Blog Archive

Monday, March 26, 2018

Kuidas ma aitasin Räpina vallaametnikke.


Et kõik ausalt ära rääkida, pean ma alustama päevast kui postitasin Põlva FB gruppi ühistranspordi teema. Põlva, nagu kogu Kagu-Eesti ühistransport on ajale jalgu jäänud ja kängumas. Tõsi, endine maavanem hakkas ägedalt vastu ja arvas, et "saadakse KUIDAGI hakkama ka ilma teise Eesti otsa kodanikuaktivistideta", aga mina arvasin, et hakkama saada tuleb HÄSTI! Seda enam, kui pikaajalise kogemusega poliitik, kelle ülesanne ja eesmärk saab olla ikka inimeste ja kodu eest hea seismine, suhtub kodakikuaktivistidesse mujalt nii, siis suhtub ta neisse ka oma kodus (hiljem saigi aimu, et nii ongi, aga see teine teema).

AGA MIKS VALLAVANEM EI RÕÕMUSTA KOOS OMA AMETNIKE ARMEEGA, MAKSUMAKSJA PALGAL, ET NÄE, ME SAAME LIHTSATE MOODUSTEGA MUUTA OMA INIMESTE SÕIDUVÕIMALUSED PAREMAKS JA KOHE MITMES SUUNAS?
Räpinas, Põlvas ja Võrus? Märjamaal, Jõgeval ja Vaivaras?, Raplas, Viljandis ja .....

Sealt see lumepall veerema hakkaski. Muidugi arvas eksmaavanem ka seda, et eelkõige tuleks riigil pilduda miljoneid ja kõige olulisem on nõudetransport, nagu juba natuke toimib see Oraval ja Räpinas. Tõsi, ta ei suutnud tunnistada, et eelmise nõudetranspordi uuringu raha sai maha visatud, sest tulemust ei olnud. Ometi ei sega see soovimast uut raha, samal ajal ise autoga ringi sõites ja oma inimestele igasuguste ettepanekute EI öeldes.  Üldse ongi raha loopimine nii tavapärane, seda ka Räpinas. Tehtud ju sealgi mitmeid arengukavasid, millel pole nägu ega tegu, et ehk kasu on neist sama palju kui jänesele tripperist! Aga raha voolab ja see on peamine? Tõsi, Räpina valla arengukava ütleb muuhulgas, et "bussiühendused on viletsad". Küllap sama ütleb ka järgmine arengukava. No aga kes segab asju HÄSTI tegemast ja asju muutmast? Heakene küll, tühja sest Ruusa poest, kuigi ka majutusega väljaspool Räpinat kehvad lood, arengukava järgi. Ega need lastelaagrid pole ju Ruusal midagi tulusatki ja kui lapsed tulevadki, võtku jäätis kodust kaasa, pole vaja seda ju külapoest ostagi! Suurelt tuleb mõelda, eks ju!? Mitte sellest, et Ruusalgi võiks rongipeatuse juures olla bussipeatus (selleks peatus ülesõidule lähemale toodigi!) ja rongidelt võiks saada ümber istuda bussidele. Verioraski ju, ajal kui vallavanemaks oli Enel Liin, ei saadud aru perrooni asukoha olulisusest ja see on üks põhjus, miks siiani sidumine ei toimi või vähemalt oleks ümberistumine ebamugav, kui buss peatub kaugemal. Sai tookordki kirjutatud ja selgitatud korduvalt, miks mida ja kuidas teha. Aga nagu hane selga vesi.

Muide, meil on ka KOV-e, kus ametnikud on vägagi huvitatud ettepanekutest ja ideedest ning abist nende analüüsimisel. Aga see on millegi pärast vaid pisku! Enamasti oodatakse 30 päeva vastamisega või jäetakse üldse vastamata. Ja kui vastataksegi, siis vastus on sisutühi ning salalmisi loodetakse, et "tüütused" rohkem ei pöördu...

Kuidas aga muuta ühistransporti? Põlva eksmaavanem arvas, et "on vaja inimestega arutleda ja küsitlusi korraldada", seda siis FB-s teema juures, kus Põlva inimesed ARUTLESID ühistranspordi üle, tegid ettepanekuid ja esitasid küsimusi. Viimastele muidugi volikogu esimees sisuliselt vastata ei soovinud. Mille poolest aga see arutelu ei kõlvanud, jääbki arusaamatuks tänase päevani. Ehk seepärast, et tegelikult arutelu ei tahetagi? Eriti kui kevad tulemas ja hea kevadpäikese all peesitada!?

 Võtsin siis kätte ja postitasin küsitlused FB-sse, Põlva, Võru, Värska, Räpina, Valga ja Kanepi gruppidesse. Nii, olemas ARUTELU ja KÜSITLUSED! Poliitikutest-ametnikest seal peale eksmaavanema keegi ei osalenudki, küllap siis ongi tegu tüütu segamisega. Ehk siis tõestusega, et ametnikke tegelikult ei huvitagi ei inimesed, sh külalised ega ka areng!? Äkki ma teen ikkagi liiga sellise mõtlemisega ja arvamustega? Kuna suhtlusmeedia arvamused ei pidanud kõlbama, tegin nende küsitluste ehk siis KOHALIKE INIMESTE ARVAMUSTE põhjal kirja nendele omavalitsustele ja Kagu ÜTK-le. Tuues välja üle 30 punkti kõige olulisematest probleemidest. KOHALIKE elanike jaoks. Uskusin, et kui seni mõnes kohas kobistati natuke paari bussiliini kallal ja hoobeldi sellega kui jõulise tegutsemisega liinide muutmisel, siis head ideed toovad kaasa tõsise ja reaalse muudatustelaine!

Kiri läks teele, seaduses ette nähtud aja jooksul vastasid Põlva ja Võru. Tõsi, Põlva vastus näitas, et nende huvi millegi PAREMAKS muutmise kohta on leige, et mitte öelda külm. Võru vastus oli veidi asjalikum, kuid samuti sisutühi, mis optimismi kohalike jaoks ei tekita. Aeg täis, saatsin ka Räpinale korduskirja, soovides, et Räpina vallaski seadust austataks.


Tere!

Oleme saatnud Teie ettepanekud edasi Kagu ühistranspordi keskusele seisukoha võtmiseks.  Omavalitsusena oleme lähtunud ettepanekute tegemisel kohalike elanike poolt laekuvatest taotlustest. Nimetatud muudatuste osas ei ole meile laekunud taotlusi.

Lugupidamisega

Enel Liin
Räpina vallavanem

Selline oli vastus. Sõnatuks võtab! Bussiliiklus on vilets!? Kas Räpina vallas on olemas ametnik, kes vastutab ühistranspordi eest? Kas tänapäeval neid üldse on, või lükataksegi kõik ÜTK kraesse? Ning kui eksmaavanema sõnul tuleb ettepanekutega pöörduda KOV-i, kes siis EDASTAB arvamused ÜTK-sse, siis kas sellel on ka mingi mõte? Kui vallaametnikke ühistransport ei huvita ja keegi ei TEGELE ega VASTUTA, siis miks peaks KOV üldse olema "vahendaja"? Tundub, et väga osavalt juhitakse asju süsteemini, kus vastutust ei olegi, peamine on hoopis valimised. Enne neid tuleb palju lubada ja valjult kiredes ringi käia. Õigemini sõita! Muidugi.... mitte ühistranspordiga....

No aga heakene küll. Panin probleemsed teemad tänu kohalike aktiivsele kaasabile kokku ja esindasin oma kirjaga sisuliselt neid. Muidugi ka riiki ja ametnikke, poliitikutest rääkimata, kellest vast enamus sageli hõigelnud, et "on vaja bussiliiklust paremaks muuta ja rongidega ühildada". Ma saan aru, et ise ei oska ega mõista, seepärast võiks eeldada, et selliste kirjade puhul tuleb KOV-idest kiirvastuseid, kus palutakse täpsustada ja selgitada tõstatatud probleeme ja lahti seletada lähemalt ideid! Sest nii saab ju kõige PAREMINI aimu, mida ja kuidas TEHA!? Aga... ikkagi ei taheta midagi teha!

Ka Räpina vallas siis arvatakse, et elanikud peavad tegema ettepanekuid, vallaametnikud aga ei pea midagi tegema? Ei tööd, ei küsitlusi ega mitte midagi? Ning kui elanikud enam valda ei usalda ja löövad käega ning kiruvad omavahel, siis ... ettepanekuid ei tehtagi! Ning kui keegi siiski kurdab (enne valimisi kihutuskoosolekul?), et bussiliiklus vilets, siis vald vastab, et "aga te ise pole ju ettepanekuid teinud"!? No aga miks peakski alati eraldi ettepanekuid tegema, ehk ongi parem, kui need on vahel kokku koondatud? Ehk peaks hoopis iga vallaametnik tegema TÖÖD ja analüüsima ettepanekuid, mis muudaks ühistranspordi PAREMAKS? (Vt. valla arengukava punkti).

Nüüd olengi ära rääkinud, kuidas erinevate kantide inimesed on mures elukvaliteedi languse pärast, mille üheks osaks on ka ühistransport. Ning kuidas raha küll kulutataksegi millekski, aga tulemused on kahvatud või lausa maksumaksja raha laristavad. Ning kuidas Räpina vald ei suvatse isegi kirjadele vastata, kuigi seadus seda ette näeb. Ning kuidas aeg läheb ja eksmaavanem sõdib piletita (nn tasuta) ühistranspordi rakendamise, mille alla kuulub ka liinivõrgu optimeerimine, vastu. Ning kuidas praegu sõidab Kagu-Eestis ringi peaminister Ratas oma seltskonnaga, kellel ühistranspordi muutmine oleks praegu ülihea võimalus näidata, et nad on arvestatavad tegijad. Nagu piletita variandile üleminekki näitas!

Aga see ei ole normaalne, et VALLAVANEMA JT AMETNIKE ARVATES EI PEAGI VASTAMA KIRJADELE, PIISAB SELLEST, KUI NEED KUHUGI EDASTADA NING .... POLE KA OLULINE, KAS TOO VASTAB? RÄMPS KAELAST ÄRA, EKS OLE?

P.S. Kagu ÜTK-st polegi vastust tulnud, kuigi aeg täis. Ju siis ikkagi kompetentsi ja tahet ei ole, kuigi poliitikud püüavad meedias muud väita. Ja ega sest vastusest tõenäoliselt ka mingit tolku pole, selles võib 99% kindel olla.....

******************************

Küll aga tuleb meelde aeg aastaid tagasi, 2010-2011, kui tollal oli teemaks perrooni asukoht ja selle ühildamine bussipeatusega. Paraku ei huvitanud teema ka tollal Veriora vallavanemat. Nüüd võiks ju küll mõelda, et kogemusi rohkem ja kui vallavalitsuseski jõudu rohkem (Valga eksmaavanem jt), siis peaks töö olema efektiivsem?

Aga tundub, et tase on jäänud samaks. Või lausa langenud. Igatahes inimesed, kes Räpina kandist ühendust võtavad, kurdavad küll, et vallavalitsust ühistransport ei huvita. Mida neile küll lohutuseks öelda? Et vald ei suuda ega tahagi süveneda probleemidesse? Ning ei soovita ka konstruktiivset arutelu nendega, kes püüavad aidata? Sest vallas ei ole ametnikku, kes teemaga tegeleks, seda valdaks ja oleks võimeline ka arutlema? Et aidata kaasa reaalsuses valla arengule?

No comments:

Post a Comment