Blog Archive

Tuesday, May 15, 2018

Arp Müllerit ja teisi järelkuulates.


Ootan nüüd, kui Reprteritunni kordus läbi saab, et siis kuulata ära kogu saade. Huvitav oleks näha, kui palju teistest ajakirjanikest paremini Arp Müller suudab teemat käsitleda! Seni aga juba üleval ERR-i uudislugu Andres Metsojaga. Nimi ja IRL ütlevad juba ära, et sealt midagi tõsiseltvõetavat ei tule. IRL ju vastaste eestvedaja, ilma argumentideta niisama mulli puhudes. Metsoja ju Pärnust ja aitas usinasti kaasa rongiliikluse lõpetamisele. Pärnust, kus tema maavanemaks oleku ajal ei suudetud busse rongidega ühildada. See on piisav, et aru saada - Metsojast tuleb vaid visinal õhku...


  Riigikogu Isamaa ja Res Publica Liidu (IRL) fraktsiooni liige Andres Metsoja pakkus Vikerraadio saates "Reporteritund" välja, et ühistranspordiseadust tuleks muuta ja algatada üleüldine debatt ühistranspordi küsimuses. Ühistranspordi korralduse üle peaks tema sõnul otsustama aga valitsus, mitte minister.
"See diskussioon tuleb siis parlamendi saali tuua, kui valitsuses sellega hakkama ei saada," ütles Metsoja saates.
"Selleks riigikogu saalis tuleb algatada eelnõu. Kindlasti see eelnõu peab olema ühistranspordiga seotud ühistranspordiseaduse muutmise eelnõu ja tuleb see debatt algatada," rääkis Metsoja.
Huvitav, et sellised huumorimehed püüavad näidata ennast Eesti elu edendajatena? Üks kõige olulisemaid omadusi inimeste juures on oskus vigu tunnistada. Ei mõista vigu täna, homme, siis ülehomme juba ehk peaks mõistma, mitte jätkama sama juttu ikka edasi ja edasi? Muide, üldiselt võib nõus olla, et  Riigikogus peakski debatid toimuma. Aga kuhu me nendega jõuame? Kui Metsoja pole suutnud Pärnumaal debatte aastate jooksul tekitada, siis miks peaks arvama, et teda üldse DEBATT huvitab? Pärnu rongiliikluse lõpetamise puhul ta ju debatte ei teinud?


No nii. Kuidas veab teemat Arp Müller!? Algatuseks jutt ikka sellest, kuidas maainimesed vajavad tihedamat liiklust ja sobivamaid liine, sest nii väidavad kriitikud. Jutt iseenesest õige. Asja "veab" IRL ja nii väidavadki kriitikud, et piletita ÜT ei aita.  Saate algus on sissejuhatus sellest, kuidas asja siiani käsitletud. Millest aga üldse ei räägita (ja huvitav nüüd kuulata, kas siin siiski), on see, et suur osa neist (ka IRL-i taustaga kriitikutest on ise viimaste aastategi jooksul teinud suure osa asjust valesti. Nimelt, raha pole suudetud kokku hoida liinide ümberkorraldamise moel ning kui siiski, siis vaid liinide sulgemise abil. Kui ISE oma tööga hakkama ei saa, siis SELLISTE kriitikute juttu ei tohi üldse tõsiselt võtta! Oleks asju tehtud nagu vaja, olnuks PIDEVALT olnud võimalik mingeid liine (ümberistumiste toel) koomale tõmmata, aga KOKKUHOITUD raha eest tihendadagi liine! Ning veel üks väga oluline nüanss - sageli on osa liine tühjad ühes suunas ja selle asemel oleks pidanud analüüsima ja kasutama võimalusi suunata sobivamal ajal busse mitte kaugemasse külasse võsa vahele, vaid järgmise keskuseni. Sest siis tekkinuks liinidel lisaks mõlema keskuse lähiümbruse sõitjatele ka kahe keskuse vahelisis sõitjaid ehk siis täituvus paranenuks. ja loomulikult, maakonnaliinid paljudes linnades vajavad peatusi läbi kogu linna (Viljandi, Pärnu, Põlva, Võru, Rapla jt). Kuid liinid on põhimõttelt nagu aastakümneid tagasi...
Ja kui nüüd Arp Müller toob esile, et Simsoni "vimka" sunnib asjaga kaasa minema, siis põhjuseks sellisele käitumisele ongi nende "kriitikute" äärmiselt ebaprofessionaalne ja ebamajanduslik käitumine.

Kirke Williamson -
Validaatorite projekt on kestnud juba aasta ja validaatorid on üldiselt olemas. Järelikult pole päris õige ka see kriitika, et asjaga pole tegeletud. Liinivõrgu tihendamiseks on ette nähtud 3,3 milj. Mülleri sõnul olla aga kriitikud jällegi väitnud, et see raha kulub ära kütusehinna tõusuks jm. Aga kas räägitakse ka sellest, et validaatorite süsteem peaks olema vähemkulukam, seega peaks kulusid ka säästetama? Või mitte? Muidugi võinuks valida veelgi lihtsama ja odavama süsteemi.
3,3 miljonist peaks Willamsoni sõnul (keskm hinnaga 93 senti km) "päris mitu km" ja kütusehinna tõus kaetakse ära ÜT hinnaindeks ja see on 13,6 miljoni kompensatsiooni sees. Kas ühe sõidu asemel külas päevas saab rohkem sõita? Selle peaks ikka ära tegema kohalik ÜTK ja KOV-id. Sest ka tema ütleb, et KOV-id " TEAVAD KÕIGE PAREMINI, KUIDAS BUSSE VAJATAKSE! Tegelikkuses suurim mure ongi selles, et EI TEAT! Just nimelt asjatundmatuse ja reaalse ettekujutuse puudumise tõttu!!

 Üks ütlus on aga väga hea: VAJADUSEL VÕTKE KOGU PUSLE LAHTI, KUI LIINIVÕRK EI TOIMI JA PANGE KOKKU NII, KUIDAS VÕIKS TOIMIDA!

Andrus Umboja (RE), Jõelähtme vallavanem ja Harju ÜTK juhatuse esimees:
Harju ÜTK ei toeta uut süsteemi, kuid Läänemaal siiski rakendab. Umboja ütleb, et Harjumaa piirkond on erinev ja sellest 40% on kommertsvedu ning suur osa on rongiliiklusel, umbes 3,4 milj reisimist aastas. Muidugi läheb jutt ebavõrdsusele ja sellele, et suur osa harjukatest peaks ikkagi maksma. Aga mis on Umblejal probleemiks, et ta ei saa aru piletita ÜT põhimõttest? Et see on mõeldud ääremaa, hajaasustuse jmt ÜT elushoidmiseks, mitte ei ole puhtakujuliselt KÕIKIDE liinide (inimeste) sõidu kinnimaksmiseks? Mülleri sõnul olla Jõgisoo hinnangul Harjumaa tasuta süsteemi kulu 15, kommertsliinide asendamise puhul lausa 20 miljonit. Huvitav, kui kommertsliine on 40%, siis kuidas selle võimalik "ülevõtmine" nii vähe kulusid suurendab? Omajagu huvitav on ka see, et Umbleja häälest kostva rahuolematuse tooni põhjuseks võiks olla rahasummade kohta info puudumine. Tema ootaks, et öeldakse, kui palju antakse ja nemad vastaks siis, kui palju selle eest midagi muuta saab. Ministeerium aga ootab, et ÜTK esitaks taotluse. Kas siis Umbleja arvates ei pea ÜTK ise üldse enne teemaga tegelema? Pagan sest aru saab...

Müller Williamsonilt. Kui pooleks aastaks antakse Eesti peale 13 miljonit, siis millest need käärid? S.t. Harjumaa soov saada 15 milj. Williamson - leida juurde 20 milj liinikm, see olevat müstika! Pigem võiks liinimaht kasvama vaid 20%. Praegu on liinikilomeetreid Harjumaal vaid 6 milj. Kas siinkohal RE+IRL poliitikud viskavad õhku laest võetud numbreid nagu visati ka Haapsalu raudtee ülalpidamiskulude puhul?

Umbleja - seal, kus on kõrvuti kommerts- ja piletita liinid, siis esimesed surevad välja. Pidevalt korrutatav mantra, aga täpsemalt, MIILISED LIINID? Kus on sellised kõrvuti sõitmised, kus mõju on oluline? Teine mantra, kõrvuti sõidavad rongid ja bussid, rahvas lahkun rongidest bussidele! MILLISTEL LIINIDEL? MILLISE ANALÜÜSI ALUSEL? MIKS EI TULE VASTUSEID?
Saku, Aegviidu ja Keila rongid ja bussi on erinevad. Keila doteeritavad liinid EI DUBLEERI ronge! Sakus sellised liinid põhimõtteliselt puuduvad. Ka Aegviidu suunal. Miks Müller SELLE kohta ei küsi? Umbleja "kontorust".

Vahele küsiks Umblejalt, kus on Jõelähtmelt bussiliinid Arukülasse või Raasikule, kus siis teatud aegadel saaks korraga sõita KAHELE POOLE!? Miks sisuliselt puudub enda kodul ÜT Tartu suunal? Miks keskendutakse vaid Tallinna "põhjani" kulgevatele liinidele, selle asemel, et hoopis kohati liine optimeerida? Jõelähtmelt (Loksalt) Tallinna (JUST BALTI JAAMANI) on ülitihe bussiliiklus ja kas tõesti "asjatundjad" tahavad väita, et kõik bussid on pilgeni täis? Ja ei piisa sellest, et osa sõidaks vaid Ülemisteni? Ning seega on õigustatud tohutu liinikilometraazh? Ma mõistan, et Reformierakond ei oska raha lugeda ega kokku hoida. Aga ehk siis ei roniks kriitikuks kui enda kodulävel on asjad korrast ära?

Umbleja räägib, et kõik "koosneb erinevatest tahkudest" ja ÜTK-s vaadatakse kõike tervikuna, kuid mitte Maanteeametis. Kõvad mehed! Ainult et oma tööga kuidagi hakkama ei saa. Ja keegi ei oska ette näha mis juhtuma hakkab, ning et "on tulnud signaale kommertsvedajatelt, et kui asi käivitub pannakse oma liinid kinni. Kas keegi tõsimeeli eeldab, et nad selliseid ähvardusi letti ei löö? Muidugi löövad. Aga jällegi... kus täpsemalt tasuta liinid hakkavad segama kommertsliine? Miks SELLEST ikka ei räägita?

Andres Metsoja (Pärnu eksmaavanem, IRL):
"ÜTK-d peavad olema need, kes võtavad vastutuse ja otsustavad jätkusuutliku ÜT koha pealt ning integreeriks sellesse võrku ka õpilasliine! 
TULE TAEVAS APPI! MIDA TE PÄRNUMAAL SIIANI INTEGREERINUD OLETE? Isegi Pärnu rongi asemele pakute Lelleni vaid ÜHE bussi päevas ja kogu Pärnumaal pole aastaid suutnud busse ja ronge integreerida???
IRL-i fraktsioonis tekkis ka hommikul küsimus võrdsusest ning sellest, et KOV-id peavad liine kinni maksma, bla-bla-bla...

Simson:
Määrus annab kolm erinevat võimalust edaspidiseks. Ja kõik maakonnad saavad raha ka liinide tihendamiseks. 3,3 milj liinikilomeetrit juurde - see on sama suurusjärk, kui palju on LIINIKILOMEETREID EESTI PEALE KOKKU LISANDUNUD VIIMASE 14 AASTA JOOKSUL!!! Uskumatu!
Simson selgitas ka fraktsioonis, et seni on õpilaste eest maksnud KOV-id. Ja Tallinn kulutab 1,38 õpilaste sõitude kuluks. 

Metsoja Mülleri küsimusele, kus on kompromissi koht, vastas Metsoja, et õpilased ja pensionärid saaks kõikjal tasuta, teistele piletind. Ja pädevus on KOV-idel Kui nad lepivad kokku naabritega, siis õpilased saavad ka naabrite juures tasuta sõita.  Aga kohapeal peaks otsustama KOV-id.
On erinevaid kohtumisi, Ossinovski, Seederi jt-ga. (Märkus: Ossinovski, kaua kaalud ideed, et rongides olekas 50% soodustus peredele? INIMESE EEST!?). Simson ütleb, et raha on olemas piletita sõiduks kõigi jaoks. Maal on probleem, et bussid tühjad, "kuldsetes ringides" aga nii täis, et kardetakse, et inimesed ei hakka bussidesse ära mahtuma! No tore ju? Saavad bussiliinid mõttekamaks! Simson mainib ka seda, et sellest rahast linnatransporti toetada ei saa. Aga äkki saab linnatranspordi kulusid hoopis vähendada? Juhul kui (osagi) maakonnaliine LÄBIVAD LINNA!?
Ebavõrdsus, näiteks Saue inimestele, kes peavad igati maksma, aga sakukad saavad sõita tasuta! Simsoni vastusest tuleb aga välja, et pikki aastaid ei ole sinna avalikke liine üldse olnudki ja Harju ÜTK tekitab ISE segadust, tehes Sakku taotluse avalike liinide avamiseks!? Et siis kui demagoogia ei taha õnnestuda, tuleb sellele luua alus, et siis süüdistada ministrit! Sellist ülbust pole küll kohanud!

Umboja:
Küsimusele, kas tekivad ka Saue tasuta bussid, et "nii lihtne see ei ole". Aga kas peakski? Ja kui Umbleja arvates ei sõidetaks ka sealt enam rongiga, siis rongiliikluse eelisarendamist silmas pidades pole see õige. Ja et "seal, kus on olemas rong, sõidetaks ikka rongiga". Peab vaatama kompleksselt. Räägib midagi selles võtmes ka Tallinnast, aga jutt on nii segane, et.... jätkabki samas vaimus...
Aga ehk veel kord, ehk saaks aru, et piletita ÜT on mõeldud hajaasustuse jm jaoks ning selleks, et tegu on KOMMERTSLIINIDELE etteveoga suures osas. Miks Harju ÜTK selles suunas TÖÖD EI TEE!? Simson räägib, et Tallinn on teinud kõva teed ja need, kes Tallinna sissekirjutusega kasutavad ronge, lähtuvad sageli just SOODSAMAST võimalusest. Miks me paneme raha üldse nii palju raha ühistranspordile. Ning selleks, et meil on kohustus et aastal 2030 kulutame transpordile sama vähe fossiilset kütust nagu 2012. Aga igal aastal on lisandunud 5% autosid. Kohustuse täitmiseks saab valid, kas keskenduda ÜT-le või säästvamatele autodele. Siit peab iga kriitik ja asjatundja järeldused tegema. Ning, et me "keskendume hajasustusega piirkondade ÜT säilitamisel"! Huvitav, mina saan aru, aga need "eksperdid" ei saa aru?

Müller: Kas on tehtud uuringuid, kui palju väheneb CO, autokasutus jms? Simson: kindlasti ja tehakse ka edaspidi. Ning senine piletimüügisüsteem oli tagasiside suhtes pigem tagasihoidlik ja seetõttu pole ka piisavat ülevaadet, uus süsteem annab. Maanteeamet pidi tegelema monitooringuga. Küsimusele, kui palju peaks vähenema autokasutus, selgitas Simson, et autode arvu kasv peab vähenema ja ka suunama inimesi ÜT-i.

Metsoja:
Suunistega pole midagi peale hakata, sest "kui tervikust aru ei saa, ja kuigi detailidest on tore rääkida, siis kõlama peaks see tervikuna, aga alates dirigendist kuni lauljana kokku ei kõla, siis see on probleem". Simsoni sõnul vahetaks IRL oma sõnu nagu pesu, aga IRL olla ikka vandel seisukohtadel. Pean teist korda ütlema: tule taevas appi! Hr Metsoja, kuidas kõlas viimastel aastatel Pärnumaa ÜT sümfoonia? Kui maavanem ja ametnikud rohkem kakofooniaga tegelesid? Muidugi jätkabki Metsoja, et asi tuleb viia Riigikokku, kui valitsus hakkama ei saa. Äkki on PROBLEEMIKS IRL-i OLEK VALITSUSES? Sest tänu sellistele ei saagi asjad areneda? Et siis rahaga ei tohiks teha lollusi? Miks küll ise püüate lollustega pidevalt JÄTKATA? Ah et pole mõtet anda lubadusi, et kõikides maakondades saab teha piletita ÜT? Aga saab ju?
Bla-bla-bla

Raul Kudre (Setomaa vallavanem):
Mülleri küsimusele, mis kallutas hääletama poolt, vastas Kudre, et üldkoosolek kohapeal arutas teemat ja sellisest määrusest tulenevalt ei ole mõtet OMA raha eest bussiliine üleval hoida. Puhtalt pragmaatilisel põhjusel.  Järgnesid arutlused, mis võib juhtuda kommertsliinidega ja head näited on nende kõrvuti toimimine ning jõuti järeldusele, et olukorda peab väga hoolega jälgima. ja juhul kui mõni liin kaob, siis tuleb need asendada. Küll ei maininud Kudre samuti liinide kohatist sidumist rongidega ja samas ka liinikilometraazhi vähendamisega
Kohalolnud MNT esindaja lubas, et raha on olemas ja liine ei tihendata seal, kus on vaid üks sõitja jne. Plaanis on piiriäärselt ühendada valla erinevad otsad. Müller ütleb, et Obinitsast Värskasse saab, aga tagasi mitte, aga Kudre sõnutsi peaks asjad paremaks minema ja liine ning liikumisvõimalusi lisanduma. Ehk et asjad PEAVAD MINEMA PAREMAKS! Väga loogiline! Loodetavasti prioriteediks saabki rongidega sidumine ja liinikilometraazhi optimeerimine.

Aga ma kardan et need kriitikud ja "eksperdid", kes seni aru ei saanud ega tahtnudki saada, ei saa ka edaspidi. Seega tuleb kohati ametnikud välja vahetada ja koolitada neid kaasaegsetest lahendustest arusaamise suunas!

Mülleril on aga tunne, et sel teemal saab tulevikus veel rääkida! Peabki, kuni need, kes asjast aru ei saa, hakkavad midagi taipama! Ja peab rääkima ka sellest, millest kirjutan ja sellest, miks siiamaani "sümfoonia ei kõla". Metsoja, Umbleja, Partsi, Michali, Kärpuki, Jõgisoo, Taro jpt tegematajätmiste tõttu.




No comments:

Post a Comment