Blog Archive

Thursday, February 15, 2018

Mõtisklusi maast ja elust turismi vaatevinkli läbi.


EAS-i turismiarenduskeskuse juht Tarmo Mutso oli külaliseks seitsmestes uudistes. Enne kui kaeda, mida kirjutas tänane Maa Elu, vaataks ehk selle üle.


Küsija sõnul on Mutso tõeline turismiekspert. Aga selle loo järgi kiidetakse rohkem ennast, kui lahatakse teemat. Aga minu jaoks pole ka see mingi ime. Sest EAS on küll üht-teist ära teinud, kuid tegemata asju on palju ja sageli jääb mulje, et peamine on NÄIDATA, et tehakse kõva tööd!? Esimesena tuleb meelde suurte rahade kulutamine turismiklippidele, mis jäävad sahtlitesse kolletuma. Muidugi ei saa sellise lühikese intervjuu puhul lootagi tõsist analüüsi. Samas on meeldiv kuulda, et Mutso sõnul on EAS ka asju vahel valesti tehtud. Kas nad siis ikkagi on (kõik) väga tublid? Kui Kuressaares kohtusin mõnega neist, siis nende ettekanded olid ühest küljest sisukad, aga teisest küljest tundusid just olema üksjagu "linnukeste" moodi.

Aga ega ma polekski vast seda klippi kommenteerinud, kui poleks lugenud täna Maa Elu. Ja tegelikult on pea iga loo puhul seoseid turismiga, tundugu need esmapilgul kasvõi väga kauged.


Mis on kanadel pistmist turismiga? Aga on ikka küll! Mida rohkem me suudaks majutusasutustes, söögikohtades, spaades jm pakkuda midagi naturaalsemat ja puhtamat ja seda ka rõhutada ning välja tuua, seda suurem sellest tulenev kasu meile oleks. Iga HEA asja puhul! Muide, ühte asja ma selle loo puhul kommenteeriks ka veidi kõrvalt. Arvatakse, et õrre- ja vabapidamiskanade puhul tõuseks munade hind. Kindlasti tõuseks: Aga kas nendesamade kettide "süüd" oleks selles ka? Ma kardan küll. Sõnagi ei räägita poodide endi juurdehindlusest. Aga meenub tomatite teema, kus marketite sõnul on nende juurdehindluse % 20. Heakene küll. Aga kui kivivillas keemia peal kasvanud tomatite sisseostuhind oli 1 euro, talutomatite puhul 2 eurot, siis müügi puhul "nööriti" ostjate arvelt esimeste puhul 20, teisel puhul 40 senti? Tegu oli siiski tomatitega! Seega ei oleks nagu põhjust erinevaid summasid müügi eest küsida 1 kg kohta?
Aga väga tahaks loota, et meil hakatakse mõtlema rohkem sellele, et siiatulevate turistide arv sõltub muuhulgast ka hindadest. Ja meie igaühe osast selles! Ning kui Mustvee hotelli restoran suutis müüa morssi Rõngu mahlast 30 senti klaas, siis kas teised peaks ikka müüma väljamaist keemiat, sosa-solat isegi 2 euro eest 0,5 l pudel? Ehk ikka võtaks kätte, istuks maha ja MÕTLEKS?

Ka järgmine lugu ON seotud turismiga. Kui selline või mingi muu eriline puitese jääb silma välisturistile, siis võib ka see olla reklaam. Isegi mitte selles mõttes, et välismaalt kohe tellima hakatakse, vaid lihtsalt, kuskil Eestimaa sügavuses puhates tähendab iga detail paremat puhkuse kvaliteeti ja mälestust sellest.

https://maaelu.postimees.ee/4410011/kuidas-puidupisik-isadelt-poegadele-levis

Siit edasi mõeldes saabki aimu, et kõik see on reklaam ka meie puidust majadele ja muule. Võib olla tellitakse rohkem selliseid lemmikkutsule mõeldud asju? ja me ei peagi oma puitu "väärindama" tselluloosimassiks Hiina pakendite jaoks?



Ka järgmine lugu on puhas turism! Lisaks veel sadade muude seostega. Kui hästi meil ikkagi on edenenud teeäärsete poodide, külapoodide, turgude jm tekitamine? Väga s...! Aga meie endi kõrval, igal pool, on tuhandeid imelisi ja häid asju!




Üks ülitähtsaid asju: kui palju meil on looduravi taluspaasid? ja kuidas need jõuavad oma toote tutvustusega välismaalasteni? Aga ehk me saame pakkuda hädalistele leevendust, musta pässiku või muu abil?


Tegi on ju tohutute võimalustega!? Peale pässiku veel kõikvõimalikud teed, millest paljusid ka siin-seal müügil. Aga kui paljudes kohtades selliseid teesid pakutakse? Kas Earl Grey jm tuntud asjad ei ole kõikjal ühtemoodi? ERILISUSES seisneb trump!

Ja selle nunnu loo puhul pole ju samuti kahtlust, et mälestused jäävad hinge ja neist jagatakse tulevikus pilte jm kõikjal!? Sellist hoolivust ja ka looduslähedust me peaksimegi oskama pakkuda. Siis poleks ka Mutso segaduses, kuidas küll Kagu-Aasia jt turiste meelitada rohkem maale, linnast välja! Üleüldse, pakutavad paketid peaks ehk keskenduma 5-7 päevaste pakettide puhul ehk mitmele erinevale kohale korraga!?


Aga kui palju me isegi teame paljudest kohtadest Eestimaal? Ja kas meile satub info nende kohta sageli ette? Muidugi mitte, seega, veel vähem jõuavad need välismaalasteni!


Ja nii võikski jätkata Pikalt ja laialt. Aga kuidas viia seda kõike välisturistini? EAS peaks ka, nagu teisedki asjapulgad, olema kursis paari ideega. Aga ometi, lillegi ei liigutata. Isegi seda ei tehta, et mind püütaks veenda, et olen valedel arusaamadel siin Eestis hõljumas!

Esiteks, on vaja, ETV+, ETV 2 või TTV baasil luua üks Eesti reklaamkanal, kus põhiliselt olekski tegu reklaamiga, aga näidataks  ka laulupidu, ajaloosaateid, tõelist filmiklassikat jne jne. Nii HÄSTI, et isegi enesekeskne Eesti ettevõtja tahaks, et temagi hotelli telekas oleks need pidevalt jooksmas. Nagu ka vaksalites, sadamates, kohvikutes jm.

Teiseks, on vaja kujundada hoolivusega mõnisada autot (baasasutuste vm kodulehe aadressiga), mis Euroopa vahet sõidavad. Edasise teevad juba pildistajad, kes neist pilte edasi jagavad. Mis omakorda jõuavad lõpuks miljonite inimesteni!


Ja muidugi, meil tuleb peatada kõik rahahaidele mõeldud hiigelprojekti ning teha asju mõistlikus suuruses. Et meil oleks ikka, mida näidata! Mitte lagastada oma maad ja samal ajal kiidelda televisioonis.












No comments:

Post a Comment