Blog Archive

Tuesday, February 6, 2018

Ühistranspordi kriis Põlvamaal on kogu Eesti kriis.


Ühistranspordikriis Põlvamaal jätkub. MKM ütles välja, et ei kavatsegi lisada ronge liinile. Ning Põlva poliitikud, vähemalt osa neist, jätkuvalt torpedeerivad arenguid. Aga mitte piletita ühistranspordist ei ole see jutt. Vaid vananenud arusaamadest. Mis sest, et Kagu ÜTK hüüdlause on TOOME MAAILMA LÄHEMALE!

Kuigi väidetud, et Põlvamaal ei ole vaid maakonnaliinid, vaid et need ulatuvad ka üle maakonnapiiride, siis see õige vaid osaliselt. Tehniliselt. Sisuliselt on alg- ja lõpp-peatused ikka paigast ära. Ja kuigi väidetavalt teletakse aktiivselt liinivõrgu parandamisega, siis tehakse sedagi vanade arusaamade järgi. Kuulus detektiiv Holmes ütles, et tema oma pead mõttetu infoga ei risusta, vaid omandab seda, mis vajalik. Põlvamaal ja üldse kogu Eestis ei suudeta kaua aega üldse midagi omandada.

Esimese näitena võiks tuua kiidetud bussiliini lisandumise. Kuna hommikune Tartu rong on käigus töö- ja puhkepäevadel erineva graafikuga, siis lisati nädalavahetuseks n.ö rongi asendav buss. Selle-eest kindlasti kiitus! Aga ometi, mille järgi arvavad ühistranspordi korraldajad, et Põlva puhul on tegemist suurlinnaga? Et inimesed rõõmsasti sõidavad linnaliinidega selleks, et istuda Põlva "Bussiterminalis" kaugemast kaugemale kaugliinile Põlva - Tartu? Ühistranspordi kaasaegsete arusaamade järgi on tegu pigem külabussiga, mis viib linna! Mitte halvas mõttes, vaid olemuselt. Sellistele bussidele ei minda linnaliiniga! Vastupidi, buss peaks peatuma mitmes peatuses linna sees ja kuna bussijaam asub ühes linna servas, peakski sellised bussid alustama pea alati teisest linna servast. kas peatusest Põlva Jaam või Lao. Pigem võib kasutada varianti, kus linnas on vähem peatusi sellistel liinidel kui on linnaliinil. Aga see tekitaks segadust ja pealegi, peatuste arvust olenemata ei kannata ju keegi "kahju"!? Paraku ei alusta see buss jaamast ja ammugi mitte Himmastest! On sel mingi põhjus või argument? Ei ole, lihtsalt ... pead on sellised!

Maakonnaliin 281 Võru - Põlva muudetakse varasemaks. Kas see liin sõidab Jaamani? Loomulikult mitte. Taas peab põlvakas ja ka tegelikult võrukas kasutama linnaliini, et sõita. Kui paljudele sellised asjad meeldivad? Vähestele. Kas see mõjutab reisijate arvu? Muidugi.

Avatakse bussiliin 25, Võru - Värska spa. Tore! Tööpäeviti. Nagu ikka,.puhkepäeviti sõitke autoga! Tõsiselt?

Aga võtame suuna teise kanti. Võrumaa.

Mitu bussi sõidab Võrust Otepääle? Pakkuge? Mitte ühtegi!

Kagu-Eesti inimesed oma rohkete arvamustega on andnud väga erinevat infot. Mis annab omakorda väga palju mõtteainet. Mulle, aga paraku mitte asjaosalistele. Ja üks tuletas meelde ühe n.ö. ununenud elementaarse tõe. On olemas liin Antsla-Urvaste-Kärgula-Sulbi-Osula-Võru ja sisuliselt sõidab see 2 x päevas. Buss justkui oleks töölesõitmiseks, aga erilisi valikuid see ei anna. Jõuab Võrru veidi liiga vara. Esiteks oleks vaja nihutada see ehk veidi hilisemaks ja teiseks, vaja oleks tunnise intervalliga ka teist bussi. Mitte Antsla, vaid pigem vahepeale jäävate kohtade jaoks. Aga kas Antslast tulevate busside puhul oleks sel juhul piisavalt sõitjaid? Antslast on jurohkemgi busse, kuigi tegelikult on murekohaks, et järgmine buss ei jõua kohale mitte enne kl 9 vaid peale seda! Aga jätame selle murekoha hetkeks kõrvale ja keskendume Kärgula, Sulbi ja Osula olukorrale. Karta on, et need kohad üksi "ei veaks" teist bussi välja. Mida siis teha? Tegelikult peitub üks oluline võimalus sõnapaaris Antsla/Võru. Mitte konkreetselt vaid sisuliselt. Kogu Eesti kontekstis. Asi on nimelt selles, et võimalusel tulebki kasutada bussiliine, millede puhul algus on ühes ja lõpp-peatus teises keskuses.

Selle asemel on aga väga palju liine, mis toimivad keskuse ümber ringliinidena. Ja väga sageli tähendab see seda, et nii hommikusel kui õhtusel ajal on sõitjaid vaid "poolel" liinil. Sest keskusest (Võru jt) alustav ringliin on ju laguses üldiselt tühi ja mida lähemale keskusele, see täitub. Õhtul siis vastupidi. Ehk peaks selle asemel kasutama teistsugust võimalust? Panna üks-kaks bussi vastassuunas hommikul ja üks-kaks õhtul sõitma .... teise keskusesse? Ja kuigi Võru ning Otepää vahel pole otseliini suurt maanteed pidi, siis vähemalt on Kanepist liinid mõlemas suunas. Mitte et seal ei oleks vaja asju parandada. Keskenduda tulebki Otepää - Võru bussiliikluse tekitamisele. Ja nii, et oleks kasvõi 3 bussigi (pikendatud) nii, et otseliin oleks olemas. Veelgi parem, kui need oleks pikemad, näiteks Palupera Jaam - Otepää - Võru!?
Aga mainitud külade koha pealt peaks lisama näiteks bussid Otepää - Kärgula - Sulbi - Osula - Võru ja hommikune peakski olema see, mis saabub Võrru enne kl 9.  Ja õhtul tagasi kl 17 paiku (Antsla suunas läheb 18.00). Nii on tagatud, et reisijaid oleks tunduvalt rohkem ja see omakorda tähendab, et läbi külade sõitmisel on MÕTE! See mõte omakorda tähendab, et maainimestel tekivad VÕIMALUSED ja VALIKUD, see aga on omakorda asi, mis kasvatab reisijate arvu. MÕLEMAS bussis!

Kui need külad peaks ka vajama ühendust Otepääga, siis oleks bussid ka vastassuunas. Kui see juhtub sama liini tagasisõidul, tekib ka külade inimestel, rääkimata Otepääst ja Võrust, tagasisõiduvõimalus mõne tunni jooksul, ehk et saab aetud enamus asju, miks üldse keskusesse sõidetakse!?  Ning ongi olemas (lisa)ühendus ka Võru ja Otepää ning ehk ka rongide (Palupera) vahel!

No comments:

Post a Comment