Blog Archive

Tuesday, March 20, 2018

Ausalt sellest, kas ametnikud rabavad palehigis, aga mina virisen!? 99:1?


Balti jaam. Siitpoolt rongile ei saa ja ka ümberistumine võimatu. Mitte ühestki ettepanekust ega argumendist välja ei tehta.

Mõned pildid ja siis võtan uuesti käsile paar teemat, eelkõige busside sidumisest bussidega ja rongidega. Õigemini, mittesidumisest.


Rakke. Bussijaama pääsemiseks rongilt ülekäiku ei ole. Mitte üks ettepanek ei lähe "loosi".


Tartu. Ülekäike ei ole ikka veel, kui nende vajadus ammu siililegi selge.


Saku. Uus reaalaja infotabloo taas vales kohas. See peaks üldiselt kuvama ka bussiinfot, aga bussipeatus on tükk maad eemal. Seega, kas raha kulutati läbimõeldult või tuleb hiljem jälle kukrut kergendada?


Kõik need asjad ei ole meile taevast kukkunud. Olen neil teemadel kirjutanud sadu kordi, kirju said MKM, MNT, EVR, KOV-id jt. Ei saa öelda, et tulemusi polnud, aga siin sobiks kasutada ühe tuntud poliitik/ametniku valemit, 99:1. Et 99% juhtudest pole mitte midagi tehtud või on tehtud vaid linnukese jaoks ja 1% õnnestus midagi muuta. Kas selline valem julgustab, et Eestis võidakse RB-st või millestki muust teha toimiv projekt? Muidugi mitte.

Kui alustati uute perroonide projekteerimisega, oli selleks ajaks juba küllaga poliitikuid ja ametnikke, kes teadsid ja välja ütlesid: BUSSID TULEB RONGIDEGA SIDUDA! Omalt poolt ulatus kirjavahetus sel teemal tuhandete meilideni ja tõepoolest, üksikut asjad suudeti enam-vähem mõistuse järgi teha! Aga ainult üksikud! Edasi aga toimus müstiline muutus, ametnikud kaagutasid nagu tänapäeval moodne öelda, aga mune ei tulnud! Sangaste/Tsirguliina - remonditi maantee, korduvad ettepanekud tuua bussipeatus rongipeatuse juurde - ei midagi! Värskelt jagati raha 30 rongipeatuse jaoks, TEISTE TRANSPORDILIIKIDEGA SIDUMISEKS! Tartu - valitsejate teadlikul tegutsemisel jäeti maakonnaliinide peatus tegemata, nagu ka ülekäigud. Kiviõli - tehti ära suur töö - raha ei saadud, bussipeatust pole siiani. Jne jne. Mõnes kohas siiski on bussipeatused olemas, nagu Põlva, Rapla jm kohad, aga sisuliselt on need seal olemas juba nõukaajast. 

Busside sidumine? Raplas ammu võimalus olemas, viimase kümmekonna aastaga suudetud jaamast läbi tuua vaid neli bussi. Põlvas, peatus olemas, aga maakonnaliine sisuliselt pole. Ilumetsas peatus lähedal olemas, busse ei ole. Kohtla-Nõmme - rongipeatus sai toodud uude kohta, just paremateks sidumisteks - bussipeatust pole siiani. Oraval ei ehitatud perrooni õigesse kohta, busse praktiliselt seal ei peatu.

Kas jätkata? See peaks olema piisav, et aru saada - mitte mingisugust palehigis rabamist pole olnud! Võiks ju vastu vaielda, aga tegu ei ole ülemõistuse suurte ega keeruliste asjadega, võrreldes suurehitiste jm, mida meil  tehtud. Võiks öelda, et tegu on hoopis tillukeste asjadega! Busside ühendamine - suur töö? Jah, oleks küll. Aga mitte tempoga 0 või 1 buss aastas! Sisuliselt on siingi üle terve Eesti nii, et õiget sidumist pole siiani! Palehigis?

Tänagi oli uudistes jälle juttu nõudepõhisest ühistranspordist Kas sellest võib tulla midagi head? KAHTLEN SÜGAVALT! Kui ikka siingi ette näidata vaid üksikud edusammud, aga selle võrra rohkem (99%?) kulutatud rahasid, ilma tulemusteta, siis usku ju ei ole? Enne kui hakata raha laristama, peaks näitama, et suudetakse tõepoolest tööd teha! Ja SAADAKSE ARU ÜHISTRANSPORDI KÕIGE ELEMENTAARSEMATEST TÕDEDEST!

Äsja tuli suhtlusmeedias taas jutuks bussid Põlvast Kanepisse. Vaatasin veel kord sel teemal portaali peatus.ee ja "avastasin" veel ühe tõsiasju, mis küll ammu teada. Esiteks, siin oleks paslik uuesti välja tuua üks uuenduslikum variant.


Ja nüüd, selle valguses vaadata, kui hästi on meil tegeletud teise asjaga, millest ka sageli armastatakse rääkida - busside sidumine bussidega. Palehigis tööd rabatud? Kahjuks mitte. Peab küll tõdema, et kõiki busse ei saagi siduda, aga kui tulemused on sisuliselt taas 1 : 99, siis põhjust "viriseda" on rohkem ja veel! Seesama Kanepi. Uskumatu küll, aga Kanepil puudub otseühendus Otepääga, sinna peaks sõitma läbi Tartu. Ja võib olla üsna kindel, et sujuvat ümberistumist seal pole. Kas Räpinast (Himmastest) saab sujuva ümberistumisega aga Kanepisse? Muidugi mitte! Kas Põlva linnast, Lao ja bussijaama peatuse vahelt saab sujuva ümberistumisega Kanepisse? Või Himmastest? Saab, aga mitte alati! Ooodata tuleb vahel vägagi pikka aega!. Mõnevõrra leevendab seda küll see, et Jaama suunalt tuleb üksjagu ka  maakonnaliine ja ei pea vaid linnaliinidele lootma, kuid alati need ei sobi teps mitte. Miks siis peab reisija tahtma kodust välja tulla ja minna kuhugi ühistranspordiga, kui see on ebamugav? Oodata ligi pool tundi liinidele 29 ja 57 pääsemist? Miks ei suudeta aru saada, et ka need liinid võiks alustada teisest linna servast või äärelinnast? Selgitad seda pikka aega, aga jutt kurtidele kõrvadele? Kas Himmastest saab samal ajal Tartu rongile varahommikul E-R? Muidugi mitte. Ehk õnnestuks ikkagi panna käiku hommikune buss Räpina - Põlva Jaam - Kanepi?

Kas Põlvast saab rongilt hommikul Räpina suunale? Jah, passi 30 minutit ja jaluta petliku nimega Jaama peatusesse! Aga miks siis ei võiks proovida Põlva - Mooste - Räpina bussi tuua paarkümmend min varasemaks? Milline on siin vastuargument? 99 : 1? Millise uuringu või analüüsi alusel? Äkki siis sobitaks selle bussi väljuma hoopis Kanepist? Sealt, kus esimene buss P väljub Põlvasse ALLES KELL 13. 15!  Selle kõige valguses on selge, et mõnigi buss peaks alustama hoopis Otepäält. Ja kui praegu väidetavalt polevat sõitjaid, siis äkki saab olema, kui sellega saabki Põlvas kodu ukse ette ja ka rongile ja rongilt sellel bussile? Või teavad ametnikud juba asju ette, nagu nad väidavad? Ilmutused?
Üks olulisemaid muudatusi olekski see, kui näiteks sellestsamalt Himmaste suunalt tulevad bussid ei peaks kõik lõpetama Põlvas. Nii on iga suuna puhul.


Nii et mõtlemisainet on siingi küllaga. Ja Põlvas on asjad mitmegi koha pealt lausa tasemel, palju hullem on olukord Raplas või mujalgi! Kuid nagu ütlesin, see ei õigusta mingilgi moel näo tegemist, et "me ise teame kõike" ja vaid enne valimisi siis inimestele sinisilmselt lubada helget tulevikku!

On selge see, et kõike ja kõikjal muuta ei saa, seepärast ongi vaja konstruktiivset ja argumenteeritud arutelu. Sedasama, millest poliitikud/ametnikud ka armastavad rääkida! Vähem kaagutamist ja rohkem mune!


Korduvalt ja pikka aega on räägitud ka sellest, et ekraanid peaks olema mõlemalt küljelt infot edastavad. Või vaatame sellist pilti? Ehk hoopis hakkaks kuulama? Nii et pole (siin) mingit virisemist, on sageli hoopis tegemata töö!


3 comments:

  1. Mulle saadeti selline arvamus: Tänud!

    Uskumatu jah, et need on tõesti vaid mõningad olukorrad, Sa oled kenasti ametnike "konnasilmadele" viibanud. Samuti saaks ka läänesuunal palju ära teha olemasevate bussiliinide sidumisel nt Riisipere jaamaga. Või Nõva suunast Vasalemma või Keila jaamaga. Kiiresti arenev Laulasmaa Kloogarannaga. Või Sinu poolt välja käidud idee pikendada esimeses etapis raudteed mitte turbani, vaid Ellamaa ülesõiduni. Kommertsbussifirmdel puudub huvi põikeid teha. Reisijate lisandumine saab turbas tulla vaid p&r inimeste arvelt. Paljud ametnikud sõidavad autoga ja puudub motivatsioon toimetada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja selle arvamusega saab vaid nõustuda. Need, kes vaielnud vastu Ellamaa variandile, pole kuidagi suutnud selgitada, miks sinnani tegema ei peaks. See ongi ainumõeldav lahendus, sest me ei tea, kui kaua läheb aega, et raudtee ehitus seal jätkub. Aga iga AASTA on ümberistumise võimaldamise koha pealt oluline! Ellamaal oleks aga P&S süsteemi kasutajaid ning ka bussidelt tulijaid KORDADES rohkem. See KORDADES on alati üks olulisemaid faktoreid, aga sedagi sageli ei kiputa mõistma.
      Nõva - Vasalemma ühendamine annaks kokkuhoidu ja kokkuhoiu arvelt saaks suurendada vajadusel seal ka sõitvate busside arvu! Mis saab veel parem olla? Kindlasti ei peagi kõik Nõva bussid dubleerima sisuliselt ronge. Jah, osa busse võibki Padiselt sõita Harku kaudu, aga kes ütleb, et sealpoolt ei soovita sõita ka Sauele või Nõmmele? Miks lahmitakse kõiki busse vaid ühele trassile?

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete