Blog Archive

Monday, May 7, 2018

"Postimees" parem kui "Eesti Päevaleht"? Võiks mõlemad lugemata jätta....


Allpool lugu oli mul juba valmis, kui avastasin hiljutisest "Harju Elust" väga huvitava lõigu:

 Jõgisoo hinnangul on ministri otsus selles mõttes hea, et ei sunni tormama ega kiirustatud otsuseid tegema, vaid lubab rahulikult analüüsida, milline on ühe või teise variandi mõju.

Pajatab siis nii Harju ÜTK juht Vello Jõgisoo. See on ääretult hea näide sõnade ja tegude lahkuminekust! Pole mingit analüüsi, vaid jätkub hädaldamine igas ajakirjaniku ees, selle asemel, et tööd teha!

*************************

Tuleb välja, et osa ÜTK-de (IRL-i toel?) vastuseis piletita ühistranspordile ei olegi nii hirmutav, kui võis karta? Hetkeseisuga on majandusminister Kadri Simson ja ka Maanteeameti peadirektor Priit Sauk leidnud mooduse, kuidas asi leiaks sellise lahenduse, millist me vajame. Mis sest, et "Postimehe" arvates INIMESED VAJAVAD MIDAGI MUUD!


Juhtkirjas olev viide juhatab aga vana looni, autoriks Oliver Kund. Ju siis "Postimees" on üks osa sellest Eestimaast, kus ei osata asjadest õppida.


Eks selline tase olegi see, mis ei luba meil arengus kiiremini edasi minna. Olles nüüdseks juba mitte aastaid vaid aastakümneid ÜT süsteemiga kokku puutunud ja seda sisuliselt igast küljest "lahanud", ei saa ma kuidagi olla nõus juhtkirjas öelduga, et Siiani ei ole Eestis kuulda olnud eksperti, kes ütleks, et tasuta ühistransport on hea mõte. Nii mõnelgi teemat puudutaval nõupidamisel on Simson jäänud asjatundjate vastu vähemusse. Väga lihtsal põhjusel - sest tunnen seda süsteemi juba vägagi hästi! Aga muidugi on selge, et kui nii "Postimees" kui "Eesti Päevaleht" on "suunatud" võitlema millegi vastu, siis nad seda ka teevadki. Ja nad sulgevad silmad ning kõrvad ning seetõttu ei näe ega kuulegi! Huvitav oleks muidugi samas teada, millistest asjatundjatest juhtkirjas kirjutatakse? Ma ei tahaks uskuda, et Luts, Zirnask, Langebraun või mõni teine oleks neil nõupidamistel osalenud! Kui aga silmas peetakse Jõgisood, Kärpuki või mõnda teist ÜTK juhti, siis "Postimehe" värsked lood näitavad hoopis ära, kui vähe nad ise aru saavad, kes või mis on asjatundja! Muidugi on kahju, et Hannes Luts, kellest võinuks tulla Eesti vaieldamatult parim ÜT asjatundja, on nüüdseks kuidagi "ära vajunud". On temalt olnud ju ülihäid artikleid, eriti ÜT tehnilisema poole pealt, kuid piletita ÜT puhul on ta jäänud vanasse kinni. Kus on lahendused? "Postimehele" annab see näiliselt justkui trumbid kätte, aga paraku on need vaid klibud, millega mängus võitu ei tule! Et mõista täpsemalt, kuivõrd on tal õigus või mitte, tuleb kõigepealt selgeks teha, MIS ON PILETITA ÜT EESMÄRK! Selleks on eelkõige ääremaa ja hajaasustusega piirkondade ÜT säilitamine, efektiivsemaks muutmine ja liinivõrgu parandamine! Mis lisaks kõigele muule tooks ka rohkem reisijaid rongidele ja kommertsbussidele. Seega ei saa siin mingist ebavõrdusest rääkidagi. Kasvõi juba seetõttu, et mainitud rongipiirkondades on liiklus sageli nii hea, et neist eemale jäävate kohtade inimesed on surutud ebavõrdsesse seisu. Ja väga suures osas on selles süüdi need, kes siiani on liinivõrguga tegelenud - Jõgisoo, Kärpuk jt.

"Postimees" paneb uuesti Oliver Kundi tanki!


Lugu on üpris hästi kirjutatud ja võib isegi kelleltki pisara välja meelitada! 

"Kuigi igaüks pidi saama piletihinna üle ise otsustada, on tingimused niisugused, et tegelikult valikuvõimalust ei olegi", ütleb Jõgisoo. Ta pole ainus. Sama pettunud on tema Pärnumaa ametivend Andrus Kärpuk, kes ei välista nüüd, et nende ilus plaan on lastud allavett"!

Vat niiviisi. See vastuseis olla olnud ILUS plaan! Võtab ju silma märjaks, kui nägu vastu tuult keerata? Milline on aga tegelikkus?

"Pärnu maaomavalitsustel oleks nii vabanenud raha, mida tuleb praegu maksta õpilaste tasuta bussisõidu eest, selle raha oleks nad andnud (Pärnu) linnale. Pärnu plaani järgi saanuks samadel tingimustel ja sama piletitega bussiga sõita nii maal kui linnas...."!

No aga kes teil keelab nii talitada? Simson ütlebki siin loos, et ka praegu võivad KOV-id suunata tasuta sõidu kulu linna transporti. Sõit maakonnaliinidel saaks priiks ja riik tasub kulud. Mis siin siis nüüd inetut on? INETU olnuks hoopis see, kui kõik ÜTK-d teekski oma plaanide järgi asju ja nii ei saaks ühe maakonna inimesed kohati mujal piletita sõita, üldise süsteemi puhul oleks aga sõit piletita võimalik ÜLE EESTI! Kui "ilus" plaan nägi ette, et pensionärid saaks maakonnas tasuta sõita, siis miks nad ei võiks minna oma lastelastele külla või hoopis arsti juurde üle maakonnapiiride, pileti eest maksmata?

Helir-Valdor Seeder on aga vist siiski midagi õppinud. Ta sisuliselt vaikib hetkel. Vaikimine tundub hetkel kindlasti kullana!  Muide, huvitaval kombel ei ole üheski loos juttu enam piletita ÜT kõige suuremast vastasest!? Kas sellepärast, et .... ta lahkub IRL-ist? Aga küllap siis Seeder uurib allesjäänud võitluskaaslastega kuidas saaks Simsonile paar torpeedot teele panna! Olles valitsuses, kes peaks Eesti elu edendama....

Kurb, väga kurb!

Samas lehes siis annab intervjuu ka Priit Sauk.Eks selleski loos on ridade vahel üpris palju lugemist. Olulisim on aga üks number, mille ta välja toob. KOV-ide osalus maakondliku ühistranspordi kulude katmisel on 3 miljonit eurot! Pole paha!? Igal juhul on Järeldus õige - "....neil on võita oluliselt rohkem, EELKÕIGE SÕITJATEL"! 

Selle loo lõpetuseks võib öelda, et kui sageli tuuakse teemaks vilets liinivõrk, siis kordan, selles on suurim süü aastate jooksul just nende tegelaste kaelal, kes pole vaevunud süsteemi piisavalt heaks muutma!

Aga kas siis "Eesti Päevalehes" asjalikum pilt?


Üks mu lemmikpilte. Klooga Jaam. Päevas peatus üks buss.....



Kuidas võtta! Tundub, et see juhtkiri on "vängemgi"!? Aga muidugi mitte asjalikkuse mõttes. Sest ka see ajaleht ei ole siiani tahtnud ISE teadagi, miks on nii: Kuid väga palju on neid, kellel pole Simsoni transpordist mingit kasu – nende kodu lähedalt möödub buss harva või üldse mitte või kasutavad nad asjaajamiseks sellist bussi või rongi, mille sõidukulu ei taha minister kinni maksta.Seda arvestades on imelik Simsoni määruse nõue, et ühistranspordikeskused peavad tasuta sõidu pakkumisest loobumist maanteeametile põhjendama. Tervemõistuslik oleks nõuda põhjendust hoopis siis, kui ühistranspordikeskus tahab Simsoni plaani rakendada ega otsi maaelanike liikumisvõimaluste parandamiseks efektiivsemaid lahendusi.
Kui Simson tahab ühistranspordi kaudu sotsiaalpoliitikat ajada, kas poleks siis targem eraldada maaelanikele personaalne transporditoetus, mida nad saaksid sõitmiseks kasutada nii, nagu neil on vaja, mitte mingeid raskesti arusaadavaid ametkondlikke piire arvestades? Kui Simson tahab maaelanike tööl käimise kulusid vähendada, kas poleks siis targem luua tööandjatele lihtsamad ja soodsamad tingimused töötajatele transpordi pakkumiseks?


Äkki ikka võtaks kätte ja uuriks, miks meie ametnikud on nii saamatud? Teadmatusest või hoopis tahtlikult? Millisest TERVEMÕISTUSLIKKUSEST siin juhtkirjas räägitakse? Kus on see tervemõistuslikus "Eesti Päevalehes"? Kas personaalne transporditoetus ei nõua omakorda lisakulusid igasuguse ametnikkonna ja bürokraatia tarbeks? Misametkondlikest piiridest siin jahutakse? Miks peaks eelistama töötajate transporti bussidele, millega saaksid ka TEISED sõita? Ja miks ei kirjuta ajaleht sellest, et Tsirguliinastki veetakse töötajaid Võrru, aga seda ei tee liinibuss?

Ometi on "Eesti Päevalehes" vähemalt ÜKS õige märkus: Kui Simson tahab vähendada keskkonnamõju ja teede koormust, kas ei annaks siis suurima efekti see, kui Tallinna ühistransport oleks tasuta kõigile, mitte üksnes Tallinna elanikele?

Jah, seda peaks KE kindlasti tegema ja kohe! 

 Nende küsimustega tegelemine nõuaks Simsonilt oma „silotornist” väljumist. Seni ei ole ta ministriametis kahjuks arenemisvõimet demonstreerinud. Selle asemel ehitab ta monumenti halvale poliitikale ja teeb ise kõiki vigu, mida eelmise valitsuse tööstiilile ette heitis.

Siingi võib väikene tõetera peituda. Kuigi arenemisvõimetud on ikkagi olnud Partsi ja Michali "jäänukid" - ametnikud! Ja just neid vigu püüabki Simson parandada, kuigi väga raske on teha seda ajast mahajäänud ametnikega!


Peab ütlema, et need kandid on sageli õnnega koos, kus liiklusgraafik sama, mis 1971. aastal! Aga omajagu tõde siin inimeste jutus on, nagu seesamanegi, et kui buss sõidab, siis peaks sõitma vähemalt 3 korda päevas. Hommikune minek ja alles õhtul tagasisaamine on halvimaid variante. Veel halvem on vaid see, kui N lähed ja R tuled...
Bussijuht Aarel paljuski õigus. Kuigi oleneb kohtadest, ka noored sõidavad üpris sageli. Ning loomulikult, piletita sõit annab võimalusi juurde!
Priit Värk veidi eksitab, sest on küll võimalik raha kasutada ka liinivõrgu parandamiseks. Aga selle tegemise parim tulemus saabki olla vaid koos tasuta sõiduga! Kuid ühe väga oluise asja toob Priit Värk siiski välja - piletitulu on väga paljudes maakondades üliväike!
Küll aga kipub ajaleht jätma asjadest vale muljet. Nt Kärusse ei sõida buss üks kord päevas, vaid natuke rohkem. Peaks olema ikka täpsem ja ütlema, millisest kohast sõidab vaid üks buss! Aga vaataks natuke Käru busse? Puhkepäeviti ei ole sealt tõesti mitte ühtegi bussi! Tööpäeviti üks sõidab varahommikul Türile. Äkki sooviks keegi vahepeatustest sõites istuda Türil Tallinna rongile? Tallinna rong väljub 7.13, buss saabub 7.15. Järgmine buss on juba rongiga seotud nii Lelles kui Raplas, kuid segadusttekitavalt peatub see .... Rapla Jaama peatuses. Tegelikkuses ei ole see raudteejaam, vaid hoopis jaama tee ots! Aastaid juba ei suudeta busse Jaama viia ega peatuseid ümber nimetada!
Järgmiselt bussilt saavad vahepealsete kantide inimesed taas Lelle jaamas rongile istuda. Ka kolmapäeviti lõunaselt bussilt. Aga viimaselt bussilt, peale kl 15 tuleb juba Raplas ümber istuda ning üksjagu oodata.
Küll aga on probleem vastassuunas sõiduga. Busse Lellest (Raplast) on vähe ja rongidelt neile ümber istuda ei saa üldse. Viimane buss tagasi sõidab peale kl 14, Rapla jaama teeotsas on see 14.13, rong saabub 14.09... Nii et, välejalad ehk jõuavad, teised peavad naabrimehele lootma!? MIKS ei suudetud asju mõista Rapla MV ja miks ei ole Jõgisoo&Harju ÜTK suutnud veel mitte midagi ära teha? Simson süüdi?

Muide, enamus neist bussidest sõidab ka läbi Paluküla. Kas tõesti ei saada aru, et vahel oleks ka neid, kes ehk ÜT sinna sõidaks? Paluküla Hiiemäe terviserajale?

Nii et kui te jätsite "Postimehe" ja "Eesti Päevalehe" ostmata või neile tasuliste artiklite eest maksmata, siis olete ehk õnnega koos. Sest maksad või saad tasuta, ikka saad asjatundmatud ja kallutatud artiklid!? Milleks siis maksta? Parem .... sõidaks edaspidi rohkem piletita bussidega ja hoiaks veel rohkem raha kokku?

**************************

Tartus kevadlaadal nägin Jüri Ratast patseerimas. Unes nägin, aga et sõitis temagi maalt bussiga Raplasse, buss peatus perrooni juures veetorni taga, aga rong läks Tallinna poole nina alt minema...

**************************

HUVITAVAD UUDISED!


Kuigi teise kohta on raske öelda, kas ja mida on selles head, aga on teada, milline erakond on olnud kõige rohkem piletita ÜT vastu! "Lõuna-Eesti Postimees" aga kardab kommentaare ja avaldab neid alles peale kinnitamist....


Ei "Postimehes" ega ka "Eesti Päevalehes", nagu mainisin, ei olnud seekord sõnagi vastuseisu ühelt eestvedajalt! Põhjus teada juba mõni päev varem, aga seni ma seda välja ei toonud.


Tubli!

************************************************

Harju ÜTK aga pole midagi õppinud ehk siis ei tahagi õppida ning jätkab rünnakuid, toomata ühtegi asjalikku argumenti! Vastupidi, nad räägivad, et ....et selle raha kasutamine peab põhinema elanike tegelike vajaduste väljaselgitamisel ja arvestamisel, samuti olema eelkõige suunatud ühistranspordisüsteemi turutõrgetega paikadesse. "Me ei toeta väljapakutud viisil täielikult tasuta bussitranspordi kontekstis ühtegi toimingut, millel oleks negatiivne mõju selle toetusega hõlmamata ühistranspordi segmentidele või
Harjumaa ühistranspordi tervikpildile. saamata ise arugi, et nende SENINE tegevus ehk tegelikkuses tegevusetus just ongi olnud kahjulik terviklikule võrgule! See ojn täiesti müstiline, kuidas ei suudeta ja/või ei taheta asjadest aru saada ning et vältida tõsist ning rasket tööd asjade sisulisel muutmisel, püütakse ühiskonna ees keerutada ja hämada! Siin ei ole tõenäoliselt muud varianti, kui  Harju ÜTK juhid välja vahetada, sest viivitamine muudatustega igas "nurgas" ei ole mõeldav!


**********************************

Pärnu ÜTK ja Kärpuk - "Pole vaja enne tekitada probleeme, et neid siis kangelaslikult lahendada!" Süüdistus teiste pihta, aga paraku bumerangina tagasi. Just kõike seda Kärpuk ise teebki!
Ja siiani pole nad suutnud veel avalikkuse ette tuuagi Pärnu rongb
usside sõiduplaani kavandit, mis sest, et aina tahaks aega juurde midagi analüüsida. Mis ammugi pidanuks ka tehtud olema!

11.05.

Meeldivam on see, et lõpuks ometi räägitakse seda, millest ma AASTAID rääkinud, sh bussidest Türi, Rakke, Aegviidu jt jaamades. Ning omaette "täiuslik" bluff on Jõgisoo jutt Harjumaa kohta, et piletita bussid rikuks ära teiste transpordiviiside toimimise. No kui ikka ÜTK juht ei saa aru, et tegelikult on siiani tema juhitud ametnikud asju aastaid rikkunud ja asi on hoopis vastupidi, siis selliste sõnaotses mõttes arulagedate aferistidega ei saagi meie ÜT olla parem!
Tule taevas appi!


Sest mida muud saabki sellise loo kohta öelda?


***************************************

12.05.


Siia on paslik lisada veel üks artikkel, "Postimehest" tuleb neid kui Vändrast saelaudu. Esilehel muide üks tees välja toodud:
Transpordikeskused ning omavalitsused kalkuleerivad, kas pileti küsimine läheb kallimaks kui tasuta bussisõit.

Vastus on, et tõenäoliselt enamuses maakondades lähebki

Aga artiklis on veel mõned päris huvitavad lõigud:


Täiesti tasuta sõidu rakendamine oleks keeruline, sest maaliinide tasuta transpordi baasil ei saa linnaga ühtset süsteemi luua. Inimesed peaksid hakkama liitsõitude korral poole sõidu pealt piletit ostma ja linnaliinide asemel tasuta maaliine kasutama hakkavate sõitjate tõttu väheneks nii linnaliinide piletitulu.
Pärnumaa ÜTK juhataja Andrus Kärpuki sõnutsi on Pärnu linn välja öelnud, et kui ühtset süsteemi ei tule, siis saavad linnaliinidel tasuta või soodushindadega sõita vaid Pärnu omavalitsuse elanikud.
Ülejäänutel, kes praegu sõidavad soodushindadega (õpilased ja pensionärid) või tasuta (üle 65-aastased), kaob see võimalus ära ja tuleb maksta täishinda, mida on linnal plaanis tõsta. «Sügisel kinnitab linnavolikogu uued piletihinnad ja me ei taha probleeme. Pole vaja kõigepealt probleeme luua, et neid siis kangelaslikult lahendada,» rääkis Kärpuk.

Väga huvitav! Kärpuk ja Pärnu ise ongi need, kes probleeme tekitavad. Seda enam, et miski ei sega ka linnatransporti muuta piletita süsteemiks. Samal ajal ei suuda (ei taha) Kärpuk arendada ÜT-d, sh maakonnaliinide sõitu läbi linna. Mis võiks linnas sõitmise hoopis paremaks muuta ja üksiti ka tagada maakonnaliinide tunduvalt aprema täituvuse. Sest kui saad ikka bussile otse kodust, töölt vm, on ühistranspordi eelistamine autole tunduvalt mõttekam!

NB! Ärgem unustagem, et Pärnu ÜTK (MV) ja Kärpuk on üks suuremaid süüdlasi Pärnu rongiliikluse lõpetamisel. Lisaks muidugi ka RE ja IRL. Kuna absoluutselt ei tegeletud busside juurdeveoga praktiliselt mitte üheski peatuses.


Sakala andmetel on ka Viljandimaal kaalutud varianti, et bussisõit võiks suve keskpaigast olla tasuta kõigile alla 19-aastastele ning pensionäridele. Ülejäänud maksaksid kõikjal maakonnas ühesugust piletihinda, olenemata sõidu pikkusest. Pileti hind võiks seejuures jääda alla ühe euro.
Järvamaal võib asi selgemaks saada 18. mail, mil toimub Järvamaa ühistranspordi keskuse (JÜTK) üldkoosolek. Keskuse juhataja Harri Lepamets ütleb, et 1. juulist ei pruugi sellegipoolest veel midagi juhtuda. Tema sõnul võtab hankelepingute tingimuste muutmine ja kooskõlastus aega. «Tasuta sõitu võimaldavate kiipkaartide ostmiseks Järvamaa elanikele on omakorda hanget vaja,» lisas ta. Samas maksab JÜTK aastani 2022 iga kuu renti bussidesse ostetud piletimüügiseadmete eest ja seda tuleb teha ka siis, kui bussides enam pileteid ei müüda.

Siit saab aimu, et piletisüsteemid on mõttetud, seda enam, kui seadmeid renditakse. Lisaks muudele kuludele lisandub sõitjale selle kaudu veel rendist saadav kasum firmadele. Ja kui mingi osa reisijatest maksaks alla euro,, siis seda vähem mõttekas süsteemi eest maksta on. Muidugi, nagu korduvalt olen öelnud, ka osalist süsteemi poleks mõtet üldse alles jätta, piisaks andurist ukse kohal, üksiti saaks andmed nii liikuda ka Maanteeametisse, kellel oleks ülevaade kogu Eesti bussikasutusest sisuliselt peatuste kaupa. Jääb ära kiipkaartide jm muretsemine. Totrus on aga see, et renti tuleb edasigi maksta.

Praegu käib hoopis olukorra kaardistamine, et parandada ühendusi Aegviidu, Rakke, Tapa ja Türi raudteejaamaga. «Teeme koostööd Elroni ja teiste maakondade ühistranspordikeskustega,» täpsustas Lepamets.

Siiani siis kõigi möödunud aastate jooksul sellega tegeleda ei suudetud? Mis sest, et olen sellest juba aastaid rääkinud!? Aga vähemalt saavad lugejad aimu, kui viletsalt on teemaga siiani tegeletud.

 Eile andis ka Valgamaa ühistranspordikeskus teada, et on valmis minema 1. juulist üle tasuta ühistranspordile.

Õnneks on lisaks Põlva- ja Võrumaale häid uudiseid ka Valgamaalt. 

Samuti soovib Anne, et bussi- ja rongigraafikuid ühildataks rohkem, sest muidu peab vaksalis pikalt rongi ootama ja pärast koju minnes jälle sama palju bussi. «Kõige hullem asi bussisõidu juures ongi ootamine,» lisas ta.

Võib olla saaks kulusid vähemaks, kui ametnike palka vähendada? Sestkui räägin sama juttu, siis saan ametnikelt sisutühje vastuseid ja tegutsemist ei näe!.... 


No comments:

Post a Comment