Blog Archive

Wednesday, January 24, 2018

"Tänan" kõiki, kes arengupiduriteks on!


 https://tartu.postimees.ee/4385137/lubatud-kiirrongi-peatust-tabiverre-ei-tule?_ga=2.132948878.1444861267.1516614551-1572585276.1504531658

See on lihtsalt masendav! Jah, võib mõista, et valimised on ju möödas ja teema kerkib üles jälle enne valimisi! Aga kas see ikka on normaalne? Tabivere lisamine kummagi suuna ühele kiirrongile (katseliselt vähemalt esialgu ühele) Tartu linnaLÄHIpiirkonnas oleks täiesti normaalne ja põhjendatud teguviis.

 Eelmisel kevadel pöördus Tabivere vallavalitsus koos vallarahva esindajatega Jõ­­geva maavalitsusse ning riigikogu maaelukomisjoni poole, et saaks Tabivere jaamas peatuma vähemalt ühe kiirrongi päevas. 

Tol korral pakkus Elroni juhtkond välja võimalus
e, et pärast suviste raudteeremontide lõppu võib kiirrongi peatamise katsetuse Tabivere jaamas teha, et näha, kui palju huvilisi tegelikult sealt kiirrongile astub.

Sügis jõudis kätte, kuid kiirrongi ikka Tabiveres peatumas ei nähtud. Kaks nädalat tagasi tegi riigikogu maaelukomisjon majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumisse päringu, kui kaugel kiirrongi katsetuse plaan on. 

Paraku seisis Elroni nõukogu esimehe Siiri Odrats-Koni allkirjastatud vastuses, et Elroni juhtkonna meelest pole otstarbekas Tabivere jaamas isegi eksperimendi korras mõneks ajaks kiirrongi peatuma panna.

«Arvestades, et Tabivere valla elanike ning nendest rongi­­kasutajate orienteeriv arv on olemasoleva kasutuse põhjal teada, ei ole lisapeatumise nõudluse teadasaamiseks katsetuste korraldamine põhjendatud,» seisis Elroni nõukogu esimehe allkirjastatud dokumendis. Veel oli seal kirjas, et sellised katsetused on ebaõiglased nende inimeste suhtes, kes lühikese aja jooksul saada oleva väljumise põhjal võivad teadmatusest teha pikaajalisi plaane.

«No see on juba tõsine jonni ajamine,» prahvatas OÜ Tabivere Soojus juht Rannar Raantse Elroni nõukogu esimehe kirja peale. Raantse on olnud kiirrongi Tabiveres peatamise palve koostamise juures ning teab, kui palju rahvast sooviks Tabi­­verest kiirrongile astuda. Raantse sõidab ka ise tihti Tabivere-Tallinna vahet ning just see­pärast ta teab, kui paljudel Tabivere kandi inimestel oleks tarvis kiiresti pealinna saada.
Liiga varajane rong

Õieti on Tabivere rahva suurim mure hommikul Jõgevale ja Tallinna jõudmisega. Hommikune rong Tabivere jaamast Tallinnasse läheb kell 6.39 ning jõuab Jõgevale kell 7.01 ja pealinna Balti jaama kümme minutit enne üheksat.

«Hoian tihti lapselapsi ning aeg-ajalt tuleb mul neid Tallinna sõidutada. Et hommikuse rongi peale jõuda, peaksin lapsed kell viis hommikul üles ajama,» märkis Tartu vallavalitsuse Tabivere teenuskeskuse sekretär Endla Suvi.

Tabivere apteegi juhataja Maria Lang on loobunud Tallinnas peetavatest koolitustest, sest rongiga ta jõuab sinna liiga vara ning hiljem pole võimalik Tabiverest otse Tallinna õigeks ajaks kohale jõuda. Pärast hommikust rongi läheb Tabivere jaamast rong Tallinna alles kell 13.47.

Elron jääb endale kindlaks

Küll oleks Tabivere rahva jaoks ideaalne Tallinna ja Jõgevale jõudmiseks hommikune ekspressrong, mis väljub Tartust veidi pärast kella poolt kaheksat. Tabiverest tuhiseb hommikune kiirrong läbi kella kolmveerand kaheksa ajal
 ning Jõgevale jõuab see mõni minut pärast kaheksat, Tallinnasse veidi pärast poolt kümmet.

Siiski jäi Elroni juhtkond kindlaks, et kiirrong praegu isegi eksperimendi korras Tabiveres peatuma ei hakka. Elroni nõukogu esimehe selgitavas kirjas kõlab viimane lause järgmiselt: «Uute mõjuvate asjaolude ilmnemisel on ettevõte nõus Tabiveres peatumise teema uuesti arutlusele võtma.»

Aga ei, meil ruulib ikka veel Ossipi "koolkond"? Selline, kes väidab midagi, ise mingeidki andmeid omamata? See meenutab juba omaaegset "analüüsitulemust" mingite peatuste kohta, kus polnud võimalikki andmeid omada, sest rong polnud seal peatunudki! Kuigi peaks olema selge, et tundide viisi möödakihutavad rongid ja mõni peatuv ei anna adekvaatset võrdlust, jahutakse ikka samas vaimus edasi! Ilma igasuguste tõsiseltvõetavate argumentideta. Nagu jahuvad ka mõned raudteeeksperdid ja muidu raudteelasedki. Kes ometi peaks tänu igapäevasele kokkupuutele olema just teravaimad pliiatsid! Kui küsida argumente, mismoodi mõjutaks peatuse lisamine negatiivselt, siis vaikitakse või püütakse korduvalt viidata, nagu tahaksin kõiki peatusi lisada ja kõiki ronge piimaronghideks muuta. See näitabki, et argumente pole. 

Ütlen veel kord selges eesti keeles: Tartu kiirrongidele (osaliselt) võib lisada vajadusel 1-2 peatust! Äärmisel juhul ka 3. Pean siin silmas peale Tabivere ja Aegviidu just Pärnu - Rakvere maantee ääres asuvat Kiltsit, aga sedagi vaid juhul, kui sinna tekib juurde midagi, mis võiks selle kaalumise päevakorda tõsta. Kunagi oli õhtuse hilisõhtuse pooltühja rongi puhul variandina laual ka Rakke, kuid see probleem lahenes. Veel kord kordan, pole mitte kunagi tahtnud lisada enamusi peatusi, ammugi siis kõiki! Sõiduplaanide koostamise juures peaks lähtutama vajadusest, otstarbekusest ja regionaalpoliitikast. Ning asi ei ole ainult kiiruses, mida mainib Raantse, vaid ka VÕIMALUSTES üldse sõita, enam-vähemgi normaalsete intervallidega!

Kuid see kõik ei välista seda, et järgmisena oleks vaja kaaluda just nimelt päevase piimarongi lisandumist, Jäneda, Nelijärve, Lehtse, Kiltsi, Rakke ja Tabivere, ehk ka Kaarepere jaoks. Ilma Kehra peatuseta. Kui tulevikus peaks liinile lisanduma 4 Tallinn - Riia rongi, võivad muutuda ka peatused, sest osaliselt saavad need asendada praegusi ronge..

Tabivere poolt on täidetud 4 olulist kriteeriumi:
a) linnalähipiirkond
b) Tallinnaga otseühenduste vähesus
c) sobivus ümberistumisteks ja tagamaa (ka turism)
d) hetke ääretult suur vahe päeva jooksul peatuvate rongide puhul.

Vastuargumente pole mitte ühtegi!

On vaid küsimus, milliste rongidega katsetada, kuidas ja kui kaua. Artiklis on küll näitena toodud hommikune Tallinna rong, kuid optimaalseim oleks esialgu  012 ja 013, mis peatuks siis Tabiveres vastavalt 11.50 ja 8.55. Miks? Sest katse tulemusest võib tulevikus sõltuda rohkemgi kui ühe rongi peatumise küsimus ja seega on vaja kaasa tõmmata mitte ainult Tabivere alev, vaid ka tagamaa koos suure turismipotentsiaaliga

Lisan siia ka mõned "uued asjaolud", mis kuidagi Ossipi "koolkonnale" kohale jõuda ei taha!



Ja üks eriti oluline asi katseperioodiks: Sel ajal peab olema arvestatud ka mu eelmistes lugudes rõhutatud busside juurdevedu Palamuselt, Elistverest ja Äksist. Mõistan, et see kamp ei pruugi seda osata seostada, aga keegi Eestis peaks ju oskama? Näiteks need sajad ametnikud-poliitikud, kes aastate kaupa rääkinud rongide ja busside sidumise olulisusest.

****************

Siia lisan ka ühe selgitava arvamuse enda poolt.

Ilma vastusteta teevad otsuseid vaid populistid! Võin sulle lihtsalt ja loogiliselt asja ära seletada. Ja lisaks, mis on eksperdi ülesanne.

Kiirrongide (ja ka busside) puhul ei ole olulisim kiirus ega aeg, vaid visu
aalne pete! See tähendab, et vajatakse küll kiiresti kohale jõudmist ja see mõjutabki. Tegelikult pole ajaliselt mingit vahet, kas sõit kestab 55 või 59 min, 2 h või 2 h 10 min, 6 h või 6,5 h. Seda võib nimetada hoopis reisija visuaalseks-tunnetuslikuks paranoiaks mida võimendab egoism! Kui oled istunud kiirrongi (või -bussi), siis SINA oled peal ja tahad, et asjad toimuks sinu suva järgi. Sest sul on kiire ja sa arvad, et see on kõige tähtsam! Iga peatumine teel lööb sind rivist välja, sest SUL ei ole seda vaja! See segab rutiini ehk siis kulgemist ilma ümbritsevat märkamata. Iga siseneja tundub olema nagu vaenlane ehk siis põhjus, mis segab SINU kulgemist.

Eksperdi ülesanne on aga mõelda effektiivsusele, mis hõlmab absoluutselt kõike. Egoisti asi ei ole teisi õpetada, sest tema mõtleb vaid endale või enda loodud maailmapildile. Ekspert peab aga tagama, et reisijate arv oleks maksimaalne, ehk kulutused millelegi oleks maksimaalselt õigustatud. Ja veel peab ta märkama ka seda, mis toimub ümberringi. Kui ta ei näe, et möödakihutamine on üks maapiirkondade või muu regiooni väljasuretamine peale Tartu või Kaunase, siis ei saa ta nõu anda. Arvad, et Tallinna ja Riia vahel ei ole Elvat, Valmierat ega Cesist? Küllap vist, sest sa ei taha näha seal inimesi, sest sina sõidad kaugemale. Kaugemale kui Tamsalu, Jõgeva või Tabivere. Seda seniks, kuni väljud neis või muudes peatustes ja näed, et seal elavad ka inimesed või kondavad ringi puhkajad! Ja sealne elu kvaliteet sõltub mitte ainult (autoga) metropoli töölesõitmisest, vaid ka kohapealsest äritegevusest ja muust! See, et seal on sinu jaoks tähtsusetult vähe inimesi, on teine vaatenurk kui Igor Gräzinil, kes ütles et üks tabiverelane kaalub üles 100 tallinnlast. Ja teatud mõttes ongi tal õigus! 

Pooltühjad rongid päevasel ajal võivad reisijaid juurde saada mitmel moel, üks olulisemaid on peatused. Sest peatustes tulevad inimesed peale ja lähevad maha. Nagu ka Tamsalus ja Ülemistel, mille lisamise eest omal ajal kõvasti seisin ja sinussarnaste inimeste käest ka sõimata sain. Aga peale TERKO lõpetamist oli see tamsalulaste jaoks suuresti ellujäämise küsimus. Ülemiste, Kitseküla, Zemitani, Liiva jt sellised peatused on aga eksperdi jaoks selge nägemistunnus. Sest ta näeb seda, et visuaalne pete toimib ka siin. Ei ole vaja sõita tal Lasnamäelt Balti jaama, et rongile saada!

Muide, asjaolud muutuvad, kui sõiduaeg läheb väga pikaks. Siis on reisijal aeg maha võetud ja ta hoopis naudib vaheldust, võimalust jalgu sirutada ja ümbritsevat märgata. Näiteks Moskva - Vladivostok. Ma ei tea sellest rohkem kui reisikirjelduste järgi,Olev Remsu jt puhul. Või oskab selle kohta oma arvamust öelda ka mõni noor maailmarändur.

Siin on nüüd leida eksperdi erinevus reisijast. Või populistist.


Aga samas võite olla üpris kindlad, et need, kes jatravad oma edasi, neid sellised selgitused ei muuda. Ja kuigi neil pole mitte ühtegi argumenti, mis näitaks, et väidetel on mingigi alus, siis see neid ei takista. Ka see mitte, et nii antakse inimestele valeinfot. Tahtlikult!

 Hea näide on ka üks vanem artikkel piletita sõidu teemal ja samasuguseis näiteid (Saku jt) püüavad tuua ka poliitikud, mitte ainult opositsioonist vaid isegi valitsuserakondadest. KE on mures, et vähe selgitavad inimestele asjade sisu. Ka piletita maakonnaliikluse selgitusi on vähe, sest poliitikute sogamisele järgnevad ka tavainimesed. Selgituseks:

Kiisalt Tallinna maakonnaliine ei ole (kui siis ainult liin 117 üks kord päevas), liinitaksod aga ei muutu piletita liinideks. Need ei muutu ka Sakus.
Keila bussid sõidavad hoopis teist liini pidi ja peatused on teised, vaid osa neist on liinid, mis jõ
uavad ka Balti jaama. Aegviidut läbivad vaid Koeru liinid ja need on vist kommertsliinid. Nii et, "kahjuks" ei mõjuta need kuidagi!

Omaette probleem on küll näiteks Elva - Tartu lõigul. Kuid siia sobib tuua näiteks artikkel, mis on mõnevõrra ekslik. Rongid sõidavad Tartusse 26 min, bussid aga tavaliinidel 45 - 55 min. Nii et artikli kirjutaja püüdis asju näidata kergelt kallutatult. Ka jub praegu ajad väga ei kattu. Muidugi osa inimesi võivad valida bussi, aga siingi tekib ka vastupidine efekt. See, kes muidu sõitnuks autoga, võib nüüd sõita bussiga ja tagasi hoopis rongiga!? Nii et pigem võiks oodata ÜLDIST reisijate arvu kasvu ja see on hea.


******************

No comments:

Post a Comment