Blog Archive

Thursday, January 25, 2018

Taro ja Laidre segavad liiklust?



Vahel mõtlen küll, et meedia võiks nädalakese vahet pidada ühistranspordi teemadega. Muidugi võiks mõelda ka, et Taro, Laidre ja teised võiks tööd teha. Ja teha asju, mis on läbimõeldud ja põhjendatud. Mitte kõrge palga eest käsi laiutada ja kurta kurva näoga, et "kahjuks me ei saa midagi teha"! Saab ikka küll. Ei maksa vaid lõhkuda ja laamendada, vaid vaja oleks näidata, et olete maksumaksja rahade eest palga välja teeninud.

 Ligi 500 elanikuga asula jäi eelmisel aastal ilma võimalusest kiiresti Tartusse ja sealt tagasi koju saada, sest Tartu maakonna bussihankeleping firmaga GoBus paneb maakonnale kohustuse mitte lubada kaugliinidel teha peatusi kohtades, kust poole tunni jooksul väljub kohaliku liini buss.
Selles loos tuleb mitu korda kasutada sõna «endine» – endine Mäksa vald, mille endine vallavanem Timo Reinthal püüdis Melliste inimeste murele lahendust leida. Endised on ka kaks maavanemat – Igor Taro Põlvamaalt ja Reno Laidre Tartumaalt, kes mõlemad laiutavad käsi: teha ei saa midagi. Vahemaa sama, aega kulub topelt Lugu sai alguse 2016. aasta hilissügisel, kui bussifirma Eesti Buss muutis Koidula piirilt Tartusse tuleva kaugliini väljumisaega pool tundi varasemaks. See oli vastutulek Põlvamaa elanikele – buss jõudis tööpäeva alguseks kohale ning üks konkureeriv firma oli oma liini sulgenud. See samm aga nõudis firmalt uusi kooskõlastusi. Eesti Buss kavatses Tartumaal peatuda Hammastes, Mellistes ja Luunjas. Kooskõlastuse andma pidanud Tartu maavalitsus keeldus – viidates, et kaugliini väljumisajad on liiga lähestikku samu peatusi teenindava GoBusi kohaliku liiniga. Hankes on tingimus – kui vahe on 30 minutit või vähem, siis maavalitsus kaugliinide peatusi ei kooskõlasta. Nii jäid Melliste elanikud ilma võimalusest kiiresti, umbes 20 minutiga Tartusse jõuda. Eesti Bussi bussiliin teeb nüüd peatusi Kuristal ja Luunja sillal, neid mõlemaid võib pidada samahästi kui fantoompeatusteks. Samamoodi jäid peatumisloast ilma veel kaks bussiliini, üks neist sobinuks Tartust Mellistesse sõitmiseks just tööpäeva lõpul. Melliste elanikel on nüüd võimalik sõita Tartusse või sealt tagasi GoBusi kohaliku bussiga, mis jõuab maakonnalinna 45–50 minutiga – poole aeglasemalt –, seda põhjusel, et buss käib läbi Kaagverest ja paljudest teistest asulatest, mis otseselt Tartu-Räpina tee ääres ei asu. Maarika asus esmalt aru pärima vallalt, ta on saatnud kirju Põlva ja Tartu maavanematele ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumisse. Lahendust ei paista kusagilt. «Mulle öeldi, et ma saan [kohaliku GoBusi liiniga] ühe euroga Tartusse. Ma võin maksta ka kaks, kui ma saan 20 minutiga Tartusse, selle asemel et kohaliku bussiga ligi tund aega maakonda läbi kolistada,» räägib ta. Õpetajana peab ta jõudma koolimajja, mis asub bussijaamast mitu kilomeetrit eemal. Nii aeglaste bussidega sõites tuleb bussis loksumist päeva peale kokku üle kahe tunni.
Maarika kirjeldab hommikust Mellistest Tartusse suunduvat GoBusi bussi. See on väike, mikrobussist veidi suurem, nii et Tartusse sõitvad koolilapsed on sunnitud vahekäiku seisma jääma. GoBus vastas, et kui bussis on seisjaid, siis sõidab bussijuht aeglasemalt. Siin on Maarika arvates loogikaviga – bussil on oma graafik, milles ta peab püsima iga päev, olgu vahekäigus seisjaid või mitte. Peagi tulekul tasuta maakonnaliinid Endine Mäksa vallavanem (sellest aastast kuulub Melliste Kastre valla koosseisu – V. P.) Reinthal ütleb, et põhjuseks, miks kaugliinibussid hakkasid Mellistest peatumata läbi sõitma, on keeruline segadik – Põlva maavalitsus toetas neid kaugliine, et hoida võimalusi oma inimeste liikumiseks. Tartu maavalitsus neile liinidele peatumislube ei andnud, sest samas ajavahemikus sõitsid liinil maavalitsuse maksurahaga toetatud GoBusi maakondlikud liinid. «Meie vallas toetasime, et kõik võiks peatuda. Tahame või ei taha, aga Melliste on Tartu satelliitküla, linnas töötavad ja õppivad inimesed käivad Mellistes magamas,» räägib Reinthal. Endine Tartu maavanem (nüüdne Tartu abilinnapea – V. P.) Reno Laidre kinnitab, et peatuste keelamise mõte oli selles, et tagada maakonna liinivõrgu terviklik toimimine. Mellistele oleks tema sõnul kerge erandit teha, aga seejärel oleks seda nõudnud ka Elva, Lähte ja teised asulad ning maakonnaliinide toimimine oleks sattunud kahtluse alla. Laidre sõnul tuleb järgmisel poolaastal maakonnaliinidel tasuta ühistransport. «Võib-olla leiab sel aastal tööd alustanud Tartumaa ühistranspordikeskus sellele (Melliste elanike murele – toim) lahenduse veel selle aasta jooksul,» lisab ta. Maarika seda ei usu, ta on läkitanud teele uued kirjad bussifirmade ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poole. Kui maakonda enam peatusi keelamas ei ole, ehk saab bussid Mellistesse tagasi. «Eestis mitte keegi mitte millegi eest ei vastuta. Keeran jama kokku, vahetan ametikohta, olen jälle positsioonil. Kokku keedetud supp ei huvita kedagi,» ütleb ta.
Kuidas tundub? Kahjuks ei saa peatus.ee portaalist enam teada konkreetseid kellaaegu. Muide, usun, et artiklis mainitud Maarika oli see, kellega kohtusin sealkandis ja ühistranspordi teemat arutasime.

Siinkohal olnuks aga varasema sõiduplaani teadmine oluline. Kuid ka ilma selleta võib öelda, et kohati on selline käitumine ehk ka mõttekas. Kõik olenev paljudest asjaoludest. Aga kui selgemise argumendid pole just kõige tõsiseltvõetavamad, siis tekivad küsimused. Kas on kindel, et Melliste jt kohtade inimesed soovivad vaid Tartusse sõita? Milline olnuks olukord siis, kui juba käivitunud maakonnaliinide piletita sõit? Kes toetab fantoompeatuste teket? Kuivõrd saab külaliine pidada paralleelseteks liinideks? Kas tegu suunab tulevikus sellele, et kommertsvedajad panekski rohkem pille kotti? On ju Taro ja arvatavasti Laidre ning paljud teisedki piletita maakonnatranspordi vastased.

Taro laiutab siis käsi ja Laidre ka. Esimene on igati vastu Põlva - Tartu kadumaläinud kommertsliini asemel uue, teisel trassiga avatava liini vastu. Ja ka Põlva rongiliikluse parandamise heaks pole märgata, et ta oleks midagi olulist teinud. Kas bussifirmad sümpatiseerivad rohkem?
Laidre aga omale kuulsust kogunud sellega, et seisis "sirgeselgselt" vastu maakonnaliinide peatuse loomiseks Tartu vaksalis.

Kui palju siis tegelikkuses sellised poliitikud seisavad Eesti huvide eest ja inimeste heaks? Või ongi normaalne, et "võib-olla keegi leiab poole aasta, aasta või 10 aasta pärast" võimaluse midagi muuta? Aga selle nimel ei näe vaeva need, kes püüavad ühistransporti torpedeerida, raha lõhn ninas? Mingi mage vabandus maakonaliinide toimiseks siin ei tundu väga toimivat! Aga huvitav, miks Laidre siis ei rääkinud sellest, kui küsimuse all oli maakonnaliinide parem sidumine raudteejaamas?

Selliseid asju peab nimetama ausalt ja otse - vastutegevuseks! Aga Maarika viimane ütlus on naelapea pihta! Ja valijad valivad neid tulevikus jälle....


No comments:

Post a Comment