Blog Archive

Sunday, March 25, 2018

Linnadevahelise bussiga Misso linna!


Tagasiteel Missost kohtasin härrasmeest, kes ütles, et tema on Luhamaa Contra ja luges ka luuletusi!


Aga nagu ikka algas sõit Balti jaamast ja kuna maakonnaliinid Tartu vaksalisse ei tule, pidi kolistama läbi linna bussijaama.



Tartust saab sõita ikka väga paljude bussidega, Rakvere asemel valisin ma Võru.


Aga Tartu - Võru Simple on näide sellest, kuidas reisijaid ei taheta. Tartust väljudes ei tee see linnas ühtegi peatust, alles Ülenurmel.  Miks ei võiks mingiski kohas peatus olla? Nii et inimene saaks sealt bussile või siis sõidaks linnaliiniga ETTE, mitte ei kulutaks aega ja ei sõidaks alguses tagasi, et siis ümberistumise järel sõita edasi!



Tartu vaksalist see läbi ei sõida, kuigi ajaliselt klappinuks see peaaegu ideaalselt! Buss väljus 10. 00, rong saabub 10. 12. Vaja oleks vaid hilinemine mõni minut hilisemaks lükata ja bussifirma saaks juurde seda, mida ta kõige rohkem hindab - raha! On mõistetamatu, et bussifirmad kardavad, nagu jookseks nende reisijad sidumisel rongidega viimastesse üle. Sest paremad võimalused tooks reisijaid hoopis juurde!

Kuidas saada rongilt näiteks Võru bussile? Esimene võimalus on Tartu vaksal, aga sinna bussid ei tule ja ühelgi ametkonnal ega KOV-il pole sellega ka mitte mingit asja! Teine võimalus, Ülenurme! Kuid Eesti Raudtee "asjatundjad" ehitasid peatuse valesse kohta! Ja sealt juba ümberistumisi ei teosta! Kolmas võimalus, loota uute rongipeatuste tekkele Tartu lähipiirkonnas, näiteks Tõrvandi kandis ning sellega seoses tulemusele, kus asju tehaksegi mõeldes ümberistumistele. Aga see on naiivne lootus ja kui ka tulebki, siis kunagi kauges tulevikus! Seniks aga ärge lootke üldse midagi, sest meil saab palka ka niisama töölkäimise eest! Ja nii sõitsingi järjekordselt heade mõtete linnast välja, tundes väga sügavalt, et häid mõtteid siin maetakse vaka alla.



Aga ilm oli ilus ja vaated nauditavad! Muidugi, seda just maastiku poolest. Mitte elu poolest, kus tõrvatilkade asemel on hoovihm! Kõige ilusa kõrval näedki seda aina rohkem, kui silmad peas ja pea lõikab.




Mõnes kohas näeb teedel ka parklaid. Ja isegi söögikohti! Viimased üldiselt küll kiratsevad, sest sageli hinnad kõrged ning teisest küljest, suure enamuse inimeste sissetulekud nii madalad, et väljas söömist lubada ei saa!




Mõnes kohas aga näeb ka turismiga seotud märke. Kuigi mõnel neist peal punane triip. See tähendab, et "finito!" või siis ajutiselt ei tööta. Seda ajal, kui pealinnas raporteeritakse, et meil on turismis olukord aina parem!




Lühike suitsupaus Kanepis. Kanepi ümber palju teisi suuri kohti, aga eestipäraselt pole siin isegi mitte otseühendust kõigi lähimatega, näiteks Otepääga. See on uskumatu, kuigi võimalik seda teha on, ilma suuremate kuludeta. Aga ei taheta! Ei tea, kas mõne demagoogi idee nõudebussidest peaks tähendama, et teatud võimalustega toimimiseks ääremaal, hakatakse seda kallist süteemi rakendamas ka näiteks Kanepis? Et tuled Põlvast bussiga ja "reisijate olemasolul sõidab edasi Otepääle, Palupera jaama ja Tõrvasse"? Või kui "helistate ette eelmisel päeval kuni kl ...."?




Vanasti oli pea iga kerko kõrval kõrts, nüüd on vahel koolimaja. Aga igal pool pole sedagi luksust. Ka Misso kool aina väheneb. Kui aga töötajad töö kaotavad, siis tullakse "nõustama". Küllap soovitatakse kolida pealinna? Mis saab aga koolimajast ja õpilaskodust?

https://lounaeestlane.ee/misso-kool-tehakse-6-klassiliseks-opilaskodu-suletakse/



Loomade järgi paistab tee ääres palju. Kas seepärast, et meil loomi palju või seepärast, et nad peletatakse kodust liikuma? Aga sõites näed, et meil on metsi palju. Isegi praegu veel on! Kuid näed ka seda, et praegune ariemaht on liig mis liig. Vaadake tee ääres olevaid tuhandeid raiesmikke. Mõnel pole "midagi", mõnel on puuhakatised, mõnel noorendik. Aga kes ei teadnud, siis puude puhul meil igal aastal saaki ei koguta! Need kasvavad hoopis kauem! Ning ringi liikudes tunned läbipaistvaidki puusalusid nähes (kui seda metsa ees ei oleks, siis näeksid, et metsa taga polegi metsa), et (aru)lagedus ulatub kaugele! Ning hakkad ehk aina rohkem ka mõistma, et just nii tapetakse! tapetakse elu looduses ja ka inimeste (ääre)maal. Kõik aina kaob....




Siin oli aga omaette vahva koht! Paigaldatud on piirkonna kaart Kui hea siin peatuda on, see on omaette küsimus. Teine küsimus on, miks ei võinud seda paigaldada Heimtali kiriku juurde mis veidi maad enne mööda vilksas? Eu kui juba peatuda, siis oleks sel mitu põhjust?



Kohati võis näha ikka juba päris kevadist pilti, teisal aga oli "ühel pool teed veel talv".


Ja kauguses paistsid mäed!


Võru.


Tartu - Misso bussi vast keeruline käiku panna, sest sõitjaid jääb ju teel aina vähemaks. Päev oli laupäev, Tartus tuli Tartu - Kambja - Maaritsa -  Saverna - Kanepi - Võru bussi alla 20 sõitja, enamus neist sõitsid Võruni. Võrust tuli aga Misso bussi 6 inimest peale minu, vaid üks neist sooviga sõita Vastseliinast kaugemale. Muidugi ei saaks Simple sõita oma suure bussiga nii kaugele. Nii tulebki ümber istuda. Ajad muidugi ei klapi, aga  pooletunnine vahe siiski enam-vähem, jõuab ka poest läbi käia. Kuid eks seegi ole omaette mõjurutega. Mida rohkem saab külastada suurema valikuga poodi, seda vähem maalesõitja külapoodi külastab. Eks nii ole ka tillukene oht isegi piletita maakonnaliikluses, ehk valitakse siis sagedamini vast poodiminekuks bussisõit kaugemale? Aga peab uskuma, et see mõju siiski suure ei ole.
Mõnelt Misso inimeselt ka küsisin, kuidas nemad bussiliiklusega rahul. Oldi rahul, aga oli ka neid, kelle jaoks siiski ühendus võiks olla tihedam.



Võru bussijaamast on tore, et on kaks tablood. Küll aga peaks olema suuremalt nende KOHAL kirjas, kumb saabuvad, kumb väljuvad ja seda ka inglise keeles.





Buss sõidab Võru bussijaamast edasi Jüri tänavat mööda ja loomulikult on peatusi ka linnas. Turu peatusest tuli peale veel 4 inimest.




Aga ei ole seda võimalust igal võrukal, et saaks kodu lähedal bussile. Õigemini lõunasuunal saab, aga muudel suundadel mitte. Ning seepärast tegingi Võrule ja Kagu ÜTK-le ettepaneku, et kõik muudes sõitvad bussid alustaks ikka peatusest BVõru 2 Bussijaam. Kus see asuma peaks? Seda otsustagu võrukad koostöös asjatundjatega. Nende päris asjatundjatega. Kes mõistavad, et oluline Kubija spaa, Kuperjanovi, Kose, Võru Jaam (see jaam, mis peaks taastuva rongiliikluse puhul toimima). Eks esmapilgul tundub parim peatuskoht olema siin, Kosel. Mitu peatust linnas, see juba omaette teema. Kui nii juhtub (loodame, et Võru linnaisadel rohkem nutti kui Põlva omadel), siis võib see koostöös piletita maakonnaliiklusega mõjutada ka kommertsliine. See on siis see, mida piletita süsteemi vastased kardavad - et kommertsvedajad kaovad veel rohkem ära. Mina aga "kardan", et see võiks mõjutada normaalse mõtlemise juures hoopis teistpidi - et kommertsvedajad saavad ka  äkitsi aru, et Tartusse jm sõitu peaks alustama siit! Ning lisavad liinile mõne protsendi pikkusest, s.t paar km. Kuid võidavad sellega, et inimesed saavad ja tahavad bussile tulla, mitte alati auto valida. Ja seda kinnitasid ka üsna mitmed Võru(maa) inimesed! Oleks muidugi huvitav teada mõnda tõsist vastuargumenti, miks see ei ole mõeldav, ei ole kasulik, ei saa seda teha jne?




Siinne ristmik Verijärve ääres aga mul ei unune. Tulin kord rattamatkal kõrvalteelt (pildidl vasakul) ja jätkasin peateel sõitu. Kraavis mootorratas ja juures politsei. Peatusin ja minult küsiti, et kas tahan ka niimoodi lõpetada? Muidugi ma ei tahtnud ja küsisin vastu, et kuidas seal kõrvalteelt tulles teada, et teisel pool teed algab kergliiklustee? Seda politseinik öelda ei osanud! Ei tea, kas nüüd on mingi märk, mis teavitab rattamatkajat?



Aga ilm oli ilus, tee hea ja sõit jätkus. Tõsi, bussis läks juba kevadiselt aina palavamaks! Tee pealt aga lisandus isegi mõni reisija või tuldi hoopis kellelegi vastugi.



Sellised vaated on kaunid!


Vastseliina kirik.



Vastseliina.





Mets?
Tuletan meelde, ma pole metsaraie vastu. Kuid see, mida aina rohkem näeb, paneb tõsiselt muretsema.



Viitka ja Horosuu vahel pöördus buss kõrvalteele. Mis tõi esile teised vaated. Kevadise laguneva tee, mis muidugi tavapärane. Mulle küll teadmata, kui palju need päris sula aegu liiklust mõjutavad. Peaksid suht head olema, sest näe, allpool näha, et siin isegi vist mingid ekstreemturistid haagissuvilatega metsas ööbimas? Isegi küttepuud all paremas nurgas valmis, ju siis toimuvad ka lõkkeõhtud? Eesti nokkija - kutsuda välisturiste erineval moel loodusturismi nautima?
Aga oli ka näha, kuidas siin metsa seeski püütakse elu alles hoida. Mine sa tea, peagi ehk ulatubki vaade kaugele ja ei oldagi metsas? Tsivilisatsioon jõuab kohale? Tahaks küll loota, et elu alles jääb!





Kõike aga ei saagi taasata, vahel on mõnel asjal lihtsalt aeg täis saanud. Ometi, kurvaks teevad sellised hetked ikka.


















Misso.


Kas bussiliiklus hea või halb, seda saavad juba kohalikud ise öelda.




Infokoht. Lisan siia aga ühe pildi Võrust.


Kas just nii, aga möödasõitjatele peab olema tagatud joogivesi. Veevõrgust või kaevust, infopunktis või poe juures, see juba iseasi. Kuid kindlasti seal, kus möödasõitjatel on põhjust peatumiseks. Vajalik on see ka selleks, et vähem kulutaksime aina uute ja uute (mürgiste ja keskkonnavaenulike) plastpudelite ostmisele!







Külapoel on vast lootust säilimisele, kui vähegi elab siin veel inimesi ja kui möödasõitjad peatuvad? Läheduses pidi olema ka söögikoht, mis küll talvel suletud. Jah, ega siia talvel vist ka turiste kuidagi meelitada ei õnnestugi? Kui just mitte kalapüügile rõhuda ja õpilaskodusse vm mingit suuremat turismiatraktsiooni ei looda. Aga oleks sel üldse mõtet? Isegi tartu jaoks see kaugel ja ega Tallinnast ammugi tulda, puhkepäevad selleks liiga lühikesed. Raske siia midagi välja mõelda....

Kuid kindlasti oleks ka siinkandis mõnevõrra abiks rongiliikluse taastaumine Võru raudteel. Kuigi ratastega tuleks sõita üle mägede, tuldaks raudteest lõuna poole kindlasti rohkem, kui rattaga lähemale saaks! 

Kas on veel lootust, et Missost saaks tugev asula? Kindlasti on, aga see pole lihtne. Esiteks peaks ikkagi läbisõitjaid meelitama siit kaudu sõitma kui tullakse näiteks Värska piirkonda. Lihtne kaart Setu Külavüüst seda ei tee, inimestel Lätist ja Venemaalt (Pihkvast) peab olema teada, et see tee on eriline!

Teiseks, et tööd jätkuks on vaja puitu, mida siit raiutakse, väärindataks siinsamas, käsitööst saekaatriteni, mitte ei peaks seda vedama laevadele või Emajõkke!





Järved on muidugi üks võimalus, millega saab kedagi meelitada. Aga eks seegi nõuaks mitmeid "kaasnevaid" asju, nagu mingidki toidukohad, mis peaks olema kohapärased, väga tasemel jne. Ning reklaam lätlastele, et sõidetaks näiteks Värskasse just Misso - Obinitsa kaudu. Ehk ka selle abil, et Kubija pakuks oma puhkajatele bussieksursioone ümbruskonnas, protseduuridevahelisel ajal, nii 4-5 tundi. Siinkohal oleneb palju protseduuriaegadest spaas, aga ka sellest, kas suudetaks kokku leppida (tasu) lõunasöögis mingis teele jäävas kohas!? Kõik spaakülastajad ju kindlasti ei osale, aga kui eelregistreerimisega (alates paketi tellimisest) selliseid asju välja pakutakse, võib ju ikka huvilisi olla!? Muidugi nõuab see kõik lisatööd ja vaeva, aga ega keegi seda meie eest ka ära tegema ei tule!
Kui aga peateemad on vaid katused, tualetid ja puit, siis sellega kaugele ei vea. Hea vähemalt, et kalaautogi üks kord nädalas liigub!





Siit paistab siis koolimaja. Need aina hääbuvad erinevais Eesti paigus ja midagi nende "täiteks" välja mõelda ei suudeta ega tahetagi....






Pulli järvest oleksin aga peaaegu mööda läinud! Siit vaadates näib nagu tegu oleks ehk põlluga! Kuid ilus muidugi.








Kiiruskaamera päikesepatareidega.



Welcome to Estonia või aastaringsed ilutulestikud? Ehk peaks leidma ikka võimaluse korrastada bussijaam, sulgeda see tõmbetuultele ja paigaldama laiemad pingid? Nii et kasvõi rattamatkajad saaks halva ilma korral puhkepausi pidada? 

Aga algab siis tagasitee Misso linnast, mis ei saanudki linnaks....








Kas ei ole kurb? Selle peaks müüma ehk 1 euroga võib olla SIIS keegi leiduks, kes tuleks ja teeks....


Kindlasti saaks ehk veidi rohkemat pakkuda ka rekajuhtidele kuskil teele jäävates kohtades ja samas nende puhul siis ka "teeröövlitena" matti võtta.








 On see mets või puupõld? Nii ja naa. Kas metsaomanikest ja miljarditehase pooldajatest paljud näevad õigesti, et tehase vastased tulevad nende õiguse kallale metsa majandada? Ei näe, eksivad, sest tehase vastased ei soovi, et NII PALJU metsa raiutaks, mitte et seda ei tohiks üldse majandada. Kas needsamad pooldajad näevad elurikkuse olulisust? Üldiselt mitte
Kumb on siis tähtsam, kas see, et keegi saaks egoistlikust tundest lähtuvalt teha mis tahavad ning kes teeks sedasama ülejäänud metsagagi või siis see, et meil jätkuks tarkust hoida alles miskit, mis on kõige olulisem?










Taas Vastseliinas. Oleks saanud siit bussiga Koidulasse, oleks ma tagasi sõitnud juba sedakaudu. Paraku, ametnikud pole veel (kirjade peale) isegi "ärganud". ja kui ongi, siis esimesed reaktsioonid on pigem  tõrjuvad. Kindel pauk!


Piusa jõgi.






Maanteedel leidub aga igal pool lolle, kes möödasõiduga kannatada ei suuda.....






Tagasiteel siis tundsingi rohkem loogikat selles, et teised ei ole "vähemvõrdsed", et ehk on vägagi mõttekas maakonnaliinide (avalikud liinid) siit alustamine, seda enam, et linnaliin Võrus on nagu on! Seda tunnet kinnistasid....



....Kuperjanovi....


.... ja ülesõidukoht, mis tähendab ikkagi rongiliiklust aga ka mitme lõunasse suunduva tee ristumiskohta, samuti peatusena sobivaimat kohta Kubija spaasse minemiseks.





Tagasi Võrus. Et ilm oli nii nauditav, siis ümberistumisega ma ei kiirustanud, vaid jalutasin natuke ka linna peal. Ka sellepärast, et bussijaamas pole ju kohvikut ja poest ostetud Eesti Pagari mingi pikuke singi ja juustuga (kus sinki ja juustu imevähe) ju meest ei toida!




Hästi näha pole, aga kui tankla juures on ka kebabi söögikoht, on asi hea! Tõsi küll, pole ööpäevaringselt avatud. Ehk on aga piisavalt ruumi ka rekadele ja nende juhtidele vajalikke teenuseid?


Kui mõelda Pulli järve paksule lumekattele ja siinsele pildile, siis ega ma tea, kas ikka on kevad. Kuid linnukesed küll juba laulsid!


Nagu eespool mainisin, peaks info olema ikka mõtetstatud kohas! Ehk siis ka siin lisaks väike parkla.







Jälle üks, kellele pole mõistusega kõik korras? Ei olnud tegu küll kõige "napikamaga", aga kas peab selleni ikka püüdlema?


Aga silm punnis ootasin seda kohta, mis varasematelgi kordadel silma puutunud. Sobib näidiseksemplariks sellest, kuidas saab üks teeäärne müügikoht olla niiiii ebamugav ja ka ohtlik kui üldse saab. Peatumine häirib teiste liiklemist, autoga hoovist väljasõit sinna sõites ääretult ebamugav, kui märkad silte, pole enam võimalust peatuda jne jne. Kui tegu on tõsise müüjaga, siis peaks Maanteeamet küll kaaluma siia jupikese lisaraja ja peatumiskoha ehitamist. Nagunii on selliseid vaja ja miks ei võiks siis riik MÄRGATA INIMEST-MAKSUMAKSJAT!? Vähe sellest, km enne peaks mõlemas suunas siis koos parkla märgiga olema ka talukauba märk, mis meil ju juba olemas!? Vastutasuks võiks näiteks kokku leppida, et müüja tekitab ka (aastaringse?) võimaluse vabalt joogivett saada?


Kambja.




Väga kiiret ei ole, aga Tartu laienemisele mõeldes jm, peaks siiski alustama arutelusid siinse piirkonna rongiliikluse üle. Motrisside ehk rööbasbussida vajaduse ja sobivuse kohta on mu arvamused kõikunud siia-sinna. Aga ometi, kas keegi saan täie kindlusega öelda, et hõreda liiklusega raudteel ei ole mõtet nende liiklemisel Tartu lähiümbruses ja seega ka peatused teha just nende jaoks ning need veaks ka reisijaid rongidele ette ja vastupidi?

Ning kus siin ikkagi tagada ümberistumisi bussidele? Muidugi eeldab see ka rongiliikluse tihenemist.



Peatus ka siia, viadukti lähistele? Töökohadki ju kõikjal laiali ning kui tahta, et inimesed võimalikult palju autodest ühistransporti, peab selle nimel ka vaeva nägema? Pidavat ju eesmärk olema?






Tartus aga mõistad, kui palju siin söögikohti, kokku ja meistreid ning samal ajal on kohti, kus pole (talvel) mõhkugi! Aga vaja oleks, koos muu taristu arendamise ja arenemisega


Natuke ka pilte Tartu linnatranspordist. 






Kevadekuulutajad ehk lillemüüjad.





Siin siis tohivad autod peatuda?


Algul arvasin, et reisiraamatukogu ikka veel pole! Aga siis avastasin, et UNESCO kirjanduspealinn on asja ära teinud!?



Ja püttide asemel peaks olema juba bussid?



Inglise keelt pole ka veel ikka?



Kaubarongide seismine Tartus pole ka ikka veel kadunud?


Ja ekraan on, aga info nadi ning teisel perroonil ja bussipeatuste juures pole neid ikka!


Mis see nüüd siis? On tekkimas reisijatele parkla poolelt oma ligipääs?


Pöördsild, juba auruvedurite ajast.


Ja tagasi Tallinnas.....

4 comments:

  1. Oli aeg, millal oli käigus kiirbussiliin nr.75 Tallinn - Tartu - Võru - Misso. Missos oli ka Leningrad - Riia bussil peatus, ning ka Pihkva - Riia buss peatus seal kaks korda mõlemas suunas sõites.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oli oli ja oli ka hiljaaegu Vastseliina- Tallinn, mida nüüd enam pole:(

      Delete
    2. Vastseliinast saab Tallinna Võru ja ka Koidula kaudu. Aga ikka siis kui ajad ka klapivad. Ja Vastseliina - Võru busse siiski on üksjagu. Suurt bussi sinna saata pole vast mõtet

      Delete
  2. Tänud.

    Huvitav, kas praegu ka Peterburi - Riia buss siit läbi sõidab?

    ReplyDelete