ee, aga ka seda ei suudetud. Õigemini ei saada aru vist....ee



Et aga Põlva veissbukis oli üleval mitu teemat, siis aitasin koostada avaliku kirja ja avaldasin selle kohaliku inimese soovi järgi enda nime all.
http://eestimaablogi2.blogspot.com.ee/2018/01/avalik-kiri-kagu-utk-le-ja-polva-vallale.html

On aga selge, et muutusi on vaja ja seda siis koos piletita maakonnaliinide tegemisega. Paraku on aga näha ka, et on väga palju vastutöötavaid jõude, seda ka Põlvas ning on kurb, et vahel selle üle isegi uhke ollakse! Mis sest, et varem, enne valimisi, valjuhäälselt räägiti inimeste huvide eest seismisest!

Varasemalt alles hiljuti kirjutasin selle kandi teemal, aga ka siin ei julge ametnikud isegi mitte vaielda. Veel vähem vastata.

 http://eestimaablogi2.blogspot.com.ee/2017/12/jouluohjtul-aaremaale-moeldes.html

Samamoodi kardetakse (ka Põlvamaal) hirmsal moel Kagu ÜTK FB-lehe loomist, suunates inimesed KOV-i poole. Miks küll? Sest eesmärgiks on, et inimesed lööks käega ja pöörduks üldse ametnike poole võimalikult vähe? Just nii paistab Eestis asjad olema. Ja seda on ju üpris lihtne teha, aastatepikkused kogemused õpetavad. Vasta inimestele võimalikult sisutühjalt ja mõttetult ning viita sellele, et kirjale saadud vastusega loetakse seaduse järgi probleem lahendatuks.....

Tegelikult on juba praegu Põlvas üks asi suhteliselt hea, see, et maakonnaliinid peatuvad üldjuhul ka linnas asuvates peatustes. Halb aga siis see, et teiselt suunalt saabuvaid busse linna sisse ei suunata, ammugi siis raudteejaama, vähemalt rongide ajal. Kõik püütakse rongide ja busside ühildamise asemel selles suhtes hoopis võimalikult ebamugavaks ja mittesobivaks teha. Mul oli plaan kuhugi edasi sõita, aga selle kohta siin muidugi sõiduplaani pole. Bussijaamast väljuvate busside omi. Ja selle jaoks pidin sõitma bussijaama. Infoliinid on ju ääretult kallid! Tõsi, ehk võinuks ka 12012 helistada, aga parem on ju sõiduplaane VAADATA. Eriti kui oled puhkama tulnud ja alles mõtled, kuhu minna.


Põlva uus vallavalitsus soovis kangesti maavalitsuse suurt maja endale. Et hakata pindu välja üürima? Võib olla see isegi mõttekas. Aga ehk tasuks kolida hoopis siia, raudteejaama? Saaks ühe ajaloolise maja korda?



Perroonidele elektrooniliste ekraanide paigutamise asemel peaks Põlvas selle pigem siia tooma, kaardi kõrvale, koos muude infostendidega. Seda enam, et ekraan peaks (tulevikus) näitama ka busside aegu.



Siidisabad kolasid ringi.



Kui saaks rongiliikluse Põlva suunal enam-vähem normaalseks, saaks ka siit, Himmaste suunalt tulevad bussid rongidega ühildada ja jaama suunata. Siis on lootust ka rohkematele reisijatele ja see on (piletita) maakonnaliinide põhieesmärk.

Aga meeldis mulle, et Põlvas päris palju ilusaid ja kordatehtud maju. Ja üldse tundub see ilusa linnana. Juba maastik annab oma osa.









Sattusin siia just turupäeval. Kahjuks ei ole siin just väga palju müüjaid ja järve kaldal ootajad pole ka ostjad? Aga muidugi tore, et on Karni tooteid ja ka muud, isegi mingit kala.












Silma riivab aga kuulutuste kleepimine valedesse kohtadesse.




Sellised majad meenutavad natuke muinasjutulinnu. Väga kena.













(Turismi)infot aga bussijaamast ei saa mingisugust.


Busse oli bussijaamas palju. Muidugi on omajagu probleeme selles, kui väiksed bussid oleks ka linnaliinidel, kuid kui seal sõidaks enamus maakonnaliine, siis ei läheks ka ükski buss puupüsti täis? Aga seismise asemel peaksid bussid rohkem sõitma küll. Nagu ka rongid-.




Sõit läks lahti. Ühe asja sain küll selgeks - et piletita ühistransport oleks maainimestele, sh pensionäridele ikka väga oluline. Kindlasti ka teistele. üpris palju saab aga teada muidugi elust ja asjadest ka bussijuhtidega ja reisijatega suheldes.
Aga läksin siis bussile 86A Põlva - Orava - Veriora - Lepassaare, mis väljub Põlvast 12. 00. Ma ei tea küll, mis kell jõuavad selle suuna inimesed linna, kuid ehk peaks see buss väljuma ikkagi 11. 00? Sellevõrra siis muuta ka linna saabumiste aegu, kui reisijatele sobiks? Sest nii saaks samale bussile tulla ka Tartu suunalt rongiga saabujad!? Muidugi võib see vähemalt turupäeval tähendada, et vaja on suuremat bussi?

Üldse oleks aga aeg mõelda ka sellele, et tekiks RAS bussifirma ja edaspidi tellitakse võimalusel osa busse sellistena, kuhu saab vajadusel ikkagi ka lapsevankri ja ehk ka ühe-või kaks ratast paigutada! Saab ju nendes kohtades kasutada ka klapptoole, nagu rongides?


Esmalt plaanisin sõita nõudeteenusega lausa Lepassaareni, kuhu see buss harva sisse sõidab. Aga seekord siiski



Ja selliseid vaateid on kahjuks liiga palju. Hullem veel mõelda, et läheb hullemaks ja seda selleks, et saadav toodang vedada kaugele Hiinamaale kaupade pakenditeks!? Kus on mõistus?


Aga mulle meeldib ka teeäärseid maju pildistada. On palju ilu ja ka nostalgiat. Ning vaateid. Majad vahel põldude vahelgi, ümbritsetuna puudest on vaatepilt omaette.




Ka siin näeb mõttetu teguviisiga ootekodasid ningparkimiskohtade puudust. Aga ometi peatuda ju tahetakse ja lausa vahel on vaja!?




Väga hea meel on aga, et Leevi poel läks paremini kui Ruusa omal. ja loodan väga, et ka möödasõitjad panustavad väikepoodide külastamistega kohalikku ellu.



Verioral on kaks bussipeatust, perrooni ülesõidu juurde aga ei toodud. No heakene küll, lasta siis olla siin ehk jaamahoone juures ja sealgi peatus, aga.... päevas peatub seal vaid 2 bussi ja 4 rongi. kKuigi busse võiks olla pigem lausa 8? Et saks rongile ja ronnglt mõlemale "poole"?




Ilumetsa. Ehk siis teoreetiliselt bussipeatus nimega Ilumetsa Jaam. ja ei suuda ma siiani mõista, et ikka veel ei ole siit bussiühendust Värskaga. No see on igasuguse normaalse mõtlemise vastane!



Ja kuigi algul oli siis plaan sõita Lepassaareni, tulin maha siiski siin. Et vaadata veel kord ja näidata ka teile, kuidas tänu kohaliku võimu asjatundmatusele ja tahtmatusele tehakse asju valesti, seekord siis Eesti raudtee poolt.


Aga enne vaadake imeilusat maja imeilusate kaskede vahelt!


Bussipeatus, mille nimi ei ole Orava Jaam vaid on hoopis Rõssa. Mille järgi siis peaks reisija seda nii lihtsalt teadma? Aga põhiline on siin see, et perroon ehitati eemale ja lausa kõrvaltee äärde. Mis kõige muu hulgas võib vahel kaasa tuua selle, et rong sinna teele (talvel) sõita ei saagi. Tänapäeval õnneks küll harvem, aga siiski. Nagu piltideltki näha, saanuks perrooni ehitada ükskõik kummale poole ülesõitu. Jutt, et "ei saa", nagu Eesti Raudtee igal pool väitis, ei päde. Mis sest, et ühel pool on kõrge raudteetamm ja rohkem kulunuks ehk täidet. Mis sest, et teisel pool on pöörangud. Nagunii vajasid ka need vahetust ja seda saanuks teha ka nende asukohta nihutades. Või siis kõrvaltee kaotamist, nagu Püssis tehti. Nii et igal juhul sattunuks perroon peatee äärde ja ca 70 m kaugusele ülesõidust. Õnneks see perroon tehti piimapukina, seega võiks selle vabalt uuesti ehitada. Ehk siis nende palga arvelt, kes omal ajal selle vastu olid.....


Aga ei, perroon ehitati hoopis sinna kaugele. See väike täpike seal. Mis sest, et siia tehes saanuks siia teha ka parkla rongile-bussile tulijate, möödasõitvate rekade jt jaoks. Mis sest, et saanuks kokku hoida ka selle pealt, et teha saanuks ühise ootekoja. Mis sest, et siis jäänuks ära ukerdamine kruusateel jaama juurde. Mi sest, et siin olnuks pakendikonteineril rohkem mõtet. Ning infokeraanide ja -stendide koha pealt samuti. Mõttekus ja kokkuhoid Jne jne





Prügikonteiner metsloomadele?





Siin muide ka märk, kus peaks peatuma 4-vaguniline. Kas see siin õiges kohas või mitte? Kahtlen, et siingi õige.




Mingeid nõudeliine ikkagi toimub ja see on tore!





Huvitav ollus kraavi põhjas!? Küll vaid jupiti, aga ega ma teagi, millest see tuleb.



Pakendikonteiner nurga taga!



Aga Läti kaubandusest on jälgi!






Küll aga jäi mul proovimata, kas nõudeliin mind ka Värska spaasse viinuks!


Väikesed istikud teeveeres. Kas aga peaks neid taas nii tee lähedale istutama?



Vahel oleks parklat vaja ka selleks, et autojuht saaks seal peatuda ja mobiiliga rääkida. Mitte teha seda suure veoki roolis ja lausa pöörde peal!


Jalutuskäik tehtud ja pirukad söödud. Sõit tagasisuunas läks lahti. reisijaid oli muidugi tunduvalt vähem, kui enne. aga mainitud busside rongidega sidumine muutuks reaalsemaks siis, kui siin tõesti ka piisavalt ronge sõidaks. Kahe rongi puhul on seda hoopis raskem teha.




Buss sõitis küll väikeste sinka-vonkadega läbi külade, aga nagu üks reisija ütles, parem see kui mitte midagi. Ja paraku ongi selge, et vahel tuleb valida sellised teed, sest mitut bussi kasutada oleks hoopis kulukam.





Põlvas aga üpris väike ooteaeg ja juba väljubki Tartu buss. Sõitjaid kümmekonna ringis.







Aga läheks Värska? Kui juba reklaam nina all kutsub?
Mõeldud-tehtud!


Nii kulges siis sõit Värska sanatooriumisse.


No comments:

Post a Comment